pátek 14. června 2024

Obrázek týdne 14. 6. 2024

Přišel čas sdílet s vámi další Obrázek týdne, neboť je zase pátek. Minule jsme se přemístili z pravěkých časů do současnosti a pokochali jsme se pouštní scenérií Blízkého východu s břehulemi skalními. Tentokráte se zase vrátíme do pravěké minulosti naší planety, ale v pouštním prostředí zůstaneme. Zcela náhodou jsem totiž před pár dny narazil na jednu z nejnovějších maleb význačné paleoartistky Júlie d'Oliveiry, a okamžitě jsem se rozhodl zařadit ji do této rubriky. Co na toto dílo říkáte?


Popisek k obrázku: Při svém putování pouští za potravou narazil noasaurid Vespersaurus paranaensis na hejno pterosaurů druhu Caiuajara dobruskii, v jejichž blízkosti se nachází poměrně děsivě vzhlížející Keresdrakon vilsoni. Caiuajary se rozhodly přistát v blízkosti pravěké welwitschie, dlouholeté pouštní rostliny s neuvěřitelně tuhými listy, a jeden z nich v tuto chvíli stále sedí na horkém písku. Ostatní již odpočinku zanechali, nechali se zvednout pouštním větrem a odlétají pryč. Ani Keresdrakon, zaujatý jakousi tlející mrtvolou některého z pouštních dinosaurů, ani Vespersaurus pro tyto tapejaridy s výraznými hlavovými hřebeny nepředstavují žádné nebezpečí. Keresdrakonovým jediným zájmem je rozkládající se mršina, a Vespersaurus zase pátrá po tarantulích, ještěrkách a drobných savcích. Na caiuajary s rozpětím křídel 2,3 metru by si tento půldruhého metru dlouhý běžec nikdy nedovolil; občas může slupnout nějaké to pterosauří vajíčko, dostane-li se létajícím plazům do hnízda, ale jinak ho zajímá menší pohyblivá kořist. Tento obraz zobrazuje zvířecí obyvatele souvrství Caiuá, podle něhož byly samozřejmě caiuajary pojmenovány, jehož spodnokřídové sedimenty se datují do stupňů barrem a apt. Scéna se odehrává na území pozdější jižní Brazílie před 120 miliony roky. 

Návštěvníci, jež Blogorgonopsid navštěvují déle, si možná vybavují, že jsem rekonstrukci caiuajary do obrázkové rubriky umístil na začátku července 2021, a shodou okolností byla její autorkou též Júlia d'Oliveira. Její ztvárnění těchto létajících plazů se mi velice líbí i po barevné stránce.
Připomínám, že předevčírem jsem napsal článek o nedávno ohlášeném novém Putování s dinosaury, které nás čeká v létě 2025! Chystám také nový příběh, což jsem ostatně zmínil už před pár týdny; vězte, že vydání jeho první kapitoly se již blíží. Myslím, že do vydání příštího Obrázku týdne se jí dočkáte. 
Mimochodem, včera skončil na BBC Two Springwatch 2024. Pokud byste náhodou neměli, na co se koukat, vyhledejte si letošní sérii a podívejte se na ni, máte-li tedy zájem o současnou britskou zvířenu. A když zmiňuji tento dokument, ještě bych vás rád navnadil na chystané dokumentární novinky, ve kterých toho bude opět přehršle!

9 komentářů:

Kuzuri řekl(a)...

Mimochodem, pokud byste chtěli takovou malou politickou debatu... :D Jaký máte pocit z eurovoleb? Kteří debilové volili toho Babiše a Spolu? :D A nácek Turek? Kteří vymydlenci si vybrali jeho?

Tahle země je plná tupců... Zvracel bych, ale zvratky zadržím, ten kyselý smích bude lepší a déle se ponese luftem. A kdo ví, třeba někoho probudí.

Nikola řekl(a)...

Na novinky se těším - já teď občas kouknu na film nebo seriál - zrovna tento týden jsem viděla první epizodu seriálu Kafka. Mamku to neoslovilo, ale já jsem na pokračování zvědavá.
Těším se taky na tvůj příběh. Zase jsem rozečetla
knížku. Pokud zrovna nemám nějakou hudební kulisu, je to ta nejlepší terapie, která se mi už jednou osvědčila.

Přiznám se, že volit jsem nebyla.

Kuzuri řekl(a)...

Tak to tady brzy najdeš seznam dobrých filmů a seriálů, se kterými budeš moci strávit celé léto. :) Příběh pomalu začínám psát. ;)

No, ale zrovna tyhle volby byly crucial... Nevím, s jakou politickou pozicí se identifikuješ a chápu, že politické strany jsou (a stejně tak celá zastupitelská demokracie) problémové, ale podle mě je vždycky lepší dát hlas někomu aspoň krůček nalevo od středu. Jinak skončí v pozicích moci debilové z pravicových stran, a co pak... :/

Nikola řekl(a)...

Před léto na telku moc nekoukám, spíš večer. Nebo když je venku nehezky. Ale určitě se podívám. 🙂

Nevěděla jsem koho volit.

Kuzuri řekl(a)...

No, dokumentární novinky, o kterých píši, nejspíše dlouho v telce neuvidíš - co se týče Springwatch, ten ani není syndikován do jiných regionů, prostě ho odvysílají živě na BBC Two, ale můžeš si ho najít (třeba na Dailymotion), případně stáhnout. :) To samé platí o většině dokumentů Iola Williamse... Já se třeba na TV nedívám vůbec, všechno je available online.

Četla jsi ten můj článek? :/ Já doporučoval čtenářstvu svého blogu Zelené, Levici nebo Piráty. Cokoliv z toho by bylo více či méně v pohodě, byť jsem - jak jsem právě psal v tom článku - o dost dál v libertariánsky levicové části spektra.

Nikola řekl(a)...

Já se většinou na všechno dívám zpětně, protože pořád v živém vysílání málokdy stihnu.

Ještě jsem ho nečetla.

Kuzuri řekl(a)...

Teď už je pozdě... Já ho vydal schválně před volbami. Avaaz dělal kampaň proti krajní pravici.
https://secure.avaaz.org/campaign/en/days_to_stop_a_far_right_3_1/?fpla

Jak jsem psal, je lepší jít volit z principu proti krajní pravici a proti pravicovým stranám celkově. Jasně, ke svobodě se neprovolíš, ale můžeš aspoň zamezit kreténům, co jdou proti gay manželství, proti adopcím dětí gay páry, co se staví proti nesmírně jednoduché a nedostačující politice Green Dealu (let's face it, Green Deal nic moc nevyřeší, klimatická krize se bude zhoršovat, ale pořád je to lepší než nic), aby se nedostali k moci.

A upřímně dost mě mrzí, že dvě hodiny po půlnoci - poněvadž mě příšerně tlačil čas za bílého dne z milionu různých důvodů - dávám dohromady článek s tak důležitou message, a pak mi lidi napíšou, že ho nečetli. Makes my frickin' claws pop.

Nikola řekl(a)...

Asi jsem mimo, protože jsem si myslela, že je to nějaký článek publikovány někdy teď - ten ze 6. června jsem četla, pokud je to on.

Kuzuri řekl(a)...

To je jedno... Jako takhle, určitě jsem poslední člověk, co by někomu říkal koho má volit (nebo že má volit) či co má dělat... Ale tyhle eurovolby byly důležité. Parlamentního nácka, jako je Turek, nezastavíš antifašistickou demonstrací - bohužel se dá dělat jedině to, že jdeš dát hlas nějaké straně, která mu konkuruje.

A jestli se teda můžu zeptat, proč jsi nechtěla zvolit některé z těch stran, které jsem doporučoval? Piráti ty preference měli a nakonec se za ně do europarlamentu dostala Gregorová.

Okomentovat

Nejčtenější