středa 27. února 2013

Objev Compsognatha

Rozhodl jsem se začít vytvářet novou sérii článků, která bude pojednávat o objevení a následném popsání různých dinosaurů. K tomu mě inspirovala především kniha Dinosauři: Velká kniha objevů od D. Naishe. A osobně jsem se rozhodl začít u jednoho z nejmenších, co kdy byli objeveni...

Píše se rok 1858 a německý sběratel fosilií Joseph Oberndofer nachází poblíž bavorského Kelheimu nádhernou fosílii malinkatého dinosaura. Dosud se jedná o jednu z nejzachovalejších dinosauřích fosilií, které kdy byly nalezeny v Evropě. V letech 1859 a 1861 přcházejí první popisy tohoto dinosaury, jejich autorem je Andreas Wagner. Wagner pojmenovává zvíře Compsognathus ("drobná čelist"). Popis začínal stížností na poškození kostry, což by se v mnoha ohledech ani říci nedalo, ale zaujala ho malá dinosauří lebka a také velikosti předních a zadních končetin, proto přidal ke jmenu Compsognathus druhový název longipes, což znamená "dlouhé nohy". V současné době u tohoto predátora vidíme všechny znaky teropodních dinosaurů a tím tedy i jakousi příbuznost s ptáky. Wagner jej ale považoval spíše za nějakou ještěrku... Ovšem, až v roce 1866 E. D. Cope zjistil, že se jedná vlastně o dinosaura a založil pro něj skupinu Symphopoda. Kromě popisů dlouhých krčních obratlů a dalších anatomických rysů teropodů Cope upozornil ve svém popisu také na jakousi příbuznost s ptáky. Dnes je konfigurace kotníkových kostí u dinosaurů běžná, v té době to byl ale velmi pozoruhodný nález... Od začátku devadesátých let byl však Compsognathus již zcela v pořádku a zapadá dodnes do dinosauřího světa...

Zkamenělina druhu Compsognathus longipes

Další článek z této série tu bude již brzy, možná i o víkendu. Pokud se Vám líbil, komentujte...

9 komentářů:

mojeznamkyavatar řekl(a)...

To já také ne :DD jinak mně se taky líbil v Jp Dilophosaurus. A tento článek se ti moc povedl

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Ano, já sem si tě také přidal. Právě teď soundtrack JP poslouchám. Ingenpark asi bude zrušen jelikož na něj nestíhám moc psát. Ale Jurassicpark Site celý Ingenpark vynahradí! Tím jsem si stoprocentně jist!

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Mně se nejvíce líbí soundtrack z prvního dílu ale i Malcolm Journey ze Ztraceného světa je dobrý soundtrack

dinosaurss řekl(a)...

Výborný článek, zajímavý obrázek!!..

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Dennise Nedryho :D

SuperL řekl(a)...

ooo! nic z toho jsem vůbec nevěděl! (o existenci compsognatha samozdřejmě jo :D)

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Mně připadá Nedry strašně komický :D ještě se mi líbí Hammond a Ludlow.

mojeznamkyavatar řekl(a)...

Já si myslím že je dobře, že byl Ludlow ctižádostivý. Aspoň by polorozpadlý INGEN mohl dokázat vytáhnou zpět na výsluní.

ingenpark řekl(a)...

Na ingenparku je nový článek

Okomentovat

Nejčtenější