Jistě dobře znáte Chrise Packhama, britského moderátora dokumentárních filmů a seriálů o přírodě, známého z titulů jako Springwatch, Secrets of Our Living Planet, The Really Wild Show nebo The Real T-Rex. Bývalý punk rocker, vystudovaný zoolog, velký advokát neurodiverzity, držitel Řádu britského impéria a environmentální aktivista se již o mnohé zasloužil. Kromě posilování vztahu nejen britského publika k přírodě prostřednictvím své televizní tvorby se mnoho let aktivně snaží přispět ke zmírnění klimatické krize a k zachování biodiverzity. Staví se proti neudržitelné střelbě lišek a tetřívků obecných, zasadil se o ochranu některých ptačích druhů na britském venkově, a léta podporuje aktivistická hnutí Extinction Rebellion a Just Stop Oil. Chris Packham je obdivuhodným člověkem, a za svou aktivistickou činnost si zasluhuje úctu. Nemálo britských elit, jež oponují environmentální a klimatické spravedlnosti, je z něj čím dál nervóznějších.
Možná jste v britských pravicových médiích zaznamenali v posledních dnech ty vtipné titulky. Murdochovská média, jako je The Sun, začala do světa plivat, jak prý Chris Packham "podněcuje k osobním útokům". Některá ho označila dokonce za "šikanéra". Člověk se musí smát, když vidí, jak jedna dobrá kampaň dokáže ze zastánců kapitalistické hamižnosti na úkor destrukce planety učinit třesoucí se sraby přicházející se senzacechtivými, pokrucujícími, dezinformačními materiály, jako by se z posledních sil snažily tažení nezastavitelného milovníka veškerého života alespoň dočasně zbrzdit. A nebude jim to k ničemu. Chris Packham přišel na to, jak fosilní průmysl zasáhnout na to nejbolavější místo - na CEOs velkých fosilních korporací. Přitom však jedná stejně demokraticky, jako kdykoliv jindy. Skvělým způsobem upozorňuje na hrozivý fakt, který měl být každému již dávno znám - že za nejvíce uhlíkových emisí je zodpovědná malá skupina ekonomicky nesmírně mocných.
Co tedy Chris Packham přesně udělal, že se tolik provinil z pohledu médií vlastněných oligarchy? Jednoduše umístil do vozů londýnského metra plakáty s nápisem "Wanted" a s tvářemi vlastníků největších uhlíkových znečišťovatelů - BP, Shell a Harbour Energy. Učinil tolik, že touto kampaní poukázal na zločinnost nesmírně bohatých lidí, kteří negativně ovlivňují život na naší planetě. Na zločinnost lidí, kteří nemají zájem o mě ani o vás, ani o stabilitu klimatického systému či biodiverzitu nutnou pro stabilitu ekosystémů, na nichž denně závisíme. Těch pár CEOs si jde jen za jednou věcí - za velkým profitem. Jde jim pouze o hrabání peněz, o bohatnutí, o růst a expanzi ve zmenšujícím se, dusícím se světě. Pokud byly plakáty s nápisem "Wanted" na Divokém západě vyvěšovány s cílem odchytu zločinců, asociálních individuí přinášejících do životů lidí jen strasti a nepříjemnosti, pak jejich použití v londýnském metru ke zviditelnění největších asociálů dneška není ničím radikálním. Kdyby nic jiného, je to pokračování tradice identifikování zločinu.
Chris na svém instagramovém účtu uvedl: "Dosud jsme se zaměřovali na společnosti fosilního průmyslu. Ale společnosti jsou složeny z lidí - a tito lidé vědí, že pracují proti zájmům všeho života na Zemi. Je nutné je kritizovat. Ve Spojeném království žádám o zákaz reklam na fosilní paliva a sponzorství - příliš dlouho měly tyto korporace neomezené libry na to, aby si ozelenily svou špinavou pověst ve školách, ve sportu a všude mezi tím. To se musí změnit."
Greenwashing je reálná a vážná věc. Fosilní korporace možná oficiálně uvádějí, že se chtějí účastnit nějaké proměny, jde však jen o planá slova nemající žádného významu. Jak nás informuje ClientEarth, Shell uvádí, že hodlá přecházet k nízkouhlíkovým energetickým produktům s cílem zredukovat emise skleníkových plynů, přitom má však v plánech růst fosilního businessu o desítky procent ročně. Jeho zelený plán tedy očividně vůbec nejde ruku v ruce s jeho ekonomickým plánem. Mezi lety 2010 a 2018 směřoval Shell pouhé 1 % svých dlouhodobých investic do zdrojů nízkouhlíkové energie, jako je vítr či energie sluneční. The Guardian upozornil v roce 2022 na fakt, že ropná společnost BP směřovala nemalých 800 000 liber do reklam na sociálních sítích, jež oslavovaly její přechod k zelené energii. Doug Parr z Greenpeace UK uvedl: "BP se prezentuje, jako že nabízí zelená řešení, která jsou dobrá pro Spojené království, ale tyto investice jsou drobné v porovnání s tím, kolik peněz investuje do fosilních paliv. Dělají toto a zároveň dosahují rekordních zisků, a miliony britských domácností jsou tlačeny do palivové chudoby." Gregory Trencher z Kjótské univerzity pro The Guardian uvedl následující: "Zelené investice, které popisují, představují pouze malou část současné výroby energie a investičního chování. V tomto smyslu jsou reklamy zavádějící." Harbour Energy byla tlačena k prokázání, že její dekarbonizační technologie také nejsou pouhým greenwashingem. Když máte obrovský kapitál, není těžké se prezentovat ve světle jakési udržitelnosti. Každá z těchto společností o sobě káže vodu, ale pije víno. Černé víno, jehož spalováním je z plic planety vytlačován život.
Legendární dokumentarista Chris Packham před "Wanted" plakátem CEO společnosti Shell v londýnském metru. Fotografie z jeho instagramového účtu
Shell vypustil v roce 2023 do ovzduší 81 milionů tun oxidu uhličitého. BP v onom roce navýšila množství emisí tohoto plynu z 307 000 milionů tun z roku 2022 na 315 000 milionů tun. Harbour Energy se v roce 2023 pyšnila otrávením atmosféry o dalších 14 000 000 tun oxidu uhličitého, a že se chlubila nějakým snížením o 1,3 milionu tun oproti předchozímu roku, to nemusí vůbec nic znamenat. Opravdu někdo věří ve stabilní lineární pokles emisí, za které jsou tyto a další velké fosilní společnosti zodpovědné? V případě BP se emise od roku 2019 do roku 2023 snižovaly, a pak zase narostly. Když ty penízky tak hezky šustí a cinkají...
Chris Packham v rámci kampaně své britské spoluobčany vybízí k podepsání petice s cílem zákazu reklamy a sponzorování společností fosilního průmyslu. Co myslíte, není to přece fér? Nechtít ty lži od společností, které se snaží své planetu ohrožující praktiky zakrýt hezkými slovy o přechodu k udržitelnosti? Není snad fér jim tu hru utnout? Zajistit, aby nadále veřejný prostor nekazily svou lživou propagandou? A právě o to v celé kampani s "Wanted" plakáty jde. Pravicová média vlastněná oligarchy, kteří jsou na ropný a celkově fosilní průmysl napojeni, se jen krásně chytla do pasti, a svými titulky o Chrisově "šikanérství" nejen posílila jeho pověst coby nezdolného pankáče, ale hlavně upozornila na jeho kampaň a tedy i petici, ke které se kterýkoliv britský občan může přihlásit. Výsledkem bude demokratický proces, jenž snad povede k zlikvidování reklam těchto společností a k alespoň částečnému ukončení jejich greenwashingových praktik.
Zdroje informací pro tento článek:
BP targeted by intergenerational Extinction Rebellion activists over strategy U-turn (Extinction Rebellion)
Greenwashing Files: Shell (ClientEarth)
Žádné komentáře:
Okomentovat