středa 5. srpna 2020

Knihy Nigela Marvena: Giants

Na začátku předposledního červencového týdne mne napadlo začít vytvářet projekt zaobírající se knihami mého oblíbeného televizního průvodce přírodopisnými dokumenty, Nigela Marvena. Jak už po celou dobu existence svého blogu uvádím, jsem jeho obrovským fanouškem. Nigelův nakažlivý entusiasmus pro svět přírody je jedním z faktorů, které určily, proč jsem tím, kým jsem. Kromě velkého množství dokumentárních pořadů, jež produkoval, režíroval a v posledních jednadvaceti letech své kariéry také moderoval, napsal Nigel také celkem 11 knih, z nichž mnohé slouží jako doplňky jeho televizních dokumentů. Žádná z nich nebyla vydána v češtině. Já sám vlastním pět jeho knížek v anglickém originále, a jsem si jistý, že se má sbírka v průběhu času ještě rozroste. Dnešním dnem začíná nová série článků, v níž Vás postupně seznámím s Nigelovými knížkami. Začneme tou první, kterou jsem před téměř pěti lety dostal jako dárek k Vánocům...


GIANTS

s podtitulem Face to face with the world's largest predators ("tváří v tvář největším predátorům světa")

Rok vydání: 1999

Počet stran: 144

Vydavatelství: HarperCollins

Kniha Giants je doplňkem k prvnímu dokumentárnímu seriálu, kterým Nigel provázel, vysílanému poprvé na podzim roku 1999 na stanici ITV. V původním vysílání měl seriál šest dílů (ačkoliv byl pro vydání na VHS upraven na trilogii), kniha samotná má tedy šest kapitol. Jsou jimi Snakes (Hadi), Sharks (Žraloci), Bears (Medvědi), Lizards (Ještěři), Birds (Ptáci) a Tarantulas (Tarantule). Po otevření knihy s nádhernou modrou obálkou a usmívajícím se Nigelem, vyfotografovaným krátce po vynoření ze studených grónských vod, a se žralokem bílým na pozadí, Vás přivítá fotografie krajty tmavé. Strany 6 a 7 obsahují předmluvu, v jejíchž prvních dvou odstavcích Nigel krátce shrnuje své dětské nadšení do světa zvířat, studie na Bristolské univerzitě a začátek kariéry v oblasti přírodopisných dokumentů. Dále pak čtenářům uvádí, s čím vším se v televizním seriálu a této knize seznámí. Na straně 8 děkuje všem členům štábu, včetně legendárního zvukaře Marka Robertse, režiséra Billa Butta a producenta Colina Collise, který s Nigelem následně spolupracoval i na několika dalších dokumentech natočených pro ITV, a poté dokonce i na filmu Micro Safari v roce 2007. Poté s Nigelem vstoupíte do světa hadů. Na začátku každé kapitoly je uvedena fotografie zabírající dvě strany, doplněná o krátký úvod k danému tématu. První kapitola začíná úžasnou fotografií Nigela a dvou kamerunských lovců hadů, společně nesoucích takřka pětimetrovou krajtu písmenkovou. Na následující dvoustraně Nigel blíže popisuje tuto skupinu zvířat jako celek, a protože se seriál a kniha zabývají těmi největšími zástupci daných skupin zvířat, uvádí Nigel rozměry velkých hadů, včetně největšího jedovatého hada planety, kobry královské. Fotografie nacházející se na této dvoustraně byla pořízena v jeho starém domě v Bristolu; drží na ní v rukou několik hroznýších mláďat. Na rozdíl od scény na začátku první epizody však Nigel na fotografii nemá nasazené brýle. Další čtyři strany se zabývají krajtou tmavou. Pak následuje detailní popis zážitků z Kamerunu s krajtou písmenkovou. Nigelův televizní debut byl skutečně napínavý; spolu s lovcem krajt Adamou a svým kameramanem sklouzl do doupěte hrabáče, kterou obývala velká samice krajty. Společně s lovcem ji pak vytáhl na povrch, při prolézání jámou však poprvé v životě zažil klaustrofobii. Tato část knihy je doplněna o několik fotografií Nigela a lovců s tímto mimořádně velkým hadem. Je to má nejoblíbenější část celé knihy, rozhodně to však nebyl konec vzrušujících zážitků, jež Nigel během své cesty kolem světa za zvířecími obry nasbíral. V kapitole o hadech dále popisuje krajtu mřížkovanou a anakondu velkou. V druhé kapitole, pojednávající o žralocích, sdílí se čtenáři děsivé zážitky z natáčení v Austrálii. Když štáb dorazil do Západní Austrálie, hledání žraloků velrybích mu znemožnil cyklón. Přesto se však později podařilo týmu natočit záběry Nigela plavajícího pouze se šnorchlem pod obrovským planktivorním žralokem. Dalšími giganty popsanými v této kapitoly jsou žralok obrovský, žralok tygří, kladivoun obecný, a dále žralok malohlavý. Čtyři strany zabývající se natáčením žraloka malohlavého v ledových vodách pod grónským ledem opět patří k mým nejoblíbenějším. Jsou naplněny zajímavými informacemi o tomto druhu, v jehož žaludku byla, jak Nigel uvádí, kdysi nalezena i část sobí mršiny! Když jsem tuto část poprvé četl, stal se žralok malohlavý jedním z mých oblíbených žraloků, a dodnes jím zůstal. Popis natáčení žraloků bílých v Austrálii s Rodneym Foxem a později v Jihoafrické republice s Andrem Hartmanem (milovníci žraloků tyto odvážné pány určitě znají) je také nádherný. V kapitole o medvědech popisuje Nigel své zážitky s medvědy baribaly, americkými medvědy hnědými, nazývanými grizzly, a s ledními medvědy. Při natáčení Giants se Nigel poprvé podíval do Churchillu v Manitobě; tato lokace byla později nesmírně důležitou základnou pro jeho cesty v jeho seriálu Arctic Exposure z roku 2007. Za těmi největšími ledními medvědy se ovšem štáb vydal na Špicberky. Nigel detailně popisuje, kolik úsilí šlo do natočení relativně krátké scény, uvedené v posledních minutách epizody, s tulení matkou a mládětem, za kterými se po ledu plížil. A nechybí ani trocha humoru o nebezpečích, které člověku hrozí od tažných psů, kteří bez zastávky štáb den co den vozili po arktické tundře. Podle Nigela rozhodně nekoušou, ale rozhodně mohou při běhu člověka nemile překvapit. Kapitola o velkých ještěrech se zabývá čtveřicí největších varanů; prvním z nich je perentie, varan obrovský, kterého štáb natočil na austalském ostrově Barrow, jež Nigel v knize označuje za jedno ze svých nejoblíbenějších míst na celé planetě. Následují varan skvrnitý a varan Salvadoriův, načež Nigel líčí cestu za přežívajícími draky na indonéské ostrovy Rinca a Komodo. V kapitole o ptácích zase nechybí trocha humoru, když Nigel projevuje svou sympatii s "ošklivými" čápy marabu, popisuje jízdu na pštrosovi, jaké to bylo přihlížet smutnému festivalu Yawa v andské vesničce Cuzco v Peru, při němž vzrušený dav přivázal kondora andského rozdivočelému býkovi na záda, a dále popisuje albatrosy, dropy velké a nejtěžší ptáky schopné letu, labutě. Obdobně jako na začátku posledního dílu o pavoucích nám i na začátku poslední kapitoly Nigel vysvětlí, odkud vlastně pochází slovo "tarantule". Poté líčí neobvyklou večeři ve vesnici na severu Thajska, během níž mu byl nabídnut pečený sklípkan Schioedteův, a hledání největšího pavouka na světě, sklípkana největšího v pralesích Francouzské Guiany s pomocí experta Ricka Westa. Strany 142 a 143 pak obsahují abecední seznam druhů uvedených v publikaci, poslední strana je věnována zdrojům obrázků. Kromě fotografií pořízených při natáčení obsahuje knížka také třeba fotografie z archivů BBC Natural History Unit. Mnohé ze zápisků napsal Nigel při natáčení seriálu, do studiu v Británii je z lokací posílala Victoria Alers-Hankey a editovala je Katie Piper. Nigel má svůj osobitý styl psaní, ostatně jako každý autor, a musím říci, že se mi velice líbí. Stačí přečíst si jediný odstavec, a víte, že ho napsal on. Papírový obal této publikace poskytuje krátké seznámení s autorem, a uvádí Nigelovy do té doby nejambicióznější projekty; SupersenseMy Family and Other Animals (dramatizace slavné knihy Geralda Durrella), Incredible Journeys a David Attenborough's Life of Birds. Obal je pevný a lesklý, papír tvrdý, kvalitní. Giants je kniha, kterou mohu jen doporučit! Je blízká mému srdci, stejně jako seriál samotný. Za přístupnou cenu ji můžete koupit na britském Amazonu.


Časem přidám popisek další z Nigelových knih!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčtenější