sobota 16. března 2013

Objev Deinocheira

Všiml jsem si, že jakmile postupujeme dobou objevování známých dinosaurů, v podstatě jdeme podle abecedy. A protentokrát jsem si vybral "strašnou ruku", Deinocheira...

Psal se rok 1965, když Zofie Kielan-Jaworowska objevila v lokalitě Altan Ula III, která se nachází v pánvi Nemegt uprostřed drsné pouště Gobi v Mongolsku, pozoruhodné zkameněliny. Mezi zcela nové mongolské dinosaury se zařadil veliký teropod, proslavený obřími ramenními pletenci a dlouhými předními končetinami. O pět let později zvíře popsaly dvě polské paleontoložky; Ewa Roniewiczová a Halszka Osmólska, a pojmenovaly jej Deinocheirus mirificus, což vše dohromady znamená "neobyčejně strašná ruka". Obě paleontoložky se domnívaly, že zvíře muselo mít rozměry T-Rexe. Ale ačkoliv byl Deinocheirus jasným teropodem, nic jemu podobnému do té doby věda neznala. Proto pro něj vědci vytvořili novou čeleď: Deinocheiridae. Roniewiczová a Osmólska si ale při popisu všímaly především velkých kostí se silnými stěnami a to je vedlo k jisté domněnce, aby Deinocheira považovaly za karnosaura a ne celurosaura. Všem náznakům ale odporoval hlavní faktor - štíhlost předních končetin se nápadně podobala stejnému anatomickému znaku ornitomimosaurů, tedy Ornithomima nebo Sthruthiomima. I když se Deinocheirovy drápy podobaly drápům Therizinosaura, pozdější výzkumy ukázaly, že paleontoložky měly skutečně pravdu. Dodnes však samotný rod Deinocheirus patří mezi nejzáhadnější a asi také nejbizarnější dinosaury, kteří kdy existovali...

Figurka Deinocheira

Doufám, že se Vám tento článek líbil, jestli-že ano, nezapomeňte komentovat či hodnotit hvězdičkami...

3 komentáře:

Matouš Pavlík řekl(a)...

Skvělé! Deinocheirus mě kdysi moc zajímal! :-)

raptorex řekl(a)...

Už jsem zase zpět :D promiň ale byl jsem nemocný :D opět to dám do chodu :D neboj.

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Super. Neboj, příště dostaneš ty mne :D

Okomentovat

Nejčtenější