Nadešel čas na další malý odstup od hlavního zaměření tohoto blogu, totiž přírodního světa, a na návrat do devadesátkového světa Marvel Animated Universe za všemi milovanými mutanty! Od března se vás, vážení čtenáři, snažím navnadit ke sledování X-Men: The Animated Series z let 1992 a 1997, pokud jste tedy na tomto seriálu nevyrůstali (já měl to štěstí, že jsem s ním jako malý žil... kde jsou ty časy, kdy jsem jako dítě poskakoval venku a napodoboval hlas Cala Dodda v roli Wolverina, útočivše přitom na random lidi). Brzy, již za pět dní, konkrétně tedy v neděli 22. prosince, se dočkáme návratu Storm dabované herečkou Alison Sealy Smith z devadesátkových X-Menů a jejich přímého pokračování X-Men '97 ve 3. řadě What If...? na Disney+. Další řada X-Men '97 má pak vyjít v roce 2026. Do té doby můžete určitě stihnout zhlédnutí všech 76 epizod X-Men: TAS!
Ač se zde neustále opakuji, mám X-Meny velice rád. Devadesátkový seriál je jen jednou z mnoha adaptací příběhů o marvelovských mutantech; byla to vlastně druhá velká animovaná série o nich, X-Men: Evolution (2000-2003), co mi je v dětství poprvé představilo. Wolverine and the X-Men (2009), Marvel Anime: X-Men (2011), filmová série začínající snímkem z roku 2000 a mající i dva hrané seriálové spin-offy... X-Meni jsou prostě fajn, a důležité pro mě je, že jsou relevantním příběhem i po tolika desítkách let své existence. Už v 60. letech se komiksy o nich od Jacka Kirbyho a Stana Lee a později od Wernera Rotha a Roye Thomase zabývaly útlakem, v 80. letech pak grafická novela God Loves, Man Kills od Chrise Claremonta a Brenta Erica Andersona nakopla americké konzervativce, jejichž bigotnost vůči menšinám ve společnosti silně kritizovala.
Příběhy o mutantech od Marvel Comics byly zkrátka vždy o diskriminaci, útlaku, šikaně a pronásledování. Jsou plné queer metafor, různé příběhové linie paralelně hovoří o queerfobii, rasismu, islamofobii, antisemitismu, ableismu, sinistrofobii (vzpomeňme na metaforu éry mccarthismu a tehdejšího lovu amerických komunistů republikány v již zmíněném filmu z roku 2000) atd. Je důvod, proč byl Marvel vybudován nikoliv na bedrech Avengers, ale na odlišných genech těch, které v onom fikčním světě tolik lidí neprávem nenávidí. Protože budou tyto dva klipy dost možná již poslední, které s vámi na svém blogu budu sdílet, rozhodl jsem se vybrat právě takové, jež reflektují to, o čem X-Meni jsou. Oba tyto úryvky hovoří o nenávisti vůči menšinám, reprezentovaným v marvelovském universu právě mutanty.
Beast u soudu - epizoda Magneto přichází (Enter Magneto) z 1. série
Hank McCoy, také známý jako Beast, je souzen za vniknutí na pozemek Trask Industries během tajné mise po boku X-Menů. Přestože je zcela nevinný, a Agentura pro kontrolu mutantů (Mutant Control Agency), v jejímž okolí byl zadržen, dělá velmi sporné věci, je na něj pohlíženo se záští pouze kvůli jeho mutaci. Jeho krásná slova o tom, jak se člověk a mutant mají ke světu stejně, jsou soudem ignorována. Má být nespravedlivě vražen za mříže. Když Logan a Scott sledují s velkým smutkem, jak je odváděn, objevuje se náhle v soudní síni masivní postava - Wolverinův starý nepřítel, Sabretooth. Má co říci o procesu, protože i on zažil nenávist od bigotních lidí, kteří jeho vzhled nebrali vážně. Na rozdíl od Beasta však nepoužije slov, ale brutální síly.
Graydon Creed je synem Mystique - epizoda Pokrevní linie (Bloodlines) ze 4. série
Graydon Creed, bývalý vůdce skupiny Friends of Humanity, která nenávidí mutanty, unesl Raven Darkholme alias Mystique, aby se dostal k jejímu synovi Kurtu Wagnerovi neboli Nightcrawlerovi. Wolverine, Jubilee a Rogue se připojili k Nightcrawlerovi v jeho snaze osvobodit svou matku, ačkoli netušili, že je to žena, kterou už příliš dobře znají z několika potyček. Rogue neměla tušení, že Nightcrawler je biologickým synem Mystique. A jak oba nevlastní sourozenci brzy zjistí, modrá metamorfka ve skutečnosti porodila dva chlapce. Tím druhým je Graydon, syn Mystique a Wolverinova úhlavního nepřítele Sabretoothe, a nyní se snaží dokázat svou loajalitu Friends of Humanity tím, že vyvraždí svou mutantskou rodinu.
Líbí se vám tyto úryvky? Vidíte, že devadesátkové animované seriály rozhodně nebyly nějak regresivní - hovořily o důležitých tématech, v případě X-Men: TAS právě o bigotrii, útlaku, zášti a nenávisti. Myslím si, že těmito dvěma klipy jsem tuto v březnu započatou přehlídku různých ikonických momentů ze série více než vhodně zakončil. Do dvou let se snad dočkáme 2. řady X-Men '97, seriálu stejně relevantního v současné době, jako byli devadesátkoví X-Meni v době své.
Žádné komentáře:
Okomentovat