pondělí 16. ledna 2017

Bambiraptor

Bambiraptor ("Bambiho zloděj" nebo "zloděj srnčat") byl malý theropod, tedy masožravý dinosaurus. Spolu s Troodonem to byl nejchytřejší dinosaurus vůbec, byl dokonce o trochu inteligentnější, než Troodon. Poměr velikosti mozku k velikosti těla byl u tohoto dinosaura zdaleka největší. Někdy ale stále dostává přednost Troodon a z dobrého důvodu. Odborníci si stále nejsou jistí, zda jediná dosud nalezená kostra Bambiraptora nenáleží jen mladému Saurornitholestovi. Raptoři a Troodoni ale mezi dinosaury vynikali svou inteligencí. Proto není pochyb o tom, že i tento malý masožravec byl inteligentní. Bambiraptor měřil pouze 1,5 metru a výškou člověku nesahal ani po pás-byl snad ještě nižší, než krocan. Kostra Bambiraptora, nalezená v USA a popsaná v roce 2000, je z 95 % kompletní. Už jen z pohledu na tuto kostru lze odhadnout, že exemplář to byl mladý a to některým nesedí a považují ho jen za menšího Saurornitholesta. Přední končetiny Bambiraptora byly poměrně dlouhé a skládaly se k tělu jako u ptáků. Měl také peří, i když se jeho otisky kolem kostry nenašly. Bambiraptor žil jak v hustých lesích, tak i v lesních světlinách dnešních Spojených států v období svrchní Křídy. Lovil tam malé živočichy, jako byly ještěrky, primitivní savci nebo možná i mláďata dinosaurů. Na to se mu hodil ten zakřivený dráp, který měl na zadních končetinách. Jedna rána tímhle a bylo po malém rejskovitém savci. Je ale pravděpodobné, že Bambiraptor lovil i hmyz. Zoubky měl malé. I když byly uzpůsobeny k trhání masa, ještě lépe sloužily při rozkusování např. vážek. Když byl tento hbitý, rychlý a chytrý predátor objeven, rozhodli se ho paleontologové pojmenovat po jedné z nejslavnějších postaviček z Disneyho pohádek. Bylo to srnče Bambi. Díky němu si nyní nese své jméno...
Popis Bambiraptora můžete najít v knize "Obrazová encyklopedie Dinosauři: 142 vyobrazení od A do Z" od Michaela K. Brett-Surmana.

Příště Falcarius!

6 komentářů:

HAAS řekl(a)...

Jak vidíte, už je mi trochu lépe a tak zase začínám psát na blog... Proto očekávejte více článků!

Juriju řekl(a)...

Ahoj Haasi. Tak mě napadlo, neplánuješ studium na Přf UK v Praze? já tam nyní studuju a říkal jsem si, jestli třeba nejsme spolužáci :D ikdyby ne, bylo by fajn se třeba někdy potkat.. po letech :D

HAAS řekl(a)...

[2]: Ahoj Juriju! Ani nevíš, jak moc jsem rád, že jsi mi napsal... Rád bych jednoho dne šel na přírodovědnou univerzitu, jenže k tomu mám ještě daleko, protože na to nejsem dost starý... :-D Kdyžtak Ti napíšu na e-mail... :-)

Bleskobleska řekl(a)...

Tohoto mám oblíbeného :3

Ankylosaurus řekl(a)...

Tak jsem rád, že jsi dorazil zpět :). Pěkný článek :). Jinak, co se týče té ichtyostegy, tak ta obývala sladkovodní ekosystémy. Jestli máš doma knihu Život před dinosaury od Sébastiena Steira, tak se do ní koukni, máš to tam i napsané. Když tak jsem to našel napsané i tady: http://www.sicb.org/students/jonesk.php

dinosaurss řekl(a)...

Skvělé!! Tohohle "zlodějíčka" mám moc rád, pěkný popis! =)

Okomentovat

Nejčtenější