čtvrtek 24. listopadu 2022

Hadi na poštovních známkách IX.

V sérii Hadi na poštovních známkách jsem vám představil již dvaatřicet pěkných kousků z celého světa, ale pořád jich není dost, nemyslíte? A tak mám pro vás várku dalších. Doufám, že se vám budou líbit. Třeba vás dokonce přesvědčí začít je sbírat!

Z malajských hadů jsme už na poštovní známce viděli bungarce dvoupruhého (Calliophis bivirgatus), ovšem stejná série hadích známek z roku 2002 obsahovala i toto vydařené dílko s užovkou Gonyosoma margaritatum! Tehdy byla vedena pod názvem Gonyophis margaritatus - z jakého důvodu byl rod nakonec přejmenován, to mi není známo, nicméně podobně znějící Goniopholis je rod pravěkého krokodýla, a tak si asi někdo moudrý řekl, že bude lepší těmto stromovým užovkám z jihovýchodní Asie změnit název, aby si je náhodou někdo s tím svrchnojurským crocodylomorphem nepletl. Pochopitelně si dělám legraci, byť vám to možná nedošlo - Gonyosoma je rod zavedený už od roku 1828, zatímco Goniopholis byl popsán až Richardem Owenem v roce 1841. Jejich názvy jsou tak odlišné, že snad ani není vtipné se jimi zabývat. Proč jsem se toho tedy dopustil? Gonyosoma je rod zahrnující osm specií; jeho asi nejznámějším zástupcem je užovka nosatá (G. boulengeri).


Při psaní této série článků jsem se dopustil strašlivého zločinu - tak strašlivého, že jsem nespíše odsoudil lidstvo k zániku před temnými kosmickými silami, které začernily mou mysl natolik, že i po třinácti letech píši tento bizarní blog, a jež na základě mých spisů určují osud každého z vás. Ne, promiňte, to už k vám hovoří má druhá osobnost, ten okultní mág. Asi to nedává smysl, co? Zločinem, kterého jsem se v Hadech na poštovních známkách dopustil, je nezahrnutí známky s mambou černou (Dendroaspis polylepis)! Pokud mi to odpustíte, a neodsoudíte mě za to ve své fantazii k mučivé smrti po uštknutí tímto hadem, pak vám s radostí představím jednu poštovní známku uvedenou roku 1982 v Mozambiku! Nejjedovatější had Afriky, nejrychlejší had a vlastně beznohý obratlovec celkově... Nádhera, že?


Další poštovní známka byla na trh uvedena v roce 1960, nikoliv v Mozambiku nebo v Malajsii, ale ve Spojených státech amerických. Vydala ji National Wildlife Federation, a nachází se na ní korálovec druhu Micrurus tener, se kterým se na území USA setkáte pouze ve státu Texas. Je to asi 80 centimetrů dlouhý had (ač je schopen dorůst i délky o čtyřicet centimetrů větší), a podobně jako já, má rád jiné hady (rozdíl mezi námi je ale ten, že já sám hadem nejsem, a taky je nepojídám k snídani). Může být i kanibalem (to je další rozdíl mezi námi). 


A nyní se podívejme na poštovní známku ze země, kterou jsme si v této sérii dosud vůbec nezmínili! Tato známka je z Bhútánu, kde byla vydána v roce 1999. Po dvou korálovcovitých se vracíme k čeledi užovkovitých, protože je na ní vyobrazena užovka z rodu Elaphe. Není mi známo, který konkrétní druh by to měl být - nechci si hrát na nějakého odborníka na užovky jižní a jihovýchodní Asie, když jím nejsem, a popravdě, hadovo zbarvení je na obrázku dosti generické. Určitě jde však o jednoho z těch známých "beauty snakes", jak se jim anglicky říká - v současné době je platných sedmnáct druhů. Některé z nich najdete v horských lesích v podhůří Himálaje.


Snad jste se trochu pobavili, a pokud vám mé rádoby vtipné poznámky - napsané, zatímco ve své ďábelské sluji klížím očima z únavy - vlastně vůbec vtipné nepřišly, pak si mě třeba představte řvoucího s kobřím jedem v očích, jestli to vaši sadistickou mysl potěší... Mě je to jedno.

Tento projekt bude pokračovat!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčtenější