pondělí 6. června 2016

Knihy o pravěku: Od trilobita k člověku

Představím Vám další skvělou knihu o pravěku, kterou mám doma... Snad se Vám bude popis líbit...

Od trilobita k člověku je známá kniha od paleontologa Oldřicha Fejfara, a je stručně řečeno nádherná. Byla sice vydána v roce 1980, ale mnohé z informací se v ní stále drží při pravdě dodnes. Tato kniha byla také součástí velké edice, která byla tehdy vydávána Albatrosem, a jež se zaměřovala celkově na přírodu... Od trilobita k člověku vypráví příběh evoluce života na Zemi. V první kapitole Vám autor představí historii paleontologie a geologie, včetně jmen jako Joachim Barrande, Georges Cuvier, Lamarck, Charles Darwin, Othniel Charles Marsh, Edward Drinker Cope atd. V této kapitole se seznámíte s prapůvodními představami o vzniku Země a vesmíru, jež byly nahrazeny současnými fakty. Je zde popsána i Darwinova cesta kolem Jižní Ameriky, během které došel ke své evoluční teorii, a také slavná Válka o kosti. Další části knihy se věnují živoucím fosiliím, pak druhům a populacím, jak se druhy mění a přizpůsobují se na život v měnících se prostředích. Poté již následuje cesta od počátků života k současnosti, počínaje prvohorami až po čtvrtohory. V knize jsou nákresy koster dinosaurů, savcovitých plazů, ptakoještěrů, ryboještěrů i pravěkých savců, a také rekonstrukce podob měnících kontinentů. Mezi těmi fakty, jež dnes již nejsou platné, se setkáte s teorií považující sauropody za částečně vodní zvířata. To není pravda, při plavání nebo alespoň potápění se ve vodě by se tato mohutná, desítky tun vážící zvířata udusila. Jinak jsem však osobně v knize žádné další dnes již neplatné teorie nenašel, i když vzhledem k roku vydání se v ní asi ještě nějaké objevují. Nakonec se posuneme k původu člověka a celkově spletité cestě za jeho poznáním. Proto se velká část této kapitoly věnuje historii paleoantropologie. Zmíněna jsou zde snad všechna důležitá jména, jak Eugene Dubois a Pithecanthropus, tak i Australopithecus a vývojové fáze lidí. Poté se však dostáváme i k zvířatům doby ledové, včetně mamutů... Mě osobně se tato kniha opravdu velice líbí. Někdo by si možná pomyslel, že jakožto starší kniha nebude obsahovat úplně vše, ale mě to tak nepřijde. Opravdu se mi líbí, jak je celkově příběh života v této knize ukázán, stejně jako příběh vědců, kteří se jej snažili odhalit. Tuto knihu určitě doporučuji!

Údaje:
Autor: Oldřich Fejfar,
rok vydání: 1980 (k dostání v antikvariátech),
počet stran: 327.

Další popisy již v brzké době!!!

1 komentář:

Bleskobleska řekl(a)...

A teď si říkám, jestli to náhodou není ta maličká, podlouhlá knížka, kterou pokaždé zahlédnu v knihovně. O.O Mám pocit, že od té Edice Svazek už jsem si četla cosi s fyzikou. (v páté třídě jsem měla období, kdy jsem byla do fyziky strašně zažraná. Upřímně, baví mě i teď, ale nic dopředu se už neučím :D)

Okomentovat

Nejčtenější