úterý 29. dubna 2014

Cistecephalus

Cistecephalus byl dicyonodont. Jednalo se o savcovitého plaza, tady lépe řečeno therapsida. Stejně, jako většina ostatních dicynodontů, i Cistecephalus žil v pozdním Permu. Vyskytoval se na území dnešní Jižní Afriky, včetně plošiny Karoo. Často se zřejmě stával obětí velkých dravců, jako byl Gorgonopsid nebo jemu příbuzný, malý Lycaenops. Cistecephalus patřil mezi rozsáhlou skupinu dicynodontů, kteří se přizpůsobili životu pod zemí. Mezi další řadíme například Diictodona nebo Robertii. Paleontologové to mohou říci zcela s jistotou, protože tělo Cistecephala bylo krátké a trochu plošší a navíc, přední končetiny byly trochu delší, než zadní. Podobně je tomu v současnosti u krtka. Cistecephalus měl dále malou, klínovitou hlavu s očima posazenýma nahoře. Pravděpodobně šlo o hmyzožravce, jenž vyhledával v pouštní půdě při okolí svých nor nejrůznější hmyz, červy, plže a jiné bezobratlé. Nebyl příliš velký, dospělí jedinci sotva dorůstali délky 40 centimetrů, nejčastěji měřili pouhých 33 centimetrů a vážili pár gramů. Je také jedním z prvních kdy objevených dicynodontů, za jeho povědomí můžeme poděkovat slavnému vědci Richardu Owenovi...
Popis tohoto malého tvorečka najdete v knize Ilustrovaná encyklopedie dinosaurů a pravěkých zvířat z roku 1991.

Příště Ericiolacerta!

5 komentářů:

dinosaurss řekl(a)...

Ten byl ale roztomilý, moc hezký popis!!

mytologieolympu řekl(a)...

Moc zajímavý tvor, podle toho ohbrázku jsem si nejprve představil nějakého obojživelníka z Karbonu, moc hezký popis.

martinoraptor řekl(a)...

[2]: To jsem já...

martinoraptor řekl(a)...

Díky, tenkrát jsem s Blogem.cz ještě neuměl pracovat tak mě to rychle přešlo, ale teď mi bylo líto ho smazat.

martinoraptor řekl(a)...

Ne, párkrát už jsem jí viděl v obchodě nebo (to nevím) možná i v knihovně, ale vždycky jsem vzal něco tlustšího. Hledal jsem, ale alespoň jednu knížku ve, které je Parasaurolophus. Já těch knížek o pravěku doma vážně moc nemám. :-|

Okomentovat

Nejčtenější