neděle 8. listopadu 2015

Dakotaraptor-opeřený terror Hell Creeku

Velmi dlouhou dobu byli predátoři Severní Ameriky z doby pozdní Křídy vědě nepříliš dobře známí. Souvrství Hell Creek (Pekelný potok) rozkládající se na území Montany, Severní i Jižní Dakoty a Wyomingu již vyneslo řadu dinosaurů, od světoznámého Tyrannosaura Rexe, 12 metrů dlouhého vrcholného predátora, až po malého dromaeosaurida Acheroraptora a jeho příbuzné, kteří se živili spíše savci, malými ještěry a možná mláďaty dinosaurů. Z dakotské části Hell Creeku byl však nedávno ohlášen vzrušující objev. Již roku 2005 objevil paleontolog Robert DePalma kostru obrovského raptora, opět zástupce čeledi Dromaeosauridae. Mimo jiné byly zprvu popsány v DePalmově doktorské práci, kterou dokončil v roce 2010. Avšak oficiální a především skutečně detailní popis byl uskutečněn až nyní. Stojí za ním R. DePalma a jeho kolegové, jimž výzkum zabral dlouhá léta. Jméno nově objeveného dromaeosaurida zní Dakotaraptor steini, tedy "lupič z Dakoty", případně "plenitel z Dakoty". Žil na samém sklonku éry dinosaurů, před 65 miliony let, a sdílel tedy své životní prostředí s dalšími slavnými dinosaury, kteří se tehdy potulovali po Hell Creeku, mimo jiné s Triceratopsem, T-Rexem a pštrosími dinosaury ornitomimidy. Skutečnou zajímavostí je fakt, že Dakotaraptor obecně doplnil chybějící článek v potravním řetězci. Tento dravec byl neuvěřitelných 18 stop dlouhý, což znamená, že měřil 5,5 metru. S výškou přes 2 metry a rozpětím předních končetin 120 centimetrů patřil jistě mezi hrozivé masožravce. Zatímco se malí raptoři živili savci a ještěry, Dakotaraptor lovil nedospělé rohaté dinosaury, jejich rodiče se zase mohli stát potenciální kořistí T-Rexe. Stejně jako jeho příbuzní, měl i Dakotaraptor na zadních končetinách smrtící drápy. Nesloužily k rozpárání kořisti, spíše je mohl použít k přidržení se na jejím těle, výjimečně i k přidržení masa, ze kterého s pomocí ostrých zubů trhal kousky. Závěsná kost (furcula), typická pro ptáky a theropody, byla tvarově podobná písmenům V a U, čímž se Dakotaraptor podobal nejen svému mongolskému bratranci Velociraptorovi, ale také velkým spinosauridům typu Baryonyxe. Díky své velikosti patřil Dakotaraptor mezi největší raptory, o toto prvenství momentálně soupeří s Utahraptorem, který byl mnohem svalnatější a zavalitější. Fascinující je, že se Dakotaraptor možná vyvinul z létavého předka, všechny výzkumy tomu nasvědčují, ačkoliv to nebylo potvrzeno na sto procent. Zcela jistě šlo o dinosaura s opeřením, přední končetiny byly zřejmě pokryty jasným pernatým pokryvem. Při běhu tedy mohl Dakotaraptor jednoduše zatáčet, takové vybavení mu pomáhalo při změně směru běhu a pronásledování kořisti. Lze předpokládat, že to byl aktivní dravec. O nálezu a popisu tohoto neobyčejného dinosaura se jistě bude mluvit i nadále. Velociraptoři možná nebyli tak velcí, jako v Jurském parku, nicméně v reálu byli stejně nebezpeční. Představte si pak setkání s tak děsivým zabijákem, jakým byl Dakotaraptor...

Za důležité upozornění na tento nález děkuji Ankylosaurovi ze www.sites.google.com/site/svetpaleontologie, další informace naleznete také na www.martinoraptor.blog.cz či na anglické verzi Wikipedie.

15 komentářů:

Bleskobleska řekl(a)...

Dakotaraptor je nádherný. Jsem zaregistrovaná na DeviantArtu, kde se asi před týdnem začaly objevovat jeho obrázky, ale nevěděla jsem o něm vůbec nic, takže jsem vděčná za článek :D

Ankylosaurus řekl(a)...

Nádherný článek :). Jenom Tě chci upozornit na jednu chybu - geologická období se nepíší s velkými písmeny, kdysi jsem tuto chybu také dělal. Jinak, drápy dromaeosauridů sloužily jako smrtící zbraň, s kterou přetínali průdušnici nebo krční tepnu. Také se o něm chystám napsat, je to fascinující objev :).

Ankylosaurus řekl(a)...

Jo a vidíš, ještě jsem si vlastně vzpomněl na takovou zajímavost. Dakotaraptor není jediný velký dromaeosaurid, který se blíží rozměrům Utahraptora, jsou také známy další dva rody - Achillobator z Mongolska a Austroraptor z Argentiny.

Ankylosaurus řekl(a)...

To jsi mě špatně pochopil - vím že stačí pro příklad uvést jednoho zástupce, ale myslel jsem, že by Tě to mohlo zajímat (pokud bys to nevěděl).

martinoraptor řekl(a)...

Parádní článek. Schválně kde všude se o tom ještě dočteme :)

Nony řekl(a)...

To ano. Jinak, pěkný článek

Ankylosaurus řekl(a)...

Nejraději mám Putování s dinosaury a pravěkými zvířaty. U Putování s pravěkými monstry se mi nelíbí český dabing, ale jinak dobrý. Také mám rád Prehistorický park, ač tam dabing taky trochu pokulhává. Líbila se mi Planeta dinosaurů, Jurské bojiště a Primeval.

Nony řekl(a)...

To já se niní zajímá hodně o sumcovité ryby.

Nony řekl(a)...

Právě na nich je zajímavostí, že o těch největších druzích: sumec velký, anténovec vláknovitý skoro nic nevíme. Třeba oo druhu Bagarius bagarius víme jen to, že existuje.

Nony řekl(a)...

Však já už se celý týden připravoval na to, abych mohl napsat o 5 největších sumcích na světě.

Nony řekl(a)...

A teké tří z nich se bude zabývat i Pravda nebo mýtus, úrptože mají pověst lidožrouta i ti naši Evropští

kryptoraptor řekl(a)...

Popravdě řečeno, napřed jsem ho nakreslil bez té kůže mezi hřebenem a krkem, ale vypadal tak nějak, divně. S kůží vypadal lépe. Asi jsem byl ovlivněn Vyškovským parasaurolophem a taky tím Trespasserovským. Pamatuji si, že dřív jsem měl v oblibě spíš ty bez kůže.

Nony řekl(a)...

Když už jsme u toho máš nějakou oblíbenou rybu i když se o ně nějak moc nezajímáš ?

Nony řekl(a)...

Dobrá. To bychom mohli.

Alfaraptor řekl(a)...

Ano, vím o tom. Jsem v kontaktu s jeho autorem.

Okomentovat

Nejčtenější