neděle 19. ledna 2014

Úžasný nález týkající se mořských plazů

Každý přírodovědec touží po tom vědět, jakou barvu kůže, peří či srsti měla dávno vyhynulá zvířata. Za posledních pár let vědci odhalili zachovalé pigmenty peří několika dinosaurů a prehistorických ptáků. Peří by ještě snad mohlo zachovat pigmenty jeho barvy, ale o kůži už vědci jako o samozřejmosti nemluvili. Každý by chtěl vědět, jakou barvu kůže měl T-Rex nebo Triceratops, ale podle vědců a veřejnosti bychom museli zajít hodně daleko, abychom to skutečně zjistili. Ale tento nový skvělý nález všechno změnil. Už 8. ledna 2014 napsala Science Daily článek popisující vědeckou senzaci. Pigmenty barvy kůže se totiž skutečně zachovaly v pradávných skalách! Vědcům se tak podařilo zjistit zhruba barvu kůže tří mořských plazů, z nichž ani jeden nežil ve stejném období, jako ten druhý: 55 milionů let starý druh kožatky, 85 milionů let starý mosasaur a cca 196 milionů let starý ichtyosaur. Vzorky analyzoval Technický výzkumný institut ve Švédsku. "To je fantastické!" řekl o objevu pigmentů mořských plazů vědec Johan Lindgren, "když jsem začal studovat na univerzitě v Lundu roku 1993, dávali poprvé film Jurský park a to byl jeden z důvodů, proč jsem se začal zajímat o biologii a paleontologii." Per Uvdal, jeden ze spolupracovníků na studii, řekl: "Nyní můžeme konečně použít sofistikované molekulární a zobrazovací tehniky, abychom zjistili, jak tato zvířata vypadala a jak žila." Ze studia otisků v pradávných skalách vyplývá, že prehistorická kožatka měla podobné zbarvení, jako její dnešní příbuzné. Zkoumaní mořští plazi z dob dinosaurů měli tmavou barvu kůže. Je to další úžasný objev, který zase posunul dějiny paleontologie o velký krok dál...

Více informací se dozvíte na adrese stránek Science Daily. Pokud Vás stejně jako mne objev zaujal, komentujte...

6 komentářů:

martinoraptor řekl(a)...

To je opravdu úžasný nález. Zajímalo by mě kolilk podobných nálezů se ještě objeví.

martinoraptor řekl(a)...

To by bylo.

martinoraptor řekl(a)...

Jo,já jenom vždycky zírám kam na ty novinky vždycky chodíš.

dinosaurss řekl(a)...

No teda, to je naprosto úžasné!...Parádní.

Antroz T6 řekl(a)...

Opravdu velmi zajímavé, říkal jsem si, kdy přijde řada na mořské tvory, když Archeopterix už svoje zbarvení má zjištěno. Jinak se chci omluvit, že jsem nekomentoval, nicméně všechny články jsem si přečetl. :)

Steven řekl(a)...

Týýýjoooo!!!! Nejseš náhodou první kdo o tom v Česku psal?????

Okomentovat

Nejčtenější