středa 30. prosince 2015

Hromadná smrt dinosaurů: Tenontosaurus a Deinonychové

První část Hromadné smrti dinosaurů jsem napsal ke konci března, druhou zase na konci května. Nyní jsem se rozhodl k tomuto projektu vrátit a napsat další část...

V době před zhruba 115 miliony let byl na území jihozápadu Spojených států nejběžnějším býložravcem Tenontosaurus, ornithopodní dinosaurus pohybující se částečně po zadních, občas však i po předních končetinách. V některých formacích bylo nalezeno více pozůstatků Tenontosaurů, než fosílií jakéhokoliv jiného dinosaura-dokonce předčily i ankylosauridního dinosaura Sauropeltu. Mocným predátorem, který předstatoval pro Tentonosaura hrozbu, byl pak Deinonychus. Tento hbitý predátor, díky němuž John Ostrom učinil revoluční, nový pohled na dinosaury, dorůstal délky asi 3 metrů a vysoký byl jako člověk. V porovnání s více než šestimetrovým Tenontosaurem byl asi tak poloviční, ale smečka Deinonychů si na Tenontosaura jistě mohla troufnout. V minulém století byla objevena kostra Tenontosaura obklopená pěti Deinonychy. Byl to přelomový bod: něco, co mohlo dokázat inteligenci a bojové schopnosti těchto predátorů. Ať už to tehdy, před 115 miliony let v Severní Americe dopadlo jakkoliv, rozhodně šlo o hromadnou smrt. Smečka dinosaurů obklíčila tohoto býložravce a zahynula přitom. Ale kvůli čemu? Není lehké najít odpověď na takovou otázku. Existují různé teorie, například že smečka Deinonychů se vydala na lov, narazila na stádo Tenontosaurů a jednoho slabého, případně nemocného či starého jedince od stáda oddělila. Po několika hodinách pronásledování jej pak možná přepadla za zálohy. Vyčerpaný Tenontosaurus v takovém případě jistě neměl šanci, ačkoliv možná několik z dravců zranil anebo možná dokonce i zabil. Nakonec však podlehl a stal se večeří těchto Deinonychů. Všichni zranění, kteří se účastnili hostiny, pak na místě také zahynuli. Smečku mohlo tvořit i více zvířat, například osm, na místě jich pak zemřelo pět. Případně se mohla do dění vložit nějaká velká bouře, jež dravce zabila. Všechno jsou to jen domněnky, ale je to rozhodně velmi zajímavé téma. Pak je tady ale ještě jedna možnost, jež se u takové hromadné smrti dinosaurů zdá být mnohem pravděpodobnější. Podobně jako například u stáda Centrosaurů z kanadské Hildy, i zde mohla Tentonosaury a Deinonychy překvapit velká voda. Z nějakých důvodů došlo k záplavě, jež postihla zvířata v krajině, a ta se následně utopila. Je alespoň možné, že Deinonychové skončili poblíž Tenontosaura jen proto, že je tam, kde zemřeli a následně zkameněli, doplavil proud řeky... Někteří odborníci s tím však nesouhlasí. Těžko říci, jak tomu tehdy bylo, jasné však je, že zvířata společně na místě zahynula a zachoval se nám tak perfektní důkaz jejich koexistence...


Tomuto tématu se věnuje také epizoda televizního seriálu Jurassic Fight Club z roku 2008. Při psaní článku mi pomohla kniha Dinosauři: Objevy, druhy, zánik. V příštím roce možná přinesu více částí projektu Hromadná smrt dinosaurů...

3 komentáře:

Bleskobleska řekl(a)...

Díval ses na Putování s dinosaury? :)

Ankylosaurus řekl(a)...

Skvělý článek, ten díl Jurského bojiště jsem kdysi viděl na Prima ZOOM, mám všechny díly tohoto seriálu, jsou tam velice pěkně zpracované rekonstrukce. Takže jsem již o této záhadě slyšel a přijde mi to zajímavé :). Něco podobného, jako ten souboj velociraptora s protoceratopsem :D. Tam je to podle mě ještě záhadnější, jak se ti dva uchovali. Jinak, ten seriál Stopy dinosaurů, o kterém tu máš anketu, jsem ještě neviděl! Dá se to kdyžtak někde sehnat, nebo se to ještě vysílá? A když jsme už u těch dokumentů, viděl jsi ten dokument Vlčí rodina a já, co nedávno běžel na ZOOMu? Velice pěkný dokument, vřele Ti ho doporučuji :). Je tam krásně vidět, jak člověk může s divokými šelmami soužít. Dá se to kdyžtak stáhnout na netu, existuje i jeden podobný dokument, Medvědí rodina a já, též by to mělo být dostupné ke stažení. Viděl jsem je oba a naprosto mě nadchli :).

Ankylosaurus řekl(a)...

Přeji Ti všechno nejlepší do nového roku! :) Vražedných šedesát znám jen z některých zmínek od Tebe, ale ještě jsem ho neviděl.

Okomentovat

Nejčtenější