Včera, 4. října, oslavil legendární pseudo-dokumentární cyklus BBC Putování s dinosaury (Walking with Dinosaurs) své 25. narozeniny. Jinými slovy, uběhlo pětadvacet let od uvedení jeho prvního dílu, Nová krev (New Blood), na televizní stanici BBC One. Svého času nejdražší faktický pořad v televizní historii (tento rekord si však neudržel dlouho) probudil v celé generaci - či snad dvou generacích - neutuchající zájem o úžasnou evoluční jízdu života na naší planetě. Blízký vztah k němu mám i já, čímž se ostatně netajím ve svém profilu zde na Bloggeru, a vděčím mu - stejně jako těm, jež mi ho v pěti letech představili s pomocí videokazet - za významné ovlivnění mého myšlení v raném dětství. Nebýt Putování s dinosaury, nebyl by žádný blogový HAAS, Blogorgonopsid nebo Kuzuri, a kdo ví, třeba bych dnes hrál fotbal, šplouchal se při čištění bazénů nebo bych dělničil někde na stavbě a mluvil bych trochu sprostěji, než kurva běžně mluvím.
Avšak v předvečer velké oslavy 25. výročí vydání legendárního paleodokumentu a zřejmě nejvýznamnějšího televizního pořadu pozdních devadesátek zažila internetová paleokomunita, zvláště pak na Twitteru (X), nepříjemný šok. S vítaným oznámením, podle něhož má být znovuvydán mistrovský soundtrack Putování s dinosaury, složený talentovaným Benem Bartlettem, přivál pravěký vítr i oficiální obrázek či, chcete-li, obálku, která není ani dílem animátorů z Framestore, ani některého z mnoha talentovaných paleoartistů. Nikoliv. Obrázek na obálce ke znovuvydanému soundtracku byl vytvořen s pomocí AI, umělé inteligence, a paleotwitter se právem roznítil. Umělá inteligence je kontroverzní ve všech ohledech, sám jsem o ní chtěl již před mnoha měsíci napsat na blog, a paleoartisté, stejně jako ostatní umělci, ji nenávidějí z prostých důvodů. Připravuje je o práci, a vytváří neskutečné zrůdnosti, jež se skutečným prehistorickým tvorům nepřibližují ani z tisíciny.
Putování s AI: Konec paleoartu. Či snad Balada o zrůdnosti? Obrázek z twitterového účtu Film Music Reporter
Tato umělou inteligencí vygenerovaná hrůzostrašnost ze mne učinila cynického vulgaristu. Pohlížeje do svého mobilního telefonu mezi stovkami osob na autobusové zastávce krátce po setmění, neudržel jsem svůj jazyk za zuby. "Co to kurva je?" vyhrkl jsem, chytaje se za čelo. "Co má být to v tom pravým horním rohu? Tohle má být jako pterosaurus?" supěl jsem. Štěstí, že mé sociální cítění bylo dostatečnou prevencí k jakémukoli antisociálnímu činu, který jsem prve zamýšlel provést, například k hození mobilu do stoky. Rozčílím se jen málokdy, ostatně lidské stupiditě, třeba v podobě anti-woke ubrečenců nucených k výměně pleny po každém tělesném záchvěvu ze spatření duhové vlajky v jediné scéně nějakého hollywoodského filmu, se běžně jen směji. Ale když jsem spatřil tento obraz, má důvěra v lidstvo klesla na mínus 150. "Podělaná AI. Vyvlastnit," řekl jsem cynicky, nastoupil jsem do autobusu, a bez jediného mrknutí jsem pak minutu pohlížel ven z okna, zhrozen budoucností. A motivován revolučními myšlenkami.
Pravda, popisuji to nanejvýše dramaticky. Bylo mi to vlastně docela u zádi (i když rozhodně nadšený jsem z toho nebyl), ale došlo mi, že jsem právě získal skvělý námět na sobotní článek. 😆 Spíše mi přišlo, že naštvaně na obrázek reagovali právě paleoartisté na Twitteru, s jejichž názory samozřejmě souhlasím. Dovolím si uvést zde několik z nich.
Putování s AI: Krutá reakce. Screenshot reakcí k příspěvku na twitterovém účtu Film Music Reporter
Někteří z reagujících, například Sophie S., Archesuchus, Paleonyx, EDGE Central nebo Christopher DiPiazza, se řadí k respektovaným paleoumělcům, a nikdo z nich nebyl z vydání tohoto obrázku nadšený. Jak to vyjádřil EDGE Central: "Měli byste se stydět. Takto urazit Bartlettovo dílo je zločin." Obdobný názor má také Jutyrannus: "Tato obálka je ostudou pro Bartlettovo dílo, co to sakra..." Christopher DiPiazza svůj názor vyjádřil gifem týpka, který zadržuje zvratky. Nemálo lidí také poukázalo na to, že by na obálce raději viděli některý z propagačních obrázků k původnímu seriálu, než produkt AI.
Jenže to má háček. Ta hrůzostrašnost s podobiznou Bena Bartletta se zvláštně pokrouceným ukazováčkem (podívejte se mu na pravou ruku!) a generickými, anatomicky nesprávně stavěnými a taxonomicky nezařaditelnými dinosaury, která je opravdu oficiální obálkou nově vydané sady hudebních skladeb ze seriálu, nebyla vygenerována společností, jež je znovu uvádí na trh (a to sice Overtone Music). Byl to sám Ben Bartlett, kdo nechal obrázek vygenerovat umělou inteligencí. A po čtvrtečních nepokojích na paleotwitteru se sám ozval s touto omluvou, kterou zveřejnil paleoartista Carl-August W.
Putování s AI: Nový úsvit. Omluva Bena Bartletta za použití obrázku vygenerovaného AI na obálce nového soundtracku. Obrázek z účtu Carla-Augusta W.
"Zjevně jsem neučinil nejlepší výběr malby pro obálku - za což se omlouvám! Nyní plánuji vytvořit třídiskový vinyl set hudby k Putování s dinosaury a Putování s pravěkými zvířaty - to jsou dvě hodiny hudby. Bylo mi nabídnuto, že někteří velmi talentovaní paleoumělci v dino/paleo komunitě by byli rádi zapojeni do vytvoření skvělé malby pro toto vydání na vinylu," uvedl ve své omluvě Bartlett. Je skvělé, že veřejně připustil nedokonalost výběru, a je pro spolupráci s paleouměleckou komunitou na budoucím projektu.
Naštvaná reakce paleotwitteru byla zcela adekvátní. Zrovna tak byla adekvátní Benova omluva a nabídka spolupráce. Je jasné, že si kontroverze s AI dříve nebyl vůbec vědom. 10. října se každopádně dočkáme prvního znovuvydání soundtracků k Putování s dinosaury, zahrnujícího i skladby, které dříve nevyšly. Ačkoliv obálky ke znovuvydanému soundtracku se už nezbavíme, a budeme s ní muset žít do konců našich životů (což nebude zrovna jednoduché), máme alespoň, na co se těšit do budoucna - a příště už Ben jistě AI nepoužije.
Umělá inteligence nikdy nenahradí lidskou kreativitu. Ani lidskou inteligenci. Jak prohlásil Alan Moore, v nejlepším může jít o velmi silný procesingový nástroj, nikoliv však o skutečnou inteligenci - vždyť ta je výsledkem našeho evolučního vývoje, který nemůže být s AI nikterak zreplikován. Nechceme-li, aby se naše kultura a umění nadále měnilo v nicotnou páru, měli bychom se snažit o zamezení bastardizace takových legend, jako je Putování s dinosaury, a o odlišný přístup k AI v praxi. Umělá inteligence totiž nepatří všem, ale je nástrojem kapitalismu, a ač má ve světě různorodé využití, není zrovna dvakrát přínosná pro lidskou kreativitu a v některých případech ani pro vědu.
1 komentář:
lol
Okomentovat