Dnešním dnem, 26. říjnem, končí Ace Week 2024. Letošní osvětová kampaň o asexualitě, mnohdy přehlížené sexuální orientaci, byla nepochybně úspěšná. Marshall John Blount nás ve svém nejnovějším videu na YouTube informoval o tom, že americký stát Pensylvánie právě letos začal Ace Week podporovat. Codymu Daigl-Oriansovi vyšel před pár dny knižní průvodce asexuálními a aromantickými vztahy. Internet ožil články, videi a diskusemi lidí o asexualitě a asexuálním spektru, a díky nim naše identity vstupují do obecného povědomí společnosti. A Blogorgonopsid, malý český blog o rozmanitém světě přírody, byl do této osvětové kampaně zapojen již šestým rokem, a přibylo na něj dalších šest článků o asexualitě, včetně tohoto.
Od neděle 20. října jsem se ve svých příspěvcích na blogu věnoval povinné sexualitě a jejím negativním dopadu jak na ace lidi, tak na lidi mimo asexuální spektrum; šesti brilantním ace YouTuberům a YouTuberkám rozšiřujícím povědomí o asexualitě; čtyřem knihám o této sexuální orientaci, jež pro vás mohou být zdrojem mnoha dalších, cenných informací; tématu apothisexuality; a také předsudkům lékařů vůči ace lidem. Poslední článek, který v rámci tohoto Týdne povědomí o asexualitě na blog přidám, zabíhá zase do jiných vod. A to sice do vod popkulturních.
Podíváme se na to, zda je jedna z nejikoničtějších postav populární kultury, navíc ještě v jedné z nejvíce milovaných filmových trilogií vůbec, na asexuálním spektru. Pokusím se přesvědčit vás, že temný rytíř Gothamu ve filmech od Christophera Nolana z let 2005 až 2012 nepociťuje sexuální přitažlivost k ostatním lidem. Je netopýří muž ztvárněný Christianem Balem ace? A pokud ano, z čeho tak můžeme usuzovat?
Batman začíná: Zrod temného rytíře... nebo dokonce origin netopýřího esíčka? Obrázek z webu Review Flow - Into Film
Proslulá filmová trilogie Temný rytíř (The Dark Knight Trilogy) britského režiséra Christophera Nolana je jednou z nejoblíbenějších filmových sérií vůbec. Trojice hyperrealistických, do urbánního prostředí s familiární texturou zasazených snímků adaptujících příběh Batmana, komiksové postavy těšící se od svého vzniku v roce 1939 obrovské popularity, je dodnes vyzdvihována filmovými kritiky, obyčejnými smrtelníky užívajícími si "pohybující se obrázky" i fanoušky světa DC. Sestává z filmů Batman začíná (Batman Begins, 2005), Temný rytíř (The Dark Knight, 2008) a Temný rytíř povstal (The Dark Knight Rises, 2012). Zároveň je součástí delší filmové franšízy složené z různých adaptací netopýřího hrdiny; od Warner Bros. jí předcházela duologie Tima Burtona a další dva filmy Joela Schumachera, a byla následována snímky ze sdíleného universa DCEU a nejnovější filmová verze pod režisérským vedením Matta Reevese. Dodnes je však trilogie Temný rytíř jediným filmovým vhledem do celého života Bruce Wayna, nebo alespoň do období od jeho dětství ještě před ztrátou rodičů až po konečné odložení pláště ve čtyřiceti letech.
Batman byl vždy fascinující postavou. Jeho spolustvořitel Bob Kane původně zamýšlel, že by se postava v komiksech pohybovala s robinhoodovskou škraboškou, v sytě červeném obleku a s pláštěm podobným netopýřím křídlům, pak mu ale Bill Finger navrhl, že by netopýří muž mohl připomínat spíše netopýra - celý v černém, v masce s netopýříma ušima. A tak se zrodila děsivá figura, jež měla vhánět strach do srdcí "pověrčivých, zbabělých kriminálníků", a jež se na poli městských ulic Gothamu (což byl ještě ve 30. letech slangový název pro New York) měla utkávat s padouchy, jako byli Joker a Catwoman. V průběhu 60. let 20. století si Batman prošel campy fází, kdy jej na televizních obrazovkách hrál Adam West. Po skončení seriálu v roce 1968 začala postava gravitovat zpět ke svým více či méně vážnějším začátkům (ač původní komiksy z konce 30. a začátku 40. let nebyly nikterak dospělé!) pod taktovkou mistrovského kreslíře Neala Adamse. V 80. letech Batman definitivně zahodil svou původní personu strýčka oblíkajícího se za netopýra (jak jej kdysi nazval Alan Moore), a Frank Miller z něj udělal randyánského objektivistu až fašistu. O dost lepší, vlastně docela spektakulární grafické novely Jepha Loeba a Tima Salea Batman: The Long Halloween a Batman: Dark Victory, asi netřeba rozebírat. Poslední dekády byly k postavě velmi příznivé, v roce 2020 dokonce Batman přišel v hlavní kontuitě DC Comics o své jmění a byl nucen svou samozvaleckou "práci" provádět na rozpočtu. Ne, že by to z něj udělalo socialistu, alespoň se však přiblížil svým materiálním založením Oliveru Queenovi neboli Green Arrow, a to byl pokrok.
Jedna věc ale na Batmanovi spoustu lidí fascinovala už od samého začátku jeho existence. Řeč je o jeho sexuální orientaci. Jak to má vlastně chlápek, který během bílých dnů prochází věžatou budovou Wayne Enterprises v obleku s kravatou, ale během nocí jen mlátí ty, jež vnímá jako své nepřátele? A můžeme v postavě, která je inherentně ochráncem kapitalismu, najít duhu? Jistě, že ano. V 50. letech minulého století američtí konzervativci z Batmana a jeho společníka Robina doslova šíleli. Měli za to, že "Batman a Robin dělají z dětí gaye". Pochybný německo-americký psycholog Fredric Wertham, ovlivněný Sigmundem Freudem, napsal v roce 1954 knihu Seduction of the Innocent (Svádění nevinných), v níž argumentoval, že "typ příběhů o Batmanovi může stimulovat homosexuální fantazie dětí, a to nátury, které si nejsou vědomy". Dále uvedl: "Jen někdo ignorující zásady psychiatrie a psychopatologie sexu může pochybět v rozeznání jemné atmosféry homoeroticismu, jež prostupuje dobrodružstvími dospělého Batmana a jeho mladého přítele Robina." Jinými slovy, Wertham považoval Batmana za pederasta, dospělého muže majícího sex s nezletilým Robinem. Částečně ho k tomuto závěru mohl dovést i jediný obrázek z 84. čísla komiksového časopisu Batman z června 1954, v němž se Dick Grayson (Robin) ráno probouzí v posteli umístěné hned vedle postele svého adoptivního otce Bruce Wayna (Batmana). Jenže tu máme problém. Wertham mohl v obyčejném komiksu pro mladistvé vidět své vlastní sexuální fantazie; výzkumnice a knihovnice Carol L. Tilley z University of Illinois v roce 2010 prošla jeho manuskripty, a došla k závěru, že "Wertham manipuloval, přeháněl, kompromitoval a vymýšlel důkazy - zejména důkazy, které připisoval osobnímu klinickému výzkumu s mladými lidmi - pro rétorický zisk." Werthamova práce byla kritizována i za jeho života (jeho texty o nebezpečí médií pro děti opravdu nikdo nechtěl publikovat, protože zaváněly pochybnostmi), a populární fikce - včetně té batmanovské - si z něj kontinuálně již celá desetiletí dělá legraci.
Ve svém článku Batman's Sexuality: The Asexual Nature of the Dark Knight (Batmanova sexualita: Asexuální nátura temného rytíře), publikovaném na webu ComicsVerse v roce 2016, píše Kenny Coburn, že komiksová historie Batmana poukazuje na to, že není gayem - ale že se nachází na asexuálním spektru! Coburn ve svém článku rozebírá vztah Batmana s Catwoman během příběhové linie Batman: Hush napsané Jephem Loebem, v níž vychází najevo, že netopýří hrdina nešel do blízkého vztahu s kočičí ženou proto, že by k ní cítil cokoliv sexuálního. Po celou dobu, co jí byl na blízku, se sám sebe tázal, zda tomu tak není proto, že si to přáli jeho nepřátelé. V 90. letech měl vztah s Vesper Fairchild, ženou, jež byla nakonec tragicky zavražděna, a Bruce Wayne byl za její vraždu obviněn. Z komiksů vyplývá, že Bruce cítil k Vesper náklonnost z lítosti - protože byla obětí. Podobně Kurt Cobain, který mohl být asexuálem, cítil jakousi náklonnost k ženám, neboť mu jich bylo líto - Cobain ostatně chtěl být jako mladý gayem, aby naštval homofoby. A podobně jsem to cítil i já (jako malý jsem prohlašoval, že jsem gay, abych naštval homofoby a heteronormativně smýšlející grázly... vidíte, autor Blogorgonopsidu vždy rebeloval!). Za zmínku ještě stojí to, že Damian Wayne, pátý Robin, je výsledkem znásilnění drogami opojeného Bruce, který si až po nechráněném sexu s Taliou al Ghul uvědomí, co mu vlastně provedla - jejím cílem bylo vytvořit následovníka rodin Waynů a al Ghulů. Důkazů Batmanovy asexuální či acespec identity je v komiksech více, ale dále se jimi zabývat nebudu.
Byl Bruce prezentován jako ace v předchozích či pozdějších DC filmech? Není důvod považovat Burtonovu verzi ztvárněnou Michaelem Keatonem za ace muže; verze hraná Valem Kilmerem a Georgem Clooneym v Schumacherových filmech je s největší pravděpodobností gay. V jednom z filmů Zacka Snydera se Bruce probouzí v posteli s ženou, ale ve verzi Matta Reevese působí dosti asexuálně. Jak je na tom ale ten zlatý standard - verze ztvárněná Christianem Balem v trilogii Temný rytíř? Je Nolanův Batman správnou adaptací této milované komiksové postavy právě proto, že vykazuje znaky člověka na ace spektru?
Christian Bale jako Bruce Wayne ve filmu Batman začíná (Batman Begins). Po sedmi letech mezi "kriminálníky", a místo intimního vztahu hledá způsob, jak vytvořit symbol strachu a mlátit lidi? Ace! Obrázek z webu Kwai
V trilogii Temný rytíř má Bruce Wayne platonické city k Rachel Dawes, dceře paní, jež po 20 let pracovala jako služebnice v sídle Wayneových v gothamských Palisádách (jak se té části města říká) po boku Alfreda J. Pennywortha. Po tragické smrti rodičů, z níž se osmiletý Bruce viní, Rachel odchází z jeho života, a vše, na co mladý dědic největší gothamské firmy myslí po celé své vyrůstání, je pomsta Joe Chillovi - chudému lupiči, který Wayneovi nedopatřením zastřelil, zatímco se je pokoušel nezkušeně okrást. Nemá žádné vztahy, žádnou romantiku, žádný zájem o dívky, ani mladé muže. Nakonec se dostává na univerzitu v Princetonu, kde očividně nevede nikterak zajímavý sociální život, a navíc tam ani nedostává dobré známky - i proto chce studium ukončit. Poté, co jeho plánovaná vražda Joe Chilla, propuštěného z vězení, nevyjde, a Rachel ho vyfackuje v autě, a poté, co ho kriminální boss Carmine Falcone poníží ve svém podniku, se Bruce vydává na sedmiletou cestu kolem světa s cílem poznat mysli kriminálníků - mysli takových, jako byl Joe Chill. Upravuje si svůj pohled na zločin, když je nucen krást, aby přežil, ale pořád se domnívá, že je nějak lepší, než všichni ostatní - důsledek jeho vyrůstání v privilegiu. Po celých sedm let nemá jediný vztah, žije pouze mezi muži, ke kterým necítí žádnou náklonnost a nikdy jim ani nesdělí, kým opravdu je. Vycvičen Ligou stínů pod vedením Ra's al Ghula, nesmrtelné legendy zastírající se přezdívkou Henri Ducard, vrací se Bruce z této dlouhé cesty do svého "království" - a vše, co ho zajímá, je jak správně děsit ty, jež pro jejich "zločinnost" nenávidí. Bruce Wayne je obsesivní sociopat, který chce předně nahánět hrůzu jiným - syn zrůdnosti kapitalismu a privilegia, nakažený zhoubnou nenávistí. Ale má i svou sympatickou stránku - je asexuál. A ještě k tomu aromantik.
Pořád má zájem pouze o Rachel, svou kamarádku z dětství, a necítí k ní nic než platonickou lásku. V prvních dvou filmech trilogie je sice zmíněno, že by teoreticky mohli jednoho dne žít spolu a být spolu v blízkém vztahu, ale jinak jsou tyto snímky zcela aromantické. V závěru filmu Batman začíná Rachel políbí Bruce a pak mu sdělí, že poté, co poznala jeho skutečnou osobnost - toho démona v plášti - nemůže s ním přece být. Rozpoznala, že Bruce není heterosexuální muž, ale někdo, kdo si na něj pouze hraje. O něco dříve ve filmu navštěvuje restauraci, kterou poté i koupí, se dvěma modelkami. Kam ty modelky zamířily po tomhle předváděcím rande? Určitě ne k němu domů. Ne, tenhle týpek nemá sex s ženami - nemá vlastně sex s nikým. Po nocích létá po střechách Gothamu oblečený jako netopýr, vkrádá se do zahrady Jimu Gordonovi (který s Batmanem tráví stokrát více času, než s vlastní manželkou) a vede s ním dlouhé diskuse, promlouvaje k němu šeptavým hlasem. Ani Gordon ale není předmětem jeho romantických a sexuálních zájmů. A ten netopýří kostým neznačí žádný sexuální fetiš, je to prostě ztělesnění Bruceova skutečného já. Mám dokonce za to, že Bruce se narodil jako psychopat, a své anti-sociální chování omlouvá tím, že musel přihlížet smrti svých rodičů. To, jak násilně se chová k ostatním lidem, ale nemá vůbec co do činění s jeho sexuální orientací!
Rachel v Temném rytíři umírá, zabita nepřímo Jokerem, a Bruce si pak již nikoho nehledá. Ve třetím filmu trilogie je ve svých osmatřiceti konfrontován největším strašákem ace lidí - povinnou sexualitou. Alfred mu v prvním aktu filmu - když se sejdou znovu v jeskyni - vyčítá, že po skončení "batmanování" a po smrti Rachel si nikoho nenašel, a nežil naplno svůj život. Vyčítá Bruceovi to stažení do ústraní, ten howardhughesovský životní styl miliardáře schovávajícího se před světem ve svém velkém domě. Je možné, že v nějakém vystřiženém dialogu se do Bruce pouští i proto, že smrdí a nemyje se, a že si nestříhá nehty a nečistí si zuby, ale to pro nás není důležité. Alfred považuje Bruce za heterosexuála, protože je starší generace - a nikdy se nesetkal s takovým mužem, jako je Bruce, tedy s někým, kdo má zájem čistě o jiné aktivity, než aktivity sexuální. Dokonce mu řekne, že by byl rád, kdyby Bruce chodil alespoň třeba s šimpanzem (hm, Alfredovy fantazie jsou podezřele... mezidruhové). V průběhu prvního aktu filmu pak svého svěřence provokuje k opuštění batmanovské persony, ke které se Bruce po osmi letech vrací z důvodu příchodu Banea, údajně nového lídra Ligy stínů. Alfred do Bruceovy mysli vhání jakýsi pocit viny - to ostatně činí po celou trilogii (v Batman začíná svého svěřence varuje, aby nepošpinil jméno rodiny Wayneů). A právě na tento popud začíná Bruce gravitovat k Selině Kyle neboli Catwoman, jež mu nemůže být méně podobná. Profesionální lupička, která je zároveň bisexuálkou a která žije se svou přítelkyní v zapadlém domku na okraji Gothamu, necítí k panu Wayneovi, jemuž ukradla perly po matce, žádnou náklonnost, a pro jeho privilegium jej přímo nenávidí.
Na scéně se objevuje Talia al Ghul, dcera Ra's al Ghula, která se vydává za francouzskou businesswoman se zájmem o vedení Wayne Enterprises. Podobně jako v komiksu Granta Morrisona, ve kterém Talia v podstatě znásilní Bruce, i ve filmu Temný rytíř povstal se mu vkrade do života, zmanipuluje ho, a poprvé v jeho životě ho svede k intimnímu aktu... přičemž to vše je součástí jejího plánu, jak dostat Gotham do svých rukou, a dokončit práci, kterou začal její otec - zničit Gotham. Bruce, nakažený Alfredovými slovy vycházejícími z povinné sexuality a amatonormativity (předpokladů, že lidé mají mít sex a že všichni lidé potřebují lásku), se nechá Mirandou zcela zmanipulovat, opouští bezpečné mantinely své asexuality, a nakonec za to platí velkou daň. Bane, Taliin služebník, který předstírá, že Ligu stínů vede on (ač ji ve skutečnosti vede ona sama), mu pak zlomí páteř při souboji ve stoce. Co když jeden z důvodů, proč Batman bitku prohraje, je ten, že měl konfliktní pocity z toho, jak se tu samou noc miloval s Taliou? Těžko říci, ale možné to je. Jediné intimní setkání s jiným člověkem za celou trilogii těchto filmů se ukazuje býti ničím jiným, než taháním za nitky. Talia vůbec Bruce nemiluje, vlastně ho zcela nenávidí - nechal přece jejího otce zemřít ve vlaku na konci filmu Batman začíná. Pronikl-li do jejího těla při milostné scénce, pak mu to v závěru oplácí tím, že sama proniká do jeho břicha ostrým nožem. I to bych mohl hlouběji rozebírat, ale není na to čas ani prostor.
Do devětatřiceti bez jediného intimního setkání; to jediné je pak výsledkem manipulace ze strany ženy, která si jej po léta přála vidět mrtvého. Bruce Wayne byl ve filmu Temný rytíř povstal obětí sexuální machinace. Obrázek z webu Pinterest
Ve filmech Batman začíná a Temný rytíř nejeví Bruce žádný zájem o sexuální vztahy s jinými lidmi. Ve snímku Temný rytíř povstal se pak dostává do nesmírně krátkého intimního vztahu s ženou, která ho manipuluje a přeje si jej vidět mrtvého, po zmanipulování amatonormativními a kompulzorní heterosexualitou nasáklými, škodlivými slovy Alfreda. Se závěrem filmu očividně končí ve vztahu s Catwoman, ale v průběhu filmu vůči ní nevykazuje žádnou fyzickou atrakci. Jeho zájem o Selinu se zdá být čistě platonický, nikoliv romantický ani sexuální. Stejně jako Selina, i on žije zvláštní život, a vnímá se jako oběť. A obětí nespravedlnosti světa je i Selina, byť žije v úplně jiných poměrech - ve finanční nejistotě, se špatnou reputací. Sympatie a platonická přitažlivost - toť vše. Nijak jinak to Bruce necítí. Měl-li sen, že se svou platonickou láskou Rachel bude nakonec žít, aniž by s ní měl sexuální vztah, pak nahrazuje tuto fantazii platonickým vztahem se Selinou - ale je dost možné, že opět bez jakéhokoli sexuálního rozměru. Podívejte se pozorně na to, jak Bruce se Selinou mluví v průběhu třetího filmu. Kde je vidět ta atrakce? Žádná tam není. Alespoň ne ta fyzická. Bruce nemá v hlavě myšlenky na sex - ne, má v hlavě maximálně tak netopýry. A na tom rozhodně není nic špatně!
Bruce Wayne/Batman v podání Christiana Balea pod režisérským vedením Christophera Nolana a scénáristickým vedením nejen jeho, ale i Davida S. Goyera a Jonathana Nolana, je demiheteroplatonický aromantický asexuál. Bruceovo přemýšlení, jeho vztahy s ostatními lidmi, absence a nepotřeba intimity a jeho zájem o jiné činnosti, než činnosti sexuální, na to skutečně poukazují. Analýzou jeho chování při interakci s ženami, o které jeví zájem a k nimž cítí platonickou přitažlivost, zjistíme, že Baleův Bruce necítí sexuální ani romantickou přitažlivost. Protože si své aromantické a asexuální nátury není vědom, nechá se ve třetím filmu zmanipulovat Alfredovými slovy, ale nerozumí jim tak, jak jim rozumí Alfred. Pod vlivem narativů povinné heterosexuality pak Bruce činí rozhodnutí, jež jsou pro něj škodlivá. Když v poslední scéně na dálku zdraví Alfreda ve Florencii, je již vymaněn z jeho vlivu, a dá se očekávat, že vztah se Selinou, který si začal budovat, neodpovídá Alfredovým představám. Nikoliv. Bruceův vztah se Selinou může být aromantický - oba mohou být zuchcinis, tedy partnery v queerplatonickém vztahu. Tento vztah postrádá sexuální rozměr, což ale vůbec nevylučuje, že se ti dva lidé mají rádi. Spolu jsou přece proto, že o sebe mají zájem, jen spolu nechtějí intimně interagovat. To jejich vztah nečiní něčím "méně", je to zkrátka jejich zkušenost, a nelze to od nich očekávat jinak. Bylo by zvláštní, kdyby se Bruce ukázal být horlivým horny heterosexuálem ve svých devětatřiceti, po událostech z předchozích filmů.
Zmínit musím ještě to, že v průběhu filmu Temný rytíř zažívá Batman dosti patrnou flirtaci ze strany Jokera, mistrovsky ztvárněného Heathem Ledgerem. Joker, který opravdu může být queer (již zmíněný Neal Adams dokonce v 70. letech prohlásil, že Joker je možná gay, viz interakce obou mužů v komiksech), ve slavné vyslýchací scéně dokonce Batmanovi říká: "You... complete me!" Batman na to reaguje slovy: "You're garbage... who kills for money." Není si vědom toho, že Joker právě projevil zájem o něj! A Joker z toho má srandu. Flirtuje s Batmanem, jenž se pořád tváří tak vážně; pohrává si s jeho maskovanými city, a snad si ve své hlavě představuje toho macatého netopýřího muže nahého, jako bottom. Batman jeho sexuální zájem neopětovává, další znak jeho asexuality a aromanticismu, jakož i demiheteroplatoničnosti. O muže očividně nemá zájem. Jen z legrace zmíním, že v DCEU (konkrétně v Lize spravedlnosti Zacka Snydera z roku 2021) pak Joker hraný Jaredem Letem také vyjadřuje homoerotický zájem o Batmana ("kdo by tě obsloužil zezadu?").
Jediná horny věc na Batmanovi je jeho maska. Obrázek z webu ScreenCrush
Tolik tedy má esíčková analýza trilogie Temný rytíř. Osobně nepochybuji o tom, že Batman ztvárněný v těchto filmech Christianem Balem, je asexuální muž. Nolanovy filmy o netopýřím muži bychom mohli rozebrat i z jiných úhlů. Jde ostatně o takovou nietzscheovskou adaptaci Batmanova příběhu, a rozebrat by se dala i politicky. Nejsem si jist, zda tyto analýzy někdy provedu na svém blogu. Jsem však rád, že jste dočetli tento článek do konce, a pokud jste nyní též přesvědčeni, že trilogie Temný rytíř je asexuálním příběhem, pak splnil svůj účel.
Tímto tedy končí letošní Ace Week na blogu Blogorgonopsid! V šesti článcích jsem se vám snažil rozšířit znalosti asexuality a ace spektra, a doufám, že to pro vás bylo přínosné. Oslavujme lidskou diverzitu i nadále, nikoliv pouze během výjimečných událostí, jako je tato. Naše diverzita je obrovská, a ve vší podobě zcela platná. Budu se na vás s další várkou článků o asexualitě těšit i příští rok, během Ace Weeku 2025!
2 komentáře:
Btw, nejlepší meme ever:
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fgqfp6bjxwwp51.jpg%3Fauto%3Dwebp%26s%3D4cb7ad01df49f98f2fed493a174a060e6f9499b8
Fanoušci DCAU vědí... ;)
kámo to je hustota xd seš jak batman. závidím
Okomentovat