pátek 27. června 2025

Obrázek týdne 27. 6. 2025

Nastal poslední červnový pátek. Těžko se tomu věří, ale Měsíc hrdosti končí už v pondělí - ne, že by to mělo znamenat nějaké přepnutí společnosti do ignorance nebo neakceptování. Po minulém Obrázku týdne s duhovým motivem a po včerejším článku o queer dinosaurech a pterosaurech v paleomédiích bych s vámi rád sdílel ještě jedno výtečné dílo, které naše milovaná prehistorická zvířata zobrazuje ve větší, realitě více odpovídající diverzitě. Na jednom discordovém severu s paleontologickou tématikou, který denně navštěvuji, sdílela brilantní paleoartistka TaliMonsters asi před týdnem svůj nový obraz už předtím, než byl dokončen. Pochválil jsem jí ho, ale ještě více se mi zalíbila jeho finální podoba. A řekl jsem si, že ho s vámi zkrátka musím sdílet. Na jejím účtu na Blue Sky byl zveřejněn před osmi dny s přáním šťastného Měsíce hrdosti!


Popisek k obrázku: Dva samci malého titanosaura druhu Magyarosaurus dacus se účastní vzájemného namlouvacího rituálu na písečném břehu ostrova Hateg. Tři metry dlouzí a jen asi tunu vážící sauropodi natahují své silné hadovité krky a napínají prodloužený kožní potah jejich spodních částí, podobně jako to budou mnohem později činit jim zcela nepříbuzní plazi ze skupiny šupinatých, zvláště pak leguáni a anolisové. Večerní slunko vysílá poslední silnější paprsky k bílé bázi laloků, a prosvicuje ji. Nápadná růžová a pak modrá barva vskutku upoutávají pozornost. Oba samci na sebe pohlížejí v rostoucím roztoužení, a pomalu mávají svými ocasy s vlasovitými pery. Při předvádění vydávají hrdlem dunivé zvuky, jež pronikají jemným pískem, na kterém stojí. Z původní nesourodé kakofonie se stává rytmická píseň lásky, samci doplňují hrdelním duněním jeden druhého a v některých tónech se setkávají. Přitom pomalinku přikračují jeden k druhému. Po chvíli nacházejí nejen rytmus písně, ale také napínání krčních laloků, jejichž osténky se zvedají čím dál více. Tito magyarosauři cítí jeden vůči druhému atrakci, a právě začíná jejich párování. Magyarosaurus byl formálně popsán baronem Franzem Nopscou roku 1915, původně jako zástupce rodu Titanosaurus, jenž je poslední desítky let považován za nomen dubium. Tento dinosaurus je krásným příkladem ostrovního nanismu, formy fyletického nanismu, k němuž dochází v omezeném prostředí; v tomto případě na malém území ostrovů. Předchůdci tohoto zvířete byli větší, v průběhu evoluce se však zástupci této linie zmenšovali, aby dokázali přežít v břehy omezeném ekosystému ostrova Hateg. Podobně na tom byli třeba ornithopod Rhabdodon nebo nodosaurid Struthiosaurus. Tato scéna se odehrává před 70 miliony roky v místech, z nichž bude jednoho dne region Hunedoara v Rumunsku.

Podle TaliMonsters jsou oba jedinci na obrázku skutečně samci; je moc fajn, že paleoartu zobrazujícího stejnopohlavní párování neptačích dinosaurů přibývá! Pokud by vás zajímaly stejnopohlavní páry u dinosaurů ptačích, těch dnešních, sáhněte například po mnou na tomto blogu již mnohokrát zmíněné knize Evolution's Rainbow od americké evoluční bioložky a ekoložky Joan Roughgarden. Mám ji už nějakou dobu rozečtenou, a musím ji prostě doporučit. Je to výborná kniha. Doktorka Roughgarden bude vystupovat i v právě natáčeném dokumentu Second Nature, který jsem zde již také jednou zmínil.
O víkendu očekávejte druhou část 4. kapitoly Nových Lovců kryptidů, Po stopách jávského vlka! Také nadešel čas sdílet s vámi další soupis dokumentárních novinek, tentokrát za květen a červen. Těšte se, málo toho nebude! Nové Putování s dinosaury (Walking with Dinosaurs 2) je jedním z mnoha nových titulů tohoto období.
Užijte si zbytek Měsíce hrdosti a zároveň Jurského června, a nezapomeňte, že nový přírůstek do série Jurský park jde do kin už před publikováním příštího Obrázku týdne!

čtvrtek 26. června 2025

Queer dinosauři a pterosauři v dokumentárních seriálech s paleontologickou tématikou

Stejně jako ostatní skupiny živočichů, i dinosauři (klad Dinosauria), včetně ptáků (tradičně Aves), oplývají genderovou a sexuální diverzitou. Ze současného světa jsou známy příklady desítek a stovek druhů ptáků, u nichž se vyskytují stejnopohlavní páry; jen v článku Geoffa R. MacFarlana z australské Univerzity v Newcastle a jeho kolegů, publikovaném v Animal Behaviour roku 2010, se dočteme o 93 ze 130 tehdy známých ptačích druhů, u nichž se párují samci se samci a samice se samicemi. Gay tučňáci nejsou pro žádného zájemce o zvířata ničím novým; stejnopohlavní párování tučňáků vyvádějících společně mláďata bylo pozorováno nejen v zajetí (například tučňáci uzdičkoví Roy a Silo v Central Park Zoo nebo nedávno tučňáci brýloví Crosby a Fleury v Safariparku Dvůr Králové), ale i ve volné přírodě (tučňáci kroužkoví v Adareově mysu u Antarktidy). Stejnopohlavní párování bylo pozorováno také u albatrosů (pro více viz kniha Bitch: A Revolutionary Guide to Sex, Evolution & the Female Animal od britské zooložky Lucy Cooke z roku 2022), u kachen divokých, supů bělohlavých, u holubů a samozřejmě také u australských labutí černých, u nichž mají stejnopohlavní páry větší hnízdní úspěchy, než páry heterosexuální. I co se týče výchovy mláďat, vyzývají někteří ptáci omezenost heteropatriarchální ideologie; evoluční bioložka Joan Roughgarden nám v knize Evolution's Rainbow mj. představuje trojčlenné rodiny střízlíkovců bělobrvých, tvořené dvěma samci a jednou samicí nebo dvěma samicemi a jedním samcem, z nichž všichni se starají o potomstvo. Nelze pochybovat, že i mezi před více než 66 miliony let žijícími neptačími dinosaury byla genderová a sexuální diverzita velká.

Jak se však tohoto tématu zhostila paleomédia, onen prostředek popularizace rozmanitého prehistorického světa ve všech jeho podobách? Reprezentují dokumentární seriály a filmy s paleontologickou tématikou tuto evoluční duhu ve vší možné diverzitě, nebo jsou příliš ovlivněna omezeními nerovnostářské dominantní kultury, jež z důvodů nejen sociálních a ekonomických standardizuje určité části lidského bytí na úkor jiných, a ještě k tomu je urážlivou antropomorfizací přenáší na zástupce jiných druhů s odlišnými životy, odlišným vnímáním a odlišnou evoluční minulostí? Jsou všichni počítačově animovaní neptačí dinosauři, kteří se v paleodokumentech párují, hnízdí a vyvádějí potomstvo, prezentováni jako heterosexuálové? Pomineme-li to, že v řadě dokumentů máme rozhodně nemonogamní dinosaury, najdou se mezi nimi i takoví jedinci, které bychom mohli označit slovem queer? Námětem pro tento článek byla krátká zpráva paleoartisty vystupujícího pod přezdívkou Omegafreelancer na jedné ze sociálních sítí, které frekventuji, zveřejněná v roce 2022, v níž odhalil jednu mnou (a očividně mnohými jinými) přehlédnutou skutečnost z fiktivního dokumentu Planeta dinosaurů (Dinosaur Planet) z roku 2003. Queer dinosauři se už v paleodokumentech rozhodně objevili.

Podle pětadvacetiletého sebeoznačeného dino nerda je Planeta dinosaurů technicky prvním dokumentem se stejnopohlavním dinosauřím párem! A vypadá to, že má pravdu, neboť starší příklad stejnopohlavního vztahu dvou neptačích dinosaurů zatím ve starších paleomédiích nikdo nenalezl. Má to ale trošku háček - už nyní si možná, pokud Planetu dinosaurů dobře znáte (a pokud jste ji jako já od dětství viděli nesčetněkrát), říkáte, kde se vlastně ten stejnopohlavní pár objevil? Možná si ho ani nepamatujete. Faktem totiž je, že je to docela obskurní detail. Ale popořádku. Planeta dinosaurů byla čtyřdílným dokumentárním seriálem, jehož každá epizoda byla zaměřena na život jiného dinosaura ze svrchní křídy - velociraptora Bílé špičky, saltasaura Alphy, pyroraptora Poda a daspletosaura Dase. S dinosauří queer reprezentací se setkáte v prvním jmenovaném dílu, tedy v Cestě Bílé špičky (Little Tip's Journey), pojednávajícím o strastech opuštěné velociraptoří samice v prehistorické poušti Gobi na území pozdějšího Mongolska. Jedněmi z klasických mongolských dinosaurů, jež v této epizodě nemohou chybět, jsou poměrně malí ceratopsiáni rodu Protoceratops. A právě jich se celá tato brilantní věc týká. V jedné scéně se totiž objevuje protoceratopsí pár, který je vypravěčem (tím byl v angličtině William Slater, jenž četl komentář napsaný Georgannem Kanem a Michaelem Olmertem) označen slovem rodiče (v anglickém originále "parents"). Tito dva protoceratopsové střeží hnízdo s vejci. A nyní se připravte na pozoruhodné odhalení - zástupci tohoto rodu jsou v epizodě pohlavně dimorfní, tzn. že se samci liší od samic. Tito dva rodiče jsou však dvěma samci! Nemáme tu vedle sebe CGI samce protoceratopse a CGI samici, ale dva samce, dva otce. 

Samčí pár protoceratopsů brání své hnízdo před velociraptorem Bílou špičkou. Screenshot pořízený Omegafreelancerem z epizody Little Tip's Journey z cyklu Dinosaur Planet (2003)

Sám nálezce tohoto zajímavého detailu hypotetizoval, že by mohlo jít o chybu v kompozici jednoho ze CGI modelů, ale také uvedl, že minimálně jeho head canon je takový, že se opravdu jedná o stejnopohlavní pár, který zkrátka střeží své hnízdo. Faktem je, že nevíme, zda tvůrci Planety dinosaurů měli záměr reprezentovat stejnopohlavní párování dinosaurů. Bylo ve scénáři pro animátory uvedeno, že mají být použity CGI modely dvou protoceratopsích samců? Nebo se pro to rozhodli samotní animátoři? Anebo šlo opravdu o jakousi náhodu? I kdyby však ano, a i kdyby mělo jít původně o samce se samicí, proč výše uvedení autoři komentáře nezměnili slovo rodiče na označení "dva samci", které by bylo mnohem mlhavější? Čtený komentář se pro dokumenty nahrává až jako poslední věc. A nepodceňoval bych inteligenci tvůrců tohoto dokumentu! Osobně si myslím, že minimálně před či při nahrávání komentáře věděli tvůrci tohoto výtečného seriálu, co dělají, a že to není nic zvláštního ani odsouzeníhodného. O stejnopohlavním párování u mnoha zvířecích druhů se dosti mluvilo a psalo už mnoho let předtím, než šla Planeta dinosaurů do výroby. Třeba si autoři komentáře přečetli knihu Bruce Bagemihla, Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity z roku 1999, a byli jí inspirováni? Spekulovat o pozadí tohoto rozhodnutí můžeme, ale jasné je jedno: výsledný produkt nám představuje stejnopohlavní pár protoceratopsů, a to je prostě super!

Titulek tohoto článku měl původně být "Queer dinosauři v dokumentárních seriálech s paleontologickou tématikou", ale pak jsem si vzpomněl ještě na jeden výtečný a vlastně mnohem viditelnější příklad queer živočišstva v paleomédiích. A z toho důvodu jsem do názvu článku připsal slova "a pterosauři". Druhý příklad, u kterého se zastavíme, a který byl nepochybně v plánu od samého začátku scénáristické práce, je scéna s barbariadactyly, jež je druhým segmentem v epizodě Pouště (Deserts) v 1. sérii Prehistorické Planety (Prehistoric Planet) z roku 2022. V ní nám byla představena genderová rozrůzněnost těchto nádherných pterosaurů z pánve Ouled Abdoun v Maroku, o kterých jsem mimochodem napsal článek na svůj druhý blog Blogorgonopsid Diaries před oněmi třemi roky. Jsem přesvědčen, že jste-li paleomediálními znalci, v tomto případě si už mnohem lépe vzpomínáte, o co v segmentu šlo. Veteránský televizní přírodovědec David Attenborough nám četl komentář, napsaný Paulem D. Stewartem, k námluvám barbariadactylů na náhorní plošině. Samci těchto pterosaurů se pokoušeli pářit se samicemi, a to s nejmenší možnou opozicí ze strany jiných samců. Pokud se náhodou objevil rival, domácí samec barbariadactyla si dal načas vyhnat jej ze svého teritoria. Někteří samci však měli skrytou výhodu - vypadali a chovali se jako samice. Již zmíněná evoluční bioložka Joan Roughgarden ve své knize Evolution's Rainbow z roku 2004 popisuje různé "morfy" určitého pohlaví (mimochodem, pohlaví je lidským pozorovatelem vždy genderováno) jako gendery; jako příklady pak uvádí například tři gendery severoamerického skokana volského, tři gendery ryby žabohlavce svítivého (Porichthys notatus) nebo čtyři gendery slunečnice obecné (Lepomis macrochirus), sladkovodní ryby ze severoamerických Skalnatých hor. V případě jednoho ze tří samčích genderů poslední jmenované ryby lze pozorovat nápadnou podobnost k samicím, ale ostatní samci se k nim jako k samicím nechovají. U barbariadactyla je to v tomto segmentu Prehistorické planety jinak - ptakoještěr menšího samčího genderu je schopen přesvědčit zástupce většího samčího genderu, že je samicí, a větší samec se mu pak začne namlouvat!

Velký samec pterosaura rodu Barbariadactylus se namlouvá menšímu samci v přesvědčení, že se jedná o samici. Screenshot z epizody Deserts z 1. řady Prehistoric Planet, umístěný na web Prehistoric Planet Pedia

Odborně se takovému napodobování říká sexuální mimikry. V tomto případě jeden samec barbariadactyla napodobuje samici, aby se mohl zdržet v teritoriu jinak agresivního a ostatní samce odhánějícího většího zástupce stejného pohlaví, a sám tak měl větší šanci u samic. Pro menšího samce to však není úplně rozhodnutí z vlastní vůle, má určitou roli mezi zástupci svého druhu - genderovou roli. Segment nám v podstatě představuje barbariadactyly jako pterosaury se třemi gendery - dvěma samčími gendery, z nichž jeden je větší a odlišnější od samic, a druhý menší a velmi podobný samicím - a pak tedy samozřejmě samičí gender. Menší samec, více podobný samici, má řadu znaků, které ho i v očích zástupce většího samčího genderu činí femininním. A protože žádné vnější samčí znaky nejsou na zástupci menšího samčího genderu vidět, je větší samec zkrátka přesvědčen, že se namlouvá samici. Ve skutečnosti jde však o námluvy jednoho samce druhému samci, jen je každý z nich jiného genderu. Možná by se toto namlouvání dalo označit za stejnopohlavní, ale mě zde více zajímá nebinarita barbariadactylů. Technicky může být větší samec bisexuálem preferujícím jedince s femininními znaky a cítící atrakci vůči samci vypadajícímu jako samice. V každém případě ale tento segment vyzývá heteropatriarchální sociální konstrukce, kterými je prorostlá heteronormativní kultura, už jen tím, že větší samec, u kterého někteří diváci automaticky předpokládají, že je heterosexuální, cítí přitažlivost k menšímu samci, jenž vypadá jako samice, ale samicí není a mezi barbariadactyly ani nezastává genderovou samičí roli. Je vážně zajímavé o tom přemýšlet, a jsem si vcelku jist, že v pravěké přírodě byli jednotliví zástupci různorodých druhů obdobně nebo dokonce více diverzní.

Víte o nějaké další scéně z dokumentárních seriálů nebo filmů s paleontologickou tématikou, ve které by se objevili pravěcí živočichové třeba ve stejnopohlavním páru nebo s více než dvěma gendery? Tyto příklady považuji za dost zajímavé, a rozhodně si myslím, že by pro budoucí paleomédia nebylo na škodu je následovat! Svět přírody je velmi rozmanitý, a čím více té rozmanitosti je reprezentováno popularizačními médii, tím lépe nejen pro laiky nebo rostoucí zájemce, kteří tak dostanou mnohem komplexnější a realitě více odpovídající obrázek o světě minulosti i současnosti.

středa 25. června 2025

6 vybraných druhů diplocaulidů: Diploceraspis burkei

Vědecký název: Diploceraspis burkei,
Místo nálezu: Západní Virginie, Pensylvánie a Ohio, USA,
Velikost: celková délka těla asi 46 centimetrů.
Posledním druhem diplocaulida, se kterým se v rámci naší přehlídky šesti vybraných zástupců této čeledi karbonsko-permských lepospondylů seznámíme, je typový druh rodu Diploceraspis. S lebkou o délce 13 centimetrů a celkovou tělesnou délkou 46 centimetrů patří mezi větší diplocaulidy, ač nebyl tak velký, jako některé druhy rodu Diplocaulus. Diploceraspis burkei byl formálně popsán významným americkým paleontologem Alfredem Romerem roku 1952 na základě fosilního exempláře z okresu Marshall County v Západní Virginii, ze spodnopermských výchozů svrchní části souvrství Greene. Fosilie pocházejí z hornin vzniklých v první epoše permu, cisuralu, patřících do wolfcampiánské řady stáří zhruba 299 až 287 milionů let. Exemplář sestával z fragmentární lebky s několika obratly. Romer ve stejném roce popsal ještě jeden druh, D. conemaughensis, a to na základě materiálu z Pensylvánie a Ohia, nicméně dnes by se mělo mít za to, že tyto fosilie patří právě druhu D. burkei. Podobně jako větší Diplocaulus, který žil ve stejné době, i Diploceraspis disponoval plochou lebkou "bumerangovitého" tvaru. A podobně jako u diplocaula, mohla mít využití při rychlém stoupání od dna k hladině. Diploceraspisové trávili hodně času ve vodě, vlastně byli nejspíše zcela vodní, stejně jako další diplocaulidi. Mohli se pohybovat v mělčinách, kde lapali po rybách. Kromě tohoto druhu byl popsán ještě D. meritae z Nebrasky, a jiný, neurčený druh diploceraspise může být reprezentován materiálem z Oklahomy. Někteří odborníci měli nebo mají za to, že také marocký Diplocaulus minimus by vlastně mohl být diploceraspisem. Ač je ve srovnání se svým větším permským bratránkem Diploceraspis upozaďován, dostal se alespoň do mobilní videohry Jurassic World: The Game z roku 2015.


Zdroj obrázku:
ArtStation (autor: D. Board)

Zdroje informací:

úterý 24. června 2025

Premiéry Jurského světa: Znovuzrození v Londýně, Berlíně a New Yorku + nové plakáty k filmu!

Jurský svět: Znovuzrození (Jurassic World Rebirth) je nejnadšeněji očekávaným filmem letošního léta. Podle projekcí vydělá sedmý film franšízy Jurský park v prvních pěti dnech po vypuštění do kin - k čemuž dojde 2. července - 100 až 125 milionů dolarů, což je sice méně, než v případě předchozích tří Jurských světů z posledního desetiletí, ale i tak si studio Universal pořádně namastí kapsy. K tajným screeningům hotového produktu již dochází, a první recenze jsou vesměs pozitivní. Někteří kritici snímek označují za dobře zpracovanou směsku Vetřelců a King Konga, další za ekvivalent Pátku třináctého 5 v této franšíze (velmi osobité přirovnání!), jiní zase za směsici prvních tří Jurských parků od Stevena Spielberga a Joea Johnstona, a obecně se má za to, že Znovuzrození je nejlepším filmem franšízy od vydání Jurského parku 3 v roce 2001. Fanoušky JP čeká letos v létě pořádná jízda. 

V posledním týdnu měl film tři premiéry ve velkých metropolích - 17. června v Londýně, 18. června v Berlíně a včera, 23. června, v New Yorku. Hvězdy filmu, zvláště pak Scarlett Johansson, Mahershala Ali a Jonathan Bailey, se na nich třikrát ukázali v podobách docela odlišných od těch, jež mají v tomto filmu coby Zora Bennett, Duncan Kincaid a Dr. Henry Loomis - více nablýskaní. Jedná se samozřejmě o velké mediální události, na kterých se mluví o vážně nedůležitých věcech, ale pro fanoušky jurskoparkovské série jsou to události významné!

Jonathan Bailey, Scarlett Johansson, Rupert Friend a Mahershala Ali na londýnské premiéře Jurského světa: Znovuzrození v úterý 17. června 2025. Zdroj: Universal Pictures

A jsou to samozřejmě fanoušci, kdo si okamžitě všiml toho, že Jonathan Bailey, nový filmový paleontolog ohánějící se mimochodem na pridech naprosto brilantně duhovou vlajkou, na londýnské a na berlínské premiéře svými outfity odkazoval na hlavní mužské hrdiny původní trilogie - na Alana Granta a Iana Malcolma. Byl oblečen skoro tak, jak byli oblečeni Sam Neill a Jeff Goldblum v prvním Jurském parku z roku 1993.

Jonathan Bailey na londýnské premiéře v "lehce alangrantovském outfitu" a na berlínské premiéře v "ianmalcolmovském outfitu" ve dnech 17. a 18. června. Zdroj: best of jonathan bailey

Na jednom discordovém serveru, který frekventuji, nemálo lidí chválilo Scarlett Johansson za to, že na londýnské premiéře při dotazu o "naklonovaných pravlcích" správně řekla do novinářova mikrofonu, že to není pravda. Byl to random dotaz na téma, které paleonadšence letos na jaře velmi rozohnilo. Ty mediální senzace o "návratu pravlků" byly opravdu příšerné. I k představitelce Black Widow ze série Marvel Cinematic Universe se však alespoň doneslo to, že žádný "návrat pravlků" se nikdy nekonal. Novinář, který jí dotaz položil, si však zaslouží bramboru a tak pět facek, protože té směšné fámě očividně věřil.


S premiérami souvisí občas i vydání nových plakátů. A ke včerejší premiéře v New Yorku, který se samozřejmě v současnosti potýká s nelehkou politickou situací (jako zbytek fašizující se Ameriky), byl vydán tenhle parádní poster s D-Rexem. Může snad hlavní zvířecí záporák nového jurskoparkovského dobrodružství působit děsivěji? Představte si, že by se k vám rozehnal v této podobě... Mimochodem, všimnete si na plakátu mutadona? Je tam, jen se musíte pořádně podívat!

Plakát ke včerejší premiéře Jurského světa: Znovuzrození v New Yorku. Je libo malé kousnutí od D-Rexe? Pak se hýbejte! Zdroj: Evolution Square

Pak tu máme zatím nejnovější plakát ke Znovuzrození, který už byl umístěn i do infoboxu na anglickou Wikipedii. And it's fire! Považuji jej za dost možná nejlepší jurskoparkovský poster právě za těch posledních čtyřiadvacet let od skončení původní trilogie. Je to brilantnost sama, a jejím designérem není nikdo jiný, než samotný režisér filmu, Gareth Edwards. I kdybych se na tento film netěšil už rok a půl předem, tento plakát by mě zkrátka donutil vtrhnout v červenci do kina.

"Rodí se nová éra." Zdroj: Universal Pictures

Také nový čínský IMAX poster, vydaný před čtyřmi nebo pěti dny, je ztělesněním plamene. Samozřejmě jedním z největších taháků nového filmu je volná adaptace nejslavnější scény z Crichtonova původního románu, té s T-Rexem na řece. A tento plakát na ni výtečně navnazuje. Cítíte to chvění? To je vaše vzrušené tělo, roztřesené představou, že tu scénu budete za týden a půl sledovat v kině!

Nový čínský plakát k Jurskému světu: Znovuzrození s T-Rexem v peřejích. Zdroj: Mr. Goji

Na závěr zde uvedu ještě jeden plakát, který mi přijde také dobře zpracovaný. Paleotwitter byl kvůli němu rozdělený, někteří fanoušci ho dokonce předělávali... Padala kritika, že vedle Scarlett coby Zory by na posteru měli být i další herci v hlavních rolích, jiným fandům se zase nelíbilo to, jak byla Scarlett na poster umístěna (ve stejné póze s uspávačkou jsme ji viděli ještě na jednom, dříve vydaném posteru s mutadonem), ale já osobně patřím k té části fandomu, která s ním nemá žádný problém. I proto ho zde chci sdílet - myslím si, že je fajn. A opět navnazuje na tyrannosauří akci na řece!

Zora Bennett s uspávací puškou a T-Rex pronásledující člun na řece. Zdroj: DiscussingFilm

Nových plakátů k filmu je však více - po kliknutí sem si můžete prohlédnout plakát s titanosaury k premiéře v Šang-haji, která nastane 29. června! Navnazujícího materiálu k nejlepšímu filmu jurskoparkovské série od skončení první trilogie jsou zkrátka hory. Čeká nás opravdu krvavá, strašidelná jízda. Nezapomeňte tedy, že Jurský svět: Znovuzrození režiséra Garetha Edwardse (Godzilla) a scénáristy Davida Koeppa (Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park) jde do kin 2. července! Od 3. července jej budete moci zhlédnout v českých kinech! Se stopáží 2 hodin a 14 minut půjde o druhý nejdelší film série, a začne jím nová éra jurské franšízy, ve které budeme žít další desetiletí!

neděle 22. června 2025

Několik dinosaurologických novinek z první poloviny roku 2025

Rubrika o nových paleontologických objevech byla bohužel v první polovině tohoto roku tichá. Kromě aprílového žertíku, kterým jsem pár z vás přesvědčil, že Slovensko se může pochlubit další stopou jurského theropoda, jsem do ní nepřispěl žádným dalším článkem, byť jsem to rozhodně měl v průběhu posledních měsíců v plánu. Nyní vám to hodlám vynahradit krátkou přehlídku čtyř významných "dinosaurologických" objevů z uplynulého půlroku, a doufám, že mi mé zanedbávání této rubriky odpustíte.

Začněme proslulým dvoudrápým therizinosaurem, o němž jsem chtěl napsat v dubnu, ale jaksi jsem se k tomu nedostal. Dne 25. března 2025 publikoval časopis iScience článek Yotshisugy Kobayashiho z Muzea Hokkaidské univerzity a jeho kolegů z Kanady, USA a Mongolska, kteří společně popsali didaktylního therizinosaura na základě částečně zachovalé kostry uložené ve sbírkách Insitutu paleontologie Mongolské akademie věd v Ulánbátaru. Exemplář sestává mj. z šesti artikulovaných zádových obratlů, šesti artikulovaných křížových obratlů s křížovými žebry, předních ocasních obratlů, několika zádových žeber a kostí zadních i předních končetin, včetně jedné fosilizované keratinové pochvy, z níž vyrůstal velký dráp - onen znak tolik typický pro theropody čeledi Therizinosauridae. Kostra pochází ze souvrství Bayanshiree v mongolské poušti Gobi, a datuje se tedy do svrchní křídy stupňů cenoman a koniak, do doby před 96 až 90 miliony let. Kobayashi a jeho kolegové pojmenovali toto zvíře Duonychus tsogtbaatari; jeho rodové jméno znamená "dva drápy". A brilantně tak upozorňuje na to, čím byl tento therizinosaur výjimečný. Na rozdíl od ostatních zástupců této čeledi měl totiž jen dva drápy na předních končetinách; třetí dráp byl zredukován, a therizinosauridé se tedy formálním popsáním duonycha přidali ke čtyřem dalším kladům theropodů, jež konvergentně přišli o třetí prst (těmi dalšími skupinami jsou Allosauroidea, Alvarezsauridae, Oviraptorosauria a samozřejmě Tyrannosauroidea). Takové modifikace počtu prstů mají obecně souvislost s redukcí předních končetin, které u allosauroidů a tyrannosauroidů nastaly nejspíše kvůli jejich hyperkarnivorii a tedy zvětšení hlavy. Proč ale k redukci prstů ze tří na dva došlo u therizinosaurů? To je otázka, na kterou není známa odpověď. Zbylé prsty byly u duonycha plně funkční - mohl si s jejich pomocí přitahovat větve stromů, jako to činili jeho bratránci. Se svými 30 centimetrů dlouhými drápy mohl k tlamě přitáhnout i větev o průměru 10 centimetrů. Mohla mít jeho didaktylie nějaké lákací využití nebo souvisela se změnou v příjmu potravy? To možná ukáží další výzkumy.

Rekonstrukce podivného dvouprstého therizinosaurida druhu Duonychus tsogtbaatari od Masata Hattoriho. Zdroj: Sci.News

U nových taxonů neptačích dinosaurů z asijského kontinentu se rozhodně ještě zdržíme. Nyní si vám dovolím prezentovat pár informací o sauropodomorfovi, jenž byl popsán v článku vydaném 23. května tohoto roku ve vědeckém časopise Scientific Reports, a jehož autory jsou Ning Li z Čínské univerzity geověd v Pekingu a Xiaoqin Zhang ze Státní univerzity v Chuxiongu se svými kolegy z dalších čínských institucí. Ti na základě částečně zachovalé fosilní kostry s takřka úplnou lebkou popsali nový druh eusauropoda (tj. klad zahrnující všechny sauropody kromě spodnojurských vulcanodontidů), pojmenovaný Jinchuanloong niedu. Jeho pozůstatky, pocházející ze souvrství Xinhe u města Jinchang ve středočínské provincii Gansu, se datují do střední jury stupně bath (zhruba před 168 až 165,5 miliony let). Nacházely se ve spodnějších vrstvách tohoto souvrství, jež vydaly také fosilie rostlin a fosilizovaný pyl; horní část souvrství, reprezentovaná horninami sladkovodního původu, zase vydala fosilii zatím blíže neidentifikovaného plesiosaura. Jinchuanloongova lebka měří na délku 31 centimetrů a na výšku 12,5 centimetru. Autoři studie odhadli, že za života byl tento dinosaurus celkově dlouhý asi 10 metrů. Protože nervový oblouk a výrostky z něj vyrůstající směrem nahoru (anglicky "neural spine") nebyly spojené, lze tvrdit, že typový exemplář je nedospělým zvířetem, které ještě rostlo. Nespojeny byly také dvě části atlasu, prvního krčního obratle, které by dospělý sauropodomorf měl již srostlé. Výchoz má obsahovat ještě ocasní obratle, k těm se však zatím vědci nedostali, protože se nacházejí za plotem. Tento čtyřnohý eusauropod ze střední jury Číny je rozhodně zajímavým přírůstkem na seznam oblíbených herbivorních dlouhokrků, a může pomoci paleontologům zjistit více o jejich evoluci v místech pozdější východní Asie. Nejde o neosauropoda (tj. klad zahrnující skupiny Turiasauria, Diplodocoidea a Macronaria), ale některými znaky lebky se jim podobal.

Rekonstrukce bazálního eusauropoda druhu Jinchuanloong niedu od Connora Ashbridge. Zdroj: Wikimedia Commons

Stále zůstáváme na asijském kontinentu, do třetice všeho dobrého tu mám však něco pro milovníky tyrannosaurů. Pokud jste opravdu nadšení do "dinosaurologie", pak vám v posledních dnech jistě neunikly zprávy (a možná samotný původní článek) o nově popsaném zástupci nadtřídy Tyrannosauroidea, druhu Khankhuuluu mongoliensis. Ten byl popsán v článku Jareda T. Vorise a Darly K. Zelenitsky z Univerzity v Calgary, Yoshitsuga Kobayashiho (s jehož jménem jsme se už v tomto příspěvku setkali) z Muzea Hokkaidské univerzity a jejich kolegů, publikovaném 11. června v prestižním periodiku Nature. Ti studovali několik exemplářů vydaných souvrstvím Bayanshiree v mongolské poušti Gobi, konkrétně pak jeho turonskými až santonskými vrstvami z doby před asi 86 miliony let. Dvě neúplné kostry tohoto dinosaura byly odkryty v letech 1972 a 1973, a poprvé je popsal mongolský paleontolog Altangerel Perle roku 1977, načež je zařadil k druhu Alectrosaurus olseni, který je jinak znám jen z 96 až 90 milionů let starých vrstev souvrství Iren Dabasu ve Vnitřním Mongolsku na území Číny. V roce 2012 byla popsána levá frontální kost z lebky, a došlo se k tomu, že tyrannosaur z Bayanshiree asi není alectrosaurem. I tento exemplář byl nedávno studován Vorisem a jeho kolegy. Jméno, které pro zvíře zvolili, znamená v překladu "dračí princ z Mongolska". Jednalo se o středně velkého tyrannosauroida, s lebkou o délce 60 až 70 centimetrů, v bedrech s výškou 2 metrů a s hmotností koně, tedy asi 750 kilogramů. Oproti pozdějšímu a též gobijskému tarbosaurovi, který vážil až 5,5 tuny, byl samozřejmě Khankhuuluu muší váha. Co se týče jeho klasifikace, je to vskutku zajímavý případ. Jedná se o taxon mimo klad Eutyrannosauria, který zahrnuje všechny ty tyrannosauridy, možná i alioraminy, raptorexe a appalachiosaury, a mnohé další... Vypadá to, že raní tyrannosauroidi podobní "dračímu princi z Mongolska" se z Asie rozšířili do Severní Ameriky, a byli tak základem pro eutyrannosaury, kteří se začali objevovat ve střední části svrchní křídy. Khaankhuuluu žil v oblasti se semiaridním klimatem s velkými jezery. Společníky mu mohli být therizinosauridé Segnosaurus a výše představený Duonychus, nebo také ankylosaur Talarurus. Se stratigrafií souvrství Bayanshiree je to trošku složitější, ale do toho se zde pouštět nebudeme.

"Dračí princ z Mongolska", Khankhuuluu mongoliensis, na obraze Juliuse T. Csotonyiho. Zdroj: Sci.News

Poslední dinosaurus, kterému v tomto článku hodlám věnovat pozornost, již není z Asie. Vydáme se na africký kontinent, konkrétně na území Egypta, ze kterého pocházejí fosilie carcharodontosaurida popsaného v článku Maximiliana Kellermanna z Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově a jeho kolegů a vydaném v PLOS One dne 14. ledna 2025. Kellermann a jeho kolegové provedli re-evaluaci carcharodontosauridní fauny proslulého souvrství Bahariya v Libyjské poušti, jehož horniny se datují do doby před 100 až 95 miliony roky, a popsali nový druh na základě kostí nasbíraných na jaře roku 1914 rakousko-uherským paleontologem Richardem Markgrafem. Tyto kosti překreslil a popsal samotný Ernst Stromer, legendární objevitel rodů Carcharodontosaurus a Spinosaurus, a to roku 1931. Jak zájemci o historii paleontologie dobře vědí, v dubnu 1944 se pak kosti dinosaurů převezené do Německa z egyptské Bahariye navždy ztratily při britském bombardování Mnichova. Kellermann a jeho kolegové popsali tento nový druh carcharodontosaurida na základě odlitků, dvou nově vynořených archivních fotografií původního materiálu a v neposlední řadě právě i na základě kreseb, jež při původním popisu vytvořil Stromer. Zvíře bylo pojmenováno Tameryraptor markgrafi, tedy "Markgrafův zloděj z milované země". Jednalo se o carcharodontosaurida mimo podčeleď Carcharodontosaurinae, s délkou snad 8 nebo 9 metrů a s malým růžkem na nose, který mohl mít co do činění s možným pohlavním dimorfismem v rámci tohoto druhu. Tento velký masožravec sdílel svou domovinu se sauropody rodů Aegyptosaurus a Paralititan, jakož i s teropody bahariasaurem a již zmíněným spinosaurem. Obřích teropodů bylo na území pozdější severní Afriky ve spodní části svrchní křídy očividně nemálo. Je zajímavé spekulovat o tom, proč.

Tameryraptor markgrafi na obraze od paleoartisty DSW7. Zdroj: Wikimedia Commons

Tolik dnešní přehlídka dinosaurologických novinek z první poloviny letošního roku. Byl to samozřejmě jen pečlivě učiněný výběr toho, co je pro mou nepochybně předsudečnou mysl nejzajímavější. Máte-li jakékoliv poznámky, rád si je přečtu v komentářích!

Zdroje informací pro tento článek:
Jinchuanloong (Wikipedia)
Khankhuuluu (Wikipedia)
Tameryraptor (Wikipedia)

sobota 21. června 2025

Noví Lovci kryptidů: Po stopách jávského vlka (1/2)

Je rok 2055. Slavní Lovci kryptidů, skupina dobrodruhů a akčních hrdinů, kteří se proháněli po celém světě při pátrání po tajemných zvířatech a chránili jej před těmi, jež je chtěli zneužít pro své zlotřilé cíle, o sobě už dlouho nedali vědět. Nikdo pořádně neví, co se jim stalo a proč zmizeli, a jen málokoho to vůbec zajímá. Wren Rivera a Winn Wilkinson z Creek City však zájem o Lovce kryptidů mají. Dvojice teenagerů byla proslulým týmem inspirována k tomu, aby sama začala pátrat po kryptidech. Po dobrodružstvích v domovském městě, při kterých se několikrát setkali s děsivými démony, o nichž toho stále vědí pramálo, se Wren s Winnem přemístili do pouště Atacama v Chile, a to za pomocí letounu Sand Martin vypůjčeného - bez jeho souhlasu - od Winnova otce. Hledali zvláštní květ rostoucí na nejsušším místě Země, jenž měl lidem dávat speciální schopnosti. Při expedici byli napadeni třemi monstry z Aricy, přežívajícími dromaeosauridy, se kterými měli dost co do činění i původní Lovci kryptidů před takřka 40 lety. Dále se setkali s medvědími liškami, jež mají zázračné květy chránit. Wren byla poraněna, jedna medvědí liška ji kousla do ruky, ale nakonec vše dobře dopadlo, a dvojice si z výpravy odnesla velké množství dat, včetně oné rostliny, která jim na čas propůjčila tepelné vidění a Winnovi navíc i nadlidskou sílu. Vypadá to, že kariéra dvou geeků z Creek City coby úspěšných výzkumníků začala!

NOVÍ LOVCI KRYPTIDŮ

PO STOPÁCH JÁVSKÉHO VLKA, ČÁST PRVNÍ

Na široké obrazovce stolního počítače se začínal načítat kód. Nejprve se objevil jeden řádek, pak druhý, třetí, a poté se již soubor s kódem zvětšoval s ohromnou rychlostí, snad s desítkami řádků za jedinou vteřinu. Jednalo se o kód mitochondriálního genomu dosud nepopsaného živočicha, psovité šelmy z pouště Atacama v Chile, skládající se z asi 17 000 bázových párů. 
V temnotě prostorné místnosti seděli před počítačem dvě osoby. Dva nadšení teenageři, ze kterých se pomalu stávali právoplatní výzkumníci kryptidů. Wren a Winn. Geekové z Creek City. Již poněkolikáté se sešli ve Winnově pokoji, aby vyhodnotili data získaná při nedávné expedici do nejsušší pouště světa. Zubili se od ucha k uchu, zatímco s vykulenýma očima hleděli na výsledky analýzy mitochodriální DNA tajuplné medvědí lišky.
"Říkala jsem, že to bude fungovat, Winne," poznamenala Wren, "a že to bude stokrát lepší, než kdybychom se zadlužili kvůli analýze nukleární DNA. Ta by měla bohatě přes dvě, možná i dvě a půl miliardy bázových párů. Tenhle domácí software by to neunesl."
"Co v tom jednom chlupu není," zasmál se Winn, "víš, co bychom mohli? Prodat tyhle informace, nechat medvědí lišku naklonovat a pak si z jejího života nechat do konců našich existencí platit pitomé licenční poplatky. To by se žilo..."
"O tom ani nevtipkuj," zarazila se Wren, "jedna z dobrých věcí na práci Lovců kryptidů, na kterou fakt musíme navázat, je ta, že popisujeme druhy, které zatím nejsou vědecky prozkoumané a pojmenované. Takže každý blbec, který je vypátrá, si je může nachytat, naklonovat, udělat si z nich biologické zbraně... vždyť víš, kámo. Svět se v tomhle od časů našich hrdinů moc nezměnil."
"To ne, no," řekl kysele Winn, a odemkl display svého tabletu, načež jej ukázal své kamarádce, "tohle jsem četl dneska odpoledne, než jsi přišla. Jedna australská společnost začala klonovat nějaké opice. Její zástupci tvrdí, že ten druh ještě není popsaný, a že si to proto může dovolit, protože neexistují žádná mezinárodní pravidla, jak k tomu druhu přistupovat. Takže jo, naše práce má smysl."
"Jak postupuješ se svou částí článku?" zeptala se ho Wren, a konečně odtrhla zraky od počítače. Kód se stále načítal.
"Mám teď moc věcí do školy," odpověděl Winn, "musím zabrat v matice, jinak dostanu na konci ročníku efko a budu si muset zopakovat ročník."
Wren otevřela ústa údivem.
"Nejsi jediný člověk, co má problémy s učením."
"Možná, že ty podělané střední ani nebudeme muset dodělat. I mean, podívej se, jak nám jde to lovení kryptidů..."
Winn pohlédl na Wreninu ruku, zraněnou při expedici do Chile. Stále ji měla ovázanou. "Hele, a jak ty postupuješ s uzdravováním?" zeptal se starostlivě.
"Pomalu," odpověděla Wren, "hodně pomalu. Včera se mi na to dostala voda, což nebylo nic ideálního, že jo... ale moje máma si aspoň pořád myslí, že se mi to fakt stalo při procházce podél řeky... heh, řekla jsem jí, že jsem prostě spadla na ostrý kámen mezi odpadkama. Věří tomu, že tam byly nějaké chemikálie a že se mi to zanítilo právě proto..."
"No, je důvod, proč se naší řece neofiko říká Stinky Creek. Je plná těch nejrůznějších hnusů. Hovny počínaje, kůži žírajícími kyselinami konče."
Wren se rozchechtala, zvedla se a došla si k nepříliš vzdálenému stolku pro sklenici s vodou. Napila se, a na chvíli se zahleděla do stěny. Winn ji koutkem oka pozoroval. Stále se starostí pohlížel na její zraněnou ruku.
"Opravdu se dneska cítíš?" zeptal se tiše. Tím vytrhl Wren z jejího přemýšlení.
"Samozřejmě, že jo," odpověděla spěšně, a usmála se na něj. V očích však měla trochu nejistoty.
"Nebylo by dobré, kdyby se ti to tam nějak... víc zahnisalo. Tropy jsou vlhké, a..."
"Budu v pohodě," řekla Wren, "fakt. Ten obvaz už je vyschlý, a když navlhne, tak... já nevím, poletíme zase domů."
"To můžeme. Ta možnost tady pro nás vždycky je, dokud máme k letounu přístup... to jako jo."
Dvojice nadšených pátračů po kryptidech se nesešla jen proto, aby vyhodnocovala data z výpravy do Chile. Na tuto noc měla naplánováno ještě mnohem větší dobrodružství, než jen pronikání do tajů mitochondriálního genomu medvědí lišky. Měla ji totiž čekat další krátká expedice.
"Dva týdny plánování a jeden noční let do Indonésie. Snad to bude stát za to," poznamenal Winn, a zvedl se ze židle, "a že ani jednoho z nás dneska nějaká potvora nepokouše."
"Potřebuješ si celý plán ještě jednou projít? I po včerejšku? Kecali jsme o tom celou dobu, co jsme zkoumali pod mikroskopem okvětní lístky té naší atacamie," řekla mu Wren.
"Ne, všechno si pamatuju," odpověděl Winn a nervózně vydechl, "nijak bych to už neprotahoval. Než se nám načte celý kód poslaný doktorkou Pink, uběhnou určitě hodiny. Do té doby můžeme být zpátky."
"Kolik že hodin zabere Sand Martinu zaletět na Jávu?" optala se ještě Wren, a nato zvedla z podlahy svůj těžký batoh. Hodila si ho na záda.
"Ani ne jednu," pousmál se Winn.


"... v jednom z posledních kusů nedotčeného jávského lesa jihozápadně od Semarangu, města proslulého novým typem tropické horečky, která v něm v letech 2051-52 zabila na patnáct tisíc lidí. Svědci tvrdí, že tato psovitá šelma ohlodala nohu zabité stařenky až na kost, a když jimi byla konfrontována, vyplivla na ně kus masa, nejspíše aby je zastrašila..."

"... předchozí zpráva o tajemném jávském vlku pochází z června 2053, kdy se v okolí Ungaranu jižně od města Semarang objevila dvojice tmavě černých psovitých šelem nahánějících předškolní děti na dětském hřišti. Jednomu dítěti byla ukousnuta tvář, druhé přišlo o obě ruce, a čtyřletý chlapec Demang Wonopati se ztratil beze stopy. Jeho kostra byla nalezena o měsíc později v lese, a zvláště jeho lebeční kosti nesly známky hlubokých kousanců..."

"... incident, ke kterému došlo na začátku května, byl seriózními médii považován spíše za zvláštní náhodu. Odborníci se domnívají, že šestaosmdesátiletou Anggun Suratinoyo připravil o život vzteklý pes, a nikoliv 'jávský vlk'. Důkazy pro existenci volně žijících psovitých šelem na Jávě neexistují..."

"... co si jako všichni ti senzacechtiví prdelníci myslí? Na Jávě zbývají 2000 hektarů lesa! Nejvíc přelidněný indonéský ostrov, trpící největší mírou onemocnění, včetně dětských onemocnění vedoucích k úmrtí, nepochybně v důsledku přelidnění, už vážně nemá místo na nějaký nový druh šelmy! Vždyť i ti nosorožci už tam byli vyhubeni, a lidi, co si myslí, že se jeden nebo dva roháči skrývají ve zbytcích deštného lesa, navíc ještě s nějakým vlkem, jsou pošahanci. Běžte se dotknout trávy, kreténi..."

Winn vypnul loop hlasových nahrávek z podcastů, rádiových stanic, streamů a televizních vysílání, které pro dvojici dobrodruhů při plánování expedice nalezl software InfoProbe, a umístil obě ruce na knipl. Cesta letounem, nekonsensuálně vypůjčeným od jeho otce, z Creek City na indonéskou Jávu byla u konce. Letoun přistál na okraji zchudlého, prořídlého lesíka.
Zatímco v Illinois mělo být v tuto dobu 23:32, na Jávě již bylo 11:32 následujícího dne. Winn a Wren se na nejzalidněnějším indonéském ostrově ocitli krátce před polednem, a oběma se téměř zatočily hlavy, když se nadechli hustého vlhkého vzduchu prosyceného nejrůznějšími spalovinami.
"Fuj," řekla Wren, "takhle jsem si to teda nepředstavovala. Poprvé v opravdových tropech, a cítím se, jak kdybych čichala právě ke Stinky Creek."
"Síla," řekl Winn a uznale zakýval hlavou, "horší, než záchod po mém tátovi, to jako určitě."
Wren se vyprskla smíchem. Její dunivé zařechtání se rozneslo krajem. Zpoza dřevěných plotů se na americké průzkumníky začali s jakousi paranoiou v očích dívat místní.
"Čau, lidi," usmál se Winn, "my jsme Lovci kryptidů! Nevíte, jestli tady někde náhodou není kryptid? Ten, co žere obličeje?"
"Pst!" reagovala na jeho slova Wren. Hned zvážněla. "Děláš si srandu? Nemůžeš takhle bagatelizovat to, co se té paní stalo..."
Nikdo Winnovi neodpověděl. Ulička, u které Sand Martin přistál, působila obdobně zchudle, jako les na jejím okraji. Nepochybně šlo o nejzažší okraj semarangského slumu. Každý dům tu byl otrhaný, v oknech nebylo skel, dveřím chyběly kliky, vyprané prádlo pověšené na šňůrách bylo stále špinavé, a na toalety očividně místní chodili na asfaltovou cestu plnou hlubokých prohlubní. Právě v nich se to hemžilo použitým toaletním papírem.
"Začíná mi tu být hodně zle," řekl Winn, když do jedné z prohlubní pohlédl, "není tu čisto. Vůbec tu není čisto! V životě jsem takovou chudobu neviděl."
"Zvykej si," řekla mu naštvaně Wren, "ne každý patří mezi výsostné 1 procento, jako ty."
"Já nejsem 1 procento!" osočil se Winn. "Můj táta je podnikatel, ale není miliardář, propána! Nejsem žádnej Bruce Wayne, Wren!"
Wren se vydala směrem k lesu. Prsty měla na popruzích svého batohu, kráčela rázně, jako zkušená veteránka, a Winn se za ní potácel docela bláznivě, snaže se ji přesvědčit, že své potrhlé poznámky nemyslel zle. 
"2000 hektarů lesa na Jávě... a tohle je jeden z mála posledních větších kusů... možný domov jávského vlka..." říkala si pro sebe Wren poté, co si prohlédla okolí vyšlapané cestičky do porostu.
"Hele, prostě jsem jenom uviděl použité toaleťáky, a zvedl se mi žaludek, to je všechno! Já chápu, že tu lidi trpí, a vůbec je za to neodsuzuju, chápu prostě, že okraje velkých měst jsou obývány chudými lidmi, kteří ani nemají na chleba, natožpak na koupelnu s veškerým vybavením, ale..."
"Můžeš zmlknout?!" vyštěkla Wren. "Jsme v cíli. Jsme u toho lesa. Tak prostě zavři zobák! Jestli tady něco žije, v tomhle malém porostu, možná jsi to už vyplašil tím svým juvenilním kvákáním!"
Winn frustrovaně vydechl. "Jako děláš si teď ze mě srandu? Já se tě snažím přesvědčit, že jsem totálně přítel všech chudších lidí, než jsem já sám, a..."
"Winne, zmlkni! Nikoho to nezajímá! Chci vědět, jestli v tomhle lese žijou vlci. Jávský vlk je legenda mezi kryptidy, jeho existence nikdy nebyla dokázána... jak říkali v těch úryvcích, co jsi nám při letu znova pouštěl, není žádný důkaz proto, že by na Jávě ještě nějaké divoké psovité šelmy žily. Mececyon vyhynul v pleistocénu, ostrovní trpaslík Xenocyon taky... a dhoulové poddruhu Cuon alpinus fumosus byli vyhubeni ve 40. letech našeho šílenýho století... máme před sebou dost možná jeden z největších mammalogických objevů, tak to prostě nepokaž, jo? Mysli na něco jiného, mysli právě na ty jávské vlky, a na to, jak je tvoje kvákání děsí!"
"No, když žerou lidem ksichty, asi se jen tak kvákání nějakého týpka nevylekají," reagoval na její slova podrážděně Winn. 
"Teď půjdeme dovnitř, a budeme co nejvíc zticha. OK?" řekla mu Wren.
Winn se pousmál jedním koutkem rtu a odfrkl. Wren se dala do pohybu, a on ji následoval. Přitom si utáhl popruhy na svém batohu, aby mu tolik neplandal na zádech.
Mlčky pochodovali asi deset minut, než narazili na potůček přeplněný plasty. Voda v něm byla rezavá, a už na vzdálenost pěti až deseti kroků velmi nepříjemně, kovově a nakysle zapáchala. Winn se postavil vedle Wren, a zklamaně na potůček pohlížel.
"Kdybych byla vlk, z tohohle bych nepila," řekla Wren.
"Já bych z toho nepil taky. Vypadá to příšerně," poznamenal Winn, "hůř, než ta zašpiněná ulice. Sorry, ale je to tak. Vůbec nechápu, jak by v takovémhle prostředí mohla žít velká psovitá šelma."
Dotkl se Wrenina ramena, a ukázal na křoviska v okolí potůčku. "Podívej se na ty keře. Pár lístků, a to tu období sucha začalo teprve někdy v dubnu, takže minulý měsíc. Není tu ani místo na schování se... hrůza, fakt."
"A voda taky na nic... chápu, co říkáš."
Hned nato se jako naschvál z dálky ozvalo zavytí. Hluboké, chraplavé, táhlé... a nepochybně vlčí. Wren se prudce rozběhla, přeskočila špinavý potůček, a zmizela mezi keři. 
"Počkej na mě!" zasyčel Winn, a též se dal do pohybu.


Dvojice dobrodruhů se prodírala řídce olistěnými křovinami, uhýbala ostrým koncům větviček, jež je co chvíli hodlaly bičovat do tváří, sem tam zaškobrtla a v jednu chvíli se Winn dokonce svalil k zemi, neboť uklouzl na hladkém kameni. Hned se ale zvedl, a bez zbytečného stěžování si utíkal za Wren, kterou se mu docela dařilo dohánět.
Vytí neustávalo. Čím blíže mu Wren byla, tím více byla nadšena. Cítila, jak jí tlouklo srdce. V jedné ruce měla připravený fotoaparát, ve druhém pak mobilní telefon s aplikací fotoaparátu pro natáčení. I kdyby pořídila jen jednu fotografii nebo třeba sekundu dobrého záznamu, něco by z výpravy měla, a dalo by se s tím pak pracovat.
Když slyšela, že vytí bylo velmi blízko, zpomalila, a začala se plížit za keři. V tu chvíli ji Winn dohnal, a činil to samé. Nejvíce vzrušující bylo, že se jedno vytí proměnilo ve dvě, a pak dokonce ve tři! Že by za křovisky byli hned tři jávští vlci?
Ve chvíli, kterou uznala za vhodnou, natáhla Wren ruku, a zpoza okraje křoviska začala natáčet. Držela mobilní telefon namířen ke zdroji toho hluku asi deset vteřin, pak ruku stáhla k sobě, a nasunula k okraji křoviska svůj obličej, aby se na zvířata sama podívala.
V tu chvíli se vyjící šelmy hlasitě rozchechtaly. Na malé kamenité plošince uprostřed lesa nestáli tři vyjící vlci, ale zhruba patnáctiletí mladíci v šortkách a potrhaných tričkách. Kolem rtů měli podlouhlé chmýří, jež opravdu potřebovalo oholit, a ksichtili se jako smyslů zbavení. Když na ně vykoukl Winn, rozřechtali se ještě víc. 
Wren se otráveně podívala na svého kamaráda. Ten zakroutil nevěřícně hlavou.
"Tak to bylo teda hodně naivní, Wren. Takhle pálit energii kvůli tomu, že pár výrostků láká... další výrostky... zpětně mi vlastně přijde, že to vytí ani nebylo moc přesvědčivé," řekl Winn, a utřel si pot z čela. 
Wren se postavila, a přikročila k mladíkům. Ti náhle ztichli. Po chvilce jim bylo už trapné se pořád smát.
"Halo cantik," řekl jeden z mladíků, a podivně se uklonil, "kamu bukan orang sini, kan?"
"Apa yang sebenarnya sedang kamu lakukan?" zeptal se ho druhý, a párkrát ho strčil do paže.
"Dia sedang merayu, itu yang sedang dia lakukan," řekl na to třetí, "dia melihat seorang wanita cantik, jadi dia mencoba peruntungannya."
"Berkencan dengan wanita itu sangat payah. Dulu aku pikir Adhi suka laki-laki, seperti pria keren," řekl druhý mladík.
"Diamlah kalian berdua, dasar bodoh!" reagoval na ně podrážděně první mladík.
"Serigala?" zeptal se mladíků v indonéštině Winn. Ti se opět rozchechtali, jako by slyšeli vtip.
"Na co ses jich zeptal?" řekla naštvaně Wren.
"Serigala znamená vlk. To je všechno," odpověděl Winn, "smějou se, jak pomatenci."
"Kami serigala. Serigala yang mencoba menarik perhatian betina. Tampaknya kami berhasil sebagian. Bagus sekali!" řechtal se první mladík.
"Pojďme dál," řekla Wren svému kamarádovi, "tohle nemá cenu. Týpci jsou o pár let mladší, než my, ale chovají se jako devítiletí spratečkové. Nelíbí se mi, jak se na mě koukají."
"Saya pikir dia pacarnya! Kita harus membunuhnya sekarang!" smál se druhý mladík, a ukazoval na Winna. 
"Naser si," řekl mu Winn, a odebral se spolu s Wren pryč. 
"Na tomhle místě definitely žádné vlky nenajdeme. Sorry, že jsem byla tak nepříjemná... tvoje mluvení určitě nebylo tak hlasité, jako fake vytí těchhle blbečků," řekla mu Wren.
"Hele, to je v pohodě. Já už jsem zvyklý, že se občas nepohodneme kvůli úplným blbostem," usmál se na ni Winn, a dlouze se jí zahleděl do očí. Pak je vykulil, a trhl sebou. 
"Co ti je? Vypadáš, jak kdybys dostal taserem."
"Nic, ty vole!" uchechtl se Winn. "Jenom... jenom mě napadla jedna věc..." Mluvil trochu rozpačitě. "Ten... ten vlk... Wren, vždyť on přece útočil na lidi v civilizaci, ne? Stařenku nenapadl v lese. A na děti zaútočil na hřišti. Podle mě jsme na špatném místě."
"Hmm," zamyslela se Wren.
"Ne, že bych uměl nějak dobře indonésky, ale jeden z těch týpků říkal něco ve smyslu 'musíme ho zabít'... jako vlci... Co my potřebujeme je začít myslet, jako vlci. Kde bychom našli kořist?"
"Dobrý nápad," řekla na to Wren.
"Pokud jávský vlk opravdu existuje, a pokud má rád lidské maso, zvlášť pak maso zranitelných lidí jako jsou důchodci a děti, kde bychom to maso mohli najít my?"
"OK, tohle znělo trošku creepy."
"O tom to je. Musíme se vnořit do mysli predátora, Wren," řekl Winn, "a vystopovat jávského vlka tak, že správně uhodneme, kam se přijde najíst."

Pokračování příště...

pátek 20. června 2025

Obrázek týdne 20. 6. 2025

Týden uběhl jako voda vyhltaná z nádrže uprostřed permské pouště žíznivými scutosaury... ano, takto běžně začínám narozeninové články, ale proč toho úvodu alespoň pro jednou nevyužít i pro příspěvek do obrázkové rubriky? Nastal předposlední pátek letošního června, máme za sebou týden světových premiér Jurského světa: Znovuzrození v Berlíně i Londýně, první reakce na nový dinosauří biják jsou velmi navnazující, a zítra nám k tomu oficiálně začíná letní období. Červen je však samozřejmě měsícem duhy, a tak jsem si řekl, že tentokrát mezi Obrázky týdne zařadím paleoart hodící se do této části roku. Autorem tohoto nádherného díla je proslulý spisovatel sci-fi a fantasy knih, jakož i malíř Wayne Barlowe. Jednou - téměř před dvěma roky - už mezi Obrázky týdne jedno jeho dílo zamířilo. Co říkáte na tento obraz? Výtečné, není-liž pravda?


Popisek k obrázku: Dva dospělci velkého sauropodního dinosaura druhu Janenschia robusta, dosahující úctyhodné délky dvaceti metrů a hmotnosti až třiceti tun, sledují líhnutí nové generace v nitru gondwanské divočiny. Jsou to samci, a společně střežili toto hnízdiště plné vajec nakladených celou polovinou svého stáda, po několik měsíců. Možná na něj dohlíželi i spolu se samicemi, které vejce nakladly, anebo byli strážci jedinými, snad dokonce z vlastní vůle. Tito dva jedinci spolu tráví mnoho času, co chvíli se vzájemně otírají, spí v těsném kontaktu a krmí se spolu. A spolu tento samčí pár také vyvede všechna ta mláďata, ať už jsou to jejich potomci nebo ne. Noví členové stáda, jejich vlastní synové nebo synové sester či bratrů těchto dvou janenschií, opouštějí veliká vejce velikosti fotbalového míče, poprvé vdechují nasládlý jurský vzduch a začínají se s plně vyvinutými smysly rozhlížet po svém bezprostředním okolí. V přítomnosti dospělých janenschií se cítí bezpečně; kdyby je samci nestřežili, byli by droboučcí sauropodíci již určitě v hledáčku všelijakých masožravých potvor, která se na novorozených dinosaurcích ráda přiživí. Proto je důležité mít na území hnízdiště vždy nějaké hlídky! Janenschia robusta, pojmenovaná na počest německého paleontologa a geologa Wernera Janensche, patří k oněm druhům jurských dinosaurů, jež byly popsány na základě fosilních pozůstatků vykopaných při expedicích do tanzanského Tendaguru. Historie výzkumu jurské Tanzanie se bohužel pojí s hrůzu nahánějící koloniální minulostí Německa, jež obyvatelstvu této části východní Afriky vládlo železnou pěstí a neštítilo se vraždit jej při nevyhnutelných rebeliích ve stovkách tisíců. Ze souvrství Tendaguru jsou jinak známi také brachiosaurid Giraffatitan, diplodocid Tornieria, nejstarší známý carcharodontosaurid Veterupristisaurus a řada dalších taxonů; repliky kostí mnohých z nich můžete zajet obdivovat do Přírodovědného muzea v Berlíně. Tato scéna se odehrává v místech budoucího regionu Lindi před 150 miliony let.

Je fascinující spekulovat o tom, jak se stejnopohlavní páry neptačích dinosaurů staraly o své potomstvo; mezi ptačími dinosaury, tedy ptáky, samozřejmě najdeme mnoho příkladů stejnopohlavních párů starajících se o mláďata (letošní rok jsem ostatně na blogu začal zprávou o dvou tučňáčích samcích ze Safariparku Dvůr Králové, kteří úspěšně vyvedli potomka). Dnes jsem prostřednictvím sociálních sítí zjistil také jednu parádní věc o Planetě dinosaurů (Dinosaur Planet) z roku 2003, která s tímto tématem souvisí, ale více ji rozvedu v jiném, nadcházejícím článku! Zatím uvedu jen tolik, že duhové dinosauří rodiny nejsou v paleomédiích ničím novým.
Čeho dalšího se na tomto blogu v brzké době dočkáte? O víkendu zcela určitě začne vycházet 4. kapitola Nových Lovců kryptidů! Květ v poušti je za námi, Wren a Winn přežili výpravu do Atacamy, tak kam se vydají příště? A jak to dopadne s Wreninou zraněnou rukou? Dozvíte se brzy. Dále mám v plánu příspěvek do rubriky o nových paleontologických objevech. Od té jsem si dáchnul déle, než jsem chtěl, a je to škoda. 
Snad se vám vydaří letošní vstup do léta! 

čtvrtek 19. června 2025

Random Bird #40: Sokolec volavý

Vědecký název: Herpetotheres cachinnans,
Rozšíření: Mexiko až Argentina, Střední a Jižní Amerika,
Velikost: délka 46 až 56 cm, rozpětí křídel 79 až 94 cm, hmotnost 408 až 800 g.
Jediný zástupce sokolčího rodu Herpetotheres a jeden z osmi druhů z podčeledi Herpetotherinae v rámci početné čeledi sokolovitých (Falconidae); dalších sedm druhů této podčeledi jsou sokolci z rodu Micrastur. V angličtině je sokolec volavý znám jako "laughing falcon", tedy "smějící se sokol". Toto obecné jméno, stejně jako české přízvisko volavý, mu vysloužily jeho hlasité, snadno identifikovatelné vokalizace v podobě dlouhé rytmické série zvuků znících zhruba jako "wah-wah-wah" nebo "ha-ha-ha". Hlasití jsou jinak tito sokolci také při dopadení kořisti. Snášejí se na hady, včetně jedovatých korálovců, na ještěry, hlodavce, netopýry a ryby, a když je popadnou svými pařáty, ozve se často hlasité ducnutí. Kořist loví z hřadu, z něhož za ní vylétávají. Některé oběti sokolci rozsápou, jiné (například stonožky) polykají vcelku. Sokolec volavý je doma v lesích tropické a subtropické části neotropů, od pacifického i karibského pobřeží Mexika po sever Argentiny; obývá všechny státy Střední a Jižní Ameriky kromě Uruguaye a Chile. Dalšími prostředími, které v této části světa obývá, jsou savany, palmové výsadky nebo galeriové lesy. Opravdu nemusí žít jen v nitru lesů, daří se mu i v částečně otevřené krajině. Jde o druh stálý, během roku se nestěhuje. Jednotlivá pohlaví těchto opeřenců mají stejné zbarvení peří, odlišit však od sebe můžeme dospělce a mláďata; juvenilové mají bílé okraje černých per, tvořících u dospělců jinak perfektní tmavou obličejovou masku. Dále mají někteří mladí ptáci na břiše a spodní části krku skořicové nebo našedlé proužky nebo skvrny, kdežto dospělci mají prostě bříško a krk krémově bílé. Křídla mají tito dravci tmavě zbarvená, za letu můžeme vidět našedlé nebo krémově bílé peří spodní části jejich křídel s načervenalou bází. Při prohánění vzduchem se sokolci volaví hodně podobají jestřábům a krahujcům rodu Accipiter. Co se týče rozmnožování, dochází k němu v různých částech roku v závislosti na lokálních podmínkách - v Guatemale a Kostarice kladou sokolci volaví vejce v únoru a březnu, v Argentině už v lednu, ve Venezuele a centrální Brazílii dokonce až v září. Snůšku tvoří většinou jedno nebo dvě vejce, které inkubuje pouze samice, a to po dobu 40 až 45 dnů, načež se o své potomky spolu s otcem stará ještě 55 až 59 dní, než jsou zcela osamostatněni. Zajímavé je, že lid Ch'ol na území mexického státu Chiapas věří ve schopnost tohoto ptáka uzdravit se z uštknutí jedovatými hady. Tradiční léčitelé kultury Tzotzil přistupují k pomoci uštknutým lidem tak, že napodobují volání těchto ptáků. 


Zdroj obrázku:

Zdroje informací:

středa 18. června 2025

6 vybraných druhů diplocaulidů: Diplocaulus salamandroides

Vědecký název: Diplocaulus salamandroides,
Místo nálezu: Illinois a Pensylvánie, USA,
Velikost: celková délka těla asi 1 metr.
Nejznámějším rodem lepospondylů z čeledi Diplocaulidae je bezpochyby Diplocaulus, po němž je ostatně pojmenována, a jehož zástupci patří k nejlépe prozkoumaným a také k největším diplocaulidům. V době mezi 307 až 257 miliony let existovalo několik druhů diplocaulů, a dnes jsou uznávány D. salamandroides z amerického Illinois, D. magnicornis z Texasu a Oklahomy, D. brevirostris z Texasu, a s otazníčkem mohou k rodu být řazeny i druhy D. minimus z Maroka (podle některých studií má ale tento lepospondyl blíže k diploceraspisovi) a texaský D. recurvatus (ten je hodně podobný D. magnicornis). Typovým druhem rodu, tedy tím prvním popsaným, je právě D. salamandroides, a zavedl ho proslulý účastník "Války o kosti" Edward Drinker Cope v roce 1877. Nálezci fosilií, které Cope studoval a které pocházely z tzv. clepsydropsových břidlic z okolí illinoiského města Danville, byli geologové William Gurley a J.C. Winslow. Jejich nálezy sestávaly z několika málo obratlů a velké čelisti s labyrintodontními zuby (neformální skupina "Labyrinthodontia" mimo jiné skupiny kladisticky zahrnuje i lepospondyly, přestože tradiční taxonomie je z ní vyřazuje). Copeovi materiál, jenž mu illinoiští geologové sami zaslali, připomínal kosti velkého mloka, a proto mu dal druhové přízvisko salamandroides. Velká čelist asociovaná s obratly nemusela patřit diplocaulovi, ale eryopsovi z řádu Temnospondyli, případně jinému velkému čtvernožci. Na rozdíl od Copem později (roku 1882) popsaného druhu D. magnicornis není typový druh tohoto rodu znám z lebečních kostí, které měly onen typický "bumerangový" vzhled. Teprve onen druh umožnil Copeovi pochopit, jak vlastně Diplocaulus vypadal, a že měl oproti dříve popsaným karbonským a permským tetrapodům zcela atypickou lebku. Dlouhé "růžky" směřující vzad byly obecně u tohoto rodu výrazně prodloužené. K čemu se mohly zvířeti hodit, to dodnes není úplně jasné. Různí paleontologové hypotetizovali, že šlo o kryté vnější žábry, protiváhu robustní přední části lebky nebo že umožňovaly velmi rychlý vzestup zvířete ve vodním sloupci. D. salamandroides žil na samém konci karbonu. Illinoiské horniny macleansboroského a mattoonského souvství, ze kterých jeho fosilie pochází, se datují do stupně kasimov (stáří 307 až 303,7 milionu let), kromě toho je tento druh znám ještě z fosilií nalezených v Pensylvánii a datujících se do nejmladšího pensylvánu (tzv. virgilian series, stáří 305 až 298 milionů let). Na Copeovu počest byl roku 1904 německým paleontologem Ferdinandem Broilim popsán druh D. copei na základě tří exemplářů z Texasu, ale nejspíše jde ve skutečnosti o zástupce druhu D. magnicornis


Zdroj obrázku:

Zdroje informací:

neděle 15. června 2025

Film Batman začíná slaví 20 let!

Významná výročí vydání filmů, které měly dopad na vývoj populární kultury, jsem na tomto blogu oslavil samostatnými články již několikrát. Připomněl jsem zde dvacetileté i třicetileté výročí vydání Jurského parku, 20 let od vydání filmů X-Men a X-Men 2, a loni i desetileté výročí vydání snímku X-Men: Budoucí minulost. Dnes zde pro změnu oslavím 20. výročí vydání významného filmu od DC, který onu značku nejen proměnil a úspěšně ji uvedl do jednadvacátého století, ale zároveň rebootoval jednoho z nejznámějších amerických superhrdinů minulého století pro moderní publikum v nadčasovém akčním snímku, který může být považován za zlatý standard superhrdinského originu na stříbrném plátně. Přesně před 20 lety, 15. července 2005, vstoupil do kin ve Spojených státech amerických film Batman začíná (Batman Begins), a podobně jako rané marvelovky X-Men (2000) a Spider-Man (2002) proměnil nejen podobu superhrdinského žánru, ale obecně i podobu hollywoodského blockbusteru. 

Dramatický příběh osamělého miliardáře, který cítí nutkání mstít se těm méně šťastlivým, než je sám, a proto se po nocích prohání po Gotham City oblečen za děsivého netopýra, vzešel na motivy komiksových předloh z per scénáristů Davida S. Goyera, o rok dříve proslaveného režírováním nepříliš úspěšného filmu Blade: Trinity, a Christophera Nolana, tehdy málo známého režiséra indie filmů The Following (1998), Memento (2000) a Insomnia (2002). Studio Warner Bros. se pokoušelo rozšířit stávající batmanovskou filmovou franšízu od roku 1997, kdy ji tak trochu zabil studiem samotným rozkopaný snímek Batman & Robin jinak talentovaného režiséra Joela Schumachera. Jednotlivé pokusy navrátit Batmana do filmového světa po dvou příliš neseriózních filmech plných neonkových světýlek a jednodimenzionálních superpadouchů byly v průběhu let velmi neúspěšné. Když se samostatného filmu o originu netopýřího muže chopil veleslavný Darren Aronovsky, kterému scénář napsal sám autor komiksu Batman: Year One, kontroverzní Frank Miller, studio rozpoznalo, že Batman byl v krizi. Aronovskyho depresivní film, ve kterém měl mladý Bruce Wayne přímo sebevražedné sklony, byl naštěstí zamítnut, a tak se dokořán otevřely dveře Christopheru Nolanovi, který přesně věděl, jak zpracovat film o sebedestruktivním člověku hnaném temnými impulzy. Chtěl koneckonců původně natočit biografický snímek o miliardáři Howardu Hughesovi - ten byl v 60. letech dokonce inspirací pro postavu Iron Mana od Marvel Comics - který se ve svém bohatství nahý zavíral do privátního kina, kde byl schopen strávit týdny nebo měsíce, aniž by si třeba jednou ostříhal nehty nebo vlasy, a aniž by se umyl. Když se Nolan dozvěděl, že Hughesův příběh chtěl povyprávět Martin Scorcese v tehdy připravovaném filmu s Leonardem DiCapriem, The Aviator (2004), rozhodl se zkusit raději štěstí v superhrdinském žánru, a v roce 2003 se zapsal jako režisér na nový batmanovský film.

Výsledek se dostavil do kin před 20 lety. Batman začíná nebyl jen začátkem nové batmanovské trilogie, jež neměla co do činění s předchozími snímky o této postavě - o postavě, která významně pomohla zbudovat nakladatelství DC Comics. Byl to film, který stejně jako Singerův o pět let starší marvelovský film X-Men vzal ideu superhrdinů naprosto vážně, v hyperrealistickém prostředí. Bruce Wayne, hraný Christianem Balem, už nebyl jen deprimovaný boháč skrývající se na Štědrý den ve svém temném domě, ani bradatý strejda chrlící bat-slova při přípravě na boj se zledovatělým Schwarzeneggerem. Byl to psychopat, narozený do neuvěřitelného privilegia, omlouvající si své antisociální činy namířené proti těm, jež chudoba silně privatizovaného amerického velkoměsta dovedla k porušování zákonů, smrtí vlastních rodičů. Jak to sám řekl Christopher Nolan v rozhovoru s filmovým kritikem Elvisem Mitchellem, když Batman začíná zaútočil na kina, "Batman je ve výsledku tragický příběh." A tento tragický příběh obsesivního samotáře bez přátel, který nalezl způsob, jak uvolnit svou vnitřní bestii a manifestovat ji ve ztělesnění strachu, diváky rezonoval.

Oficiální plakát k filmu Batman Begins s datem vydání ve Spojeném království (17. června 2005), v USA však do kin zamířil již 15. června onoho roku. Obrázek z webu IMDb

V prvním Nolanově batmanovském snímku, který započal trilogii Temný rytíř, si zahráli Christian Bale (Bruce Wayne/Batman), Michael Caine (Alfred Pennyworth), Liam Neeson (Ra's al Ghul/Henri Ducard), Katie Holmes (Rachel Dawes), Gary Goldman (Jim Gordon), Cillian Murphy (Jonathan Crane/Scarecrow), Tom Wilkinson (Carmine Falcone), Rutger Hauer (William Earle), Ken Watanabe (falešný Ra's al Ghul), Morgan Freeman (Lucius Fox), Linus Roache (Thomas Wayne), Sara Stewart (Martha Wayne), Tim Booth (Victor Zsasz) a Richard Brake (Joe Chill). Nolan dále do cameo rolí obsadil i hvězdy svého prvního filmu, The Following, Jeremyho Theobalda (technik Wayne Enterprises) a Lucy Russell (návštěvnice restaurace, kterou Bruce koupil). Ačkoliv je netopýří muž jednou z amerických popkulturních ikon, většina herců a hereček obsazených ve filmu jsou britského nebo irského původu. Inspirací pro hvězdné obsazení byl údajně první Superman Richarda Donnera z roku 1978, jeden z filmů Nolanova dětství, který i zcela negeekovské diváky mohl natáhnout na velká jména jako Marlon Brando nebo Gene Hackman. Bale, který si roli Bruce Waynea/Batmana zopakoval ve dvou pokračováních, měl o reboot batmanovské franšízy zájem už od roku 2000, kdy si přečetl tehdy jedenáct let starý komiks Arkham Asylum od Granta Morrisona a začal přemýšlet o tom, jak by tuto postavu coby metodický herec mohl ztvárnit. Později odhalil, že nejspodnější vrstvu Bruceovy komplexní osobnosti vytvořil ze své role miliardářského vraha Patricka Batemana, kterého hrál ve filmu American Psycho (2000). Pro roli hlavního antagonisty Ra's al Ghula byl původně zvažován Guy Pearce, který hrál protagonistu Nolanova Mementa, studio ale nakonec rozhodlo o Liamu Neesonovi, kvůli jeho roli v 1. epizodě (a 4. snímku) Star Wars (1999). Po dvou desítkách let je rozhodnutí obsadit do role arabské postavy herce evropského původu spíše kritizováno.

Průzkum Batcave. V popředí Christian Bale jako Bruce Wayne, za ním Michael Caine jako Alfred Pennyworth. Fotografie z webu IMDb

Děj filmu se odehrává po dobu 21 let, od dnů krátce před Bruceovými 8. narozeninami, při nichž přišel o své rodiče, do jeho 29. narozenin, kdy jako maskovaný samozvanec zachraňuje město Gotham před Ligou stínů. Mapuje Bruceovo dětství, jeho osamocení při vyrůstání, jeho první pokusy pomstít se, jeho trénink v Himálaji i jeho první dny v netopýřím kostýmu, při nichž je konfrontován svým největším strachem. Batman začíná je příběhem o strachu - o jeho překonání, a jeho nasměrování do srdcí těch, jež Bruce považuje za hodné potlačení. Příběh je vyprávěn nelineárně, a v sérii flashbacků z doby, kdy Bruceovi bylo sedm a osm a později jednadvacet, ukazuje divákům, co jej dovedlo až do bhútánské věznice, kde se zarostlý mladík rve s kriminálníky. Je vyhledán Ra's al Ghulem, vůdcem vražedného kultu Liga stínů, a vycvičen bojovat se zločinem, jen aby zjistil, že ho Liga stínů chce využít ke zničení Gothamu. Rozmetá tedy její svatyni v horách a vydá se na cestu zpět do Ameriky, po sedmi letech života stráveného mezi zločinci. Doma pak se svým věrným sluhou Alfredem Pennyworthem navrhne podobu monstra, jež má být ztělesněním všeho, co ho Liga stínů naučila. Batman se nejprve musí potýkat s kriminálním bossem Carminem Falconem, který je však dílem ve větší skládačce. Do gothamského přístavu jsou posílány nejen drogy, ale také jakási zvláštní substance, a když se o ní Batman rozhodne zjistit více, je konfrontován maskovaným zločincem Scarecrowem. Jak se později ukáže, Scarecrow jen pro někoho pracuje - pro někoho, kdo si chce s Gothamem dosti zahrát. Na oslavě svých 29. narozenin Bruce zjišťuje, že jeho bývalý mentor Henri Ducard je pravou Dračí hlavou, pravým vůdcem Ligy stínů, a své město před ním musí zachránit. Po událostech vedoucích k smrti Ra's al Ghula nastává eskalace; město je po incidentu v závěru filmu plné zločinců s mentálními problémy, vypuštěných z Arkhamova azyla v chudinských Úžinách, a toto rejdiště chaosu láká nového oponenta, který má Batmanův svět převrátit vzhůru nohama - zločince, který po sobě zanechává kartu žolíka, Jokera.

Létající bestie v chudinských Úžinách. Fotografie z webu The Globe and Mail

Je mnoho věcí, které mám na filmu Batman začíná rád. Myslím si, že je to film o dost lepší, než jeho pokračování The Dark Knight (2008) a The Dark Knight Rises (2012). Zvláště jeho střih - první kolaboraci Lee Smithe s Christopherem Nolanem - považuji za výrazně lepší. Prudkost střihu v akčních scénách mě dodnes unáší, a myslím si, že není kontroverzní uvést, že Batman začíná má nejlepší bojové scény z celé Nolanovy trilogie. Batman se vynořuje z temnoty, jen aby jako obrovský netopýr někoho odnesl nebo praštil, a pak zase mizí. Není divu, že si někteří lidé v Gothamu myslí, že to ani není člověk. Nikdo pořádně neví, jestli umí létat nebo jestli jenom plachtí. Batman je v tomto filmu tajemnou figurou, a konfrontace s ní je nanejvýš děsivá. Samotný muž pod maskou hovoří šeptavým hlasem plným neskutečného chladu. Bale hrál Batmana jako bestii, jako zvíře. Jeho Bruce Wayne má pak ještě dvě další osobnosti - tu, kterou znají jen Alfred, kamarádka z dětství Rachel a Ra's al Ghul, a tu veřejnou, playboye, o kterém by nikdo netušil, že může po nocích místo večírků se supermodelkami polétávat po Gothamu v netopýřím převleku. Tato verze Bruce je asexuál, stejně jako já - je to člověk bez pocitů sexuální přitažlivosti k ostatním lidem, nemající zájem ani o ženy, ani o muže, ale jen o mlácení nepřátel a nebezpečná noční dobrodružství v ulicích v boji proti obdobným freakům, jakým je sám. Předstírá, že chodí se supermodelkami (viz scéna v restauraci před jeho prvním setkáním s Rachel po řadě let), ale přitom se po nocích odebírá do Úžin a vkrádá se do cizích bytů, aby namlátil nic netušící a spokojeně močící zločince (ano, tato scéna ve filmu také je). Pokud vás více zajímá asexualita Baleova Batmana z Nolanovy trilogie, přečtěte si můj loňský příspěvek Asexuální čtení trilogie Temný rytíř. Všechna vodítka Bruceovy asexuality jsou přímo v těchto filmech (jako kdyby nestačila přímo asexuální historie Batmana v komiksech). Nezapomenutelná je také atmosféra Gothamu v tomto filmu - město je mnohem tajemnější a temnějších, než v dalších filmech; jsem přesvědčen, že tomu napomohlo i to, že značná část filmu byla natáčena v londýnských ulicích, a nikoliv někde v New Yorku či Chicagu. Islandské ledovce se ve filmu dokonale prodávají jako Himálaj; kdyby jen typicky hollywoodská depikce orientu v tomto snímku nebyla tak problematická (vsadím se, že každý antropolog nebo znalec východních kultur se u první třetiny filmu zasměje).

"Vypadáš jako někdo, kdo se bere moc vážně. Chceš mou radu? Musíš se rozzářit!"

V neposlední řadě musím zmínit ještě soundtrack Hanse Zimmera a Jamese Newtona Howarda s doplňkovou hudbou od Ramina Djawaldiho a Lornea Balfea. Je obecně známým faktem, že soundtrackové album je složeno ze skladeb s vědeckými názvy rodů různorodých letounů (Molossus, Myotis, Antrozous a další), a že prostředních šest skladeb v albu začíná iniciálami, které dohromady odshora dolů dávají slovo BATMAN. Hudba pro film je mixem orchestrální a elektronické hudby, a zvláště dokonalá je pak Batmanova znělka. Nemyslím jen onen chytlavý dvojtón, který je v průběhu filmu opakován prakticky neustále, ale přímo Batmanovu znělku, která v dalších dílech trilogie Temný rytíř bohužel ustupuje do pozadí. Hovořím o té hudbě, která hraje krátce poté, co Joe Chill zastřelí Bruceovy rodiče; nebo poté, co Batman odhalí Rachel, kým je, když cituje slova, která dříve pronesla před Brucem. Že to není ta samá hudba? Ale je. Onen brilantní osmitón, který tvoří nejlepší část skladby Molossus, je totiž ve filmu v melodické formě poprvé slyšen ve chvíli, kdy Bruce beznadějně sedí u mrtvol svých rodičů. V průběhu filmu se vyvíjí, za deště v Úžinách před prvním setkáním se Scarecrowem už nabývá heroické podoby, a při ujíždění Batmobilu před policisty se mění v bestiální hudbu, na níž jsem již léta závislý. Znalci skladby Molossus vědí, o čem hovořím - o tom, co v ní zní od 2. minuty a 33. vteřiny. Ten loop mám v hlavě, a nikdy ho z ní nedostanu. To je pro mě Batmanova znělka. V celé formě (jako Batman Theme z rozšířeného vydání) vám Bruceovu melodii prezentuji níže (od 1. minuty a 58. vteřiny do 2. minuty a 19. vteřiny se opět dočkáte od melodie "očištěného" batmanovského osmitónu).


Batman začíná je filmem, který byl mnoha tvůrci hollywoodských blockbusterů v následujících letech považován za inspiraci pro jejich projekty. Platí to o třeba o filmech Iron Man od Jona Favreaua, kterým začala filmová série Marvel Cinematic Universe, Godzilla od Garetha Edwardse, The Amazing Spider-Man od Marca Webba nebo o x-menovském filmu Logan od Jamese Mangolda. Nepochybně jde o jeden z nejvlivnějších snímků prvního desetiletí tohoto století. Vliv měl také na reboot Supermana z roku 2013, za který byli zodpovědni David S. Goyer i Christopher Nolan s režisérem Zackem Snyderem. Muž z oceli (Man of Steel) přebírá více než jednu techniku povyprávění originu další legendy z DC univerza právě od filmu Batman začíná. 

O filmu Batman začíná by se toho dalo napsat ještě mnoho. Budu však radši, když mi své dojmy a postřehy z jednoho z nejvýznamnějších blockbusterů tohoto století napíšete sami do komentářů. Shodneme se, že Batman začíná je lepší, než Temný rytíř? Pokud chcete, oslavte dnes 20. výročí vydání Nolanova prvního batmanovského snímku jeho zhlédnutím. Možná to bude už podesáté, posté nebo popětisté; anebo se na něj někteří z vás podívají poprvé. Rozhodně ho mohu doporučit. 

Nejčtenější