středa 30. dubna 2025

Za dva týdny se dočkáme knihy King Tyrant: A Natural History of Tyrannosaurus rex

Již za čtrnáct dnů, 13. května 2025, bude vydána nová kniha paleontologa, spisovatele a paleoartisty Marka P. Wittona s názvem King Tyrant: A Natural History of Tyrannosaurus rex (Tyranský král: Přírodní historie tyranosaura rexe). Musím říci, že se na ni velice těším, a ačkoliv nejsem zrovna člověk s obsesí druhem často přehnaně označovaným jako "král dinosaurů" (ach, já pokrytec, vždyť jsem ho tak mnohokrát označil i na svém blogu), mohu se s radostí označit za umírněného fandu proslulého T-Rexe a tak si rád na 320 stranách počtu o tom, jak se díky neúnavné práci dinosaurologů pohled na něj změnil. King Tyrant na sebe láká nádhernou obálkou, která vám může být povědomá - ano, Markův obraz byl již loni použit jako plakát pro IMAX film T. rex vyprávěný hvězdou Jurského parku Samem Neillem, o kterém jsem vás informoval v rámci jedněch letních dokumentárních novinek. Nová kniha je však více než jen doplňkem k dokumentu. Autorovým cílem je popsat v ní vše důležité, co se paleontologové o tomto dinosaurovi dozvěděli od roku 1905, kdy jej popsal pochybný Henry Fairfield Osborn (pochybný proto, že byl nestydatým eugenikem a nordicistou). V King Tyrant se tedy dočteme o poznatcích o t-rexově chování, anatomii, fyziologii a vyhynutí; dozvíme se, jak tyrannosauři rostli; proč se vzájemně kousali do tváří a jak si obstarávali potravu; zda vůbec mohou být rozlišena pohlaví těchto zvířat; a v neposlední řadě jak popularita druhu T. rex díky jeho častému vyobrazování v populární kultuře jednak pomohla, ale také přitížila vědeckému výzkumu. Tato kniha není o filmových tyrannosaurech. Není o bestii ze Spielbergových filmů a těch, jež je v oblíbené jurské franšíze následovaly. A není ani o těch stejných tyrannosaurech, jaké nám v různých podobách a vzhledech představily nesčetné paleodokumentární pořady různé kvality. King Tyrant prezentuje tyrannosaura rexe tak, jak ho zná věda. Aby však nebyl zredukován na i tak působivé kosti, je T. rex v této knize oživen v nemalém množství Wittonových ilustrací; celkově publikace oplývá asi 150 malbami, fotografiemi a diagramy. Po vizuální stránce má být naprosto podmanivá.

Přední obálka knihy King Tyrant: A Natural History of Tyrannosaurus rex, která vyjde 13. května! Obrázek z webu Amazon

Ohlasy na knihu ze strany těch, kteří si ji mohli přečíst dříve než my obyčejní smrtelníci, jsou velmi pozitivní. Autorstvo velmi dobře známého blogu Love in the Age of Chasmosaurus napsalo o King Tyrant následující: "Potřebuje svět další knihu o Tyrannosaurovi rexovi? Mark Witton je tu, aby dobře argumentoval, že ano. Jako jeden z nejznámějších a nejlépe prozkoumaných ze všech charismatických druhohorních dinosaurů (pardon, hadrosauři) by se o tomto nechvalně známém druhu dalo říct víc než dost na to, aby se tím dala zaplnit kniha na konferenční stolek, a svět paleontologie se v dnešní době neustále mění, takže od vydání poslední takové knihy nevyhnutelně došlo k mnoha vzrušujícím událostem." Dále v recenzi z 8. dubna uvádí, že "kniha King Tyrant je přesně tak komplexní, jak byste očekávali, a zároveň zůstává zcela srozumitelná i pro laika, který se o ni velmi zajímá (víte, jako já, a pravděpodobně i vy, pokud sami nejste vědec)." David Gascoigne z brilantního blogu Travel With Birds, který vám doporučuji sledovat, napsal: "Ilustrace (v mnoha případech Wittonovy vlastní práce) jsou úžasné, od technických diagramů až po fotografie muzejních exemplářů a nádherné, fantastické rekonstrukce života, jaký mohl být v době dinosaurů... Velkolepé dílo, které je zároveň vzdělávací i zábavné." A na blogu Everything Dinosaur se o King Tyrant dočtete následující: "S více než sto padesáti vynikajícími fotografiemi, ilustracemi a diagramy tato nová kniha o Tyrannosaurovi rexovi potěší fanoušky dinosaurů." Osobně jsem vskutku navnazen.

Kniha King Tyrant: A Natural History of Tyrannosaurus rex bude vydána vydavatelstvím Princeton University Press. Nutno dodat, že z Princetonu míří do světa ohromující paleontologické knížky; takový The Princeton Field Guide to Pterosaurs Gregoryho S. Paula určitě stojí za pročtení (sám jsem se do té knihy nedávno pustil, ale mám za sebou jen pár stran - viním časové vytížení, ne vlastní a neexistující nezájem). Co se díla Marka P. Wittona týče, rozhodně neustává ve tvoření - nedávno bylo odhaleno, že v listopadu 2025 se dočkáme jeho další knihy, pro změnu věnované té druhé známé jurskoparkovské bestii, která ve třetím filmu série připravila "krále dinosaurů" o život, a to sice spinosaurovi. Spinosaur Tales: The Biology and Ecology of the Spinosaurs vyjde šestého dne jedenáctého měsíce tohoto roku, přičemž vydavatelem knihy je Boombsbury Sigma. Na závěr ještě zmíním, že Mark Witton se podílel i na tvorbě opěvovaného dokumentárního seriálu Prehistorická planeta (Prehistoric Planet) z let 2022 a 2023, vyprávěného Davidem Attenboroughem.

Na Amazonu je King Tyrant k objednání v hardcoveru za 36,32 amerických dolarů (tj. 798 českých korun). V edici Kindle si knihu pro čtečku můžete pořídit za 31,16 dolarů (tj. 685 českých korun). Zamíří tedy tato nová publikace o nejznámějším z dinosaurů do vaší knihovny, ať už fyzické či digitální? Těšíte se na ni?

úterý 29. dubna 2025

Nová várka dokumentárních novinek z března a dubna 2025

Po téměř měsíci přináším další slíbený příspěvek do rubriky Dokumentární novinky! Předchozí článek, publikovaný 30. března, se zabýval takovými tituly, jako In Her Nature, Wild Targets nebo Winterwatch in Wales. Od té doby toho opět nebylo vydáno málo - zvláště v době kolem Dne Země se každým rokem objeví hned několik nových dokumentů o přírodě. Tentokrát mám pro vás hned 11 titulů, ať už jsou to seriály nebo filmy. Všichni se jistě těšíme na Walking with Dinosaurs 2, jehož vydání se blíží, ale ještě než dokumentární svět ovládnou dinosauři, podívejme se na přírodopisné a environmentální dokumenty z března a především dubna 2025! Jsem si jist, že vás alespoň pár z nich zaujme.

Our Changing Planet: Restoring Our Rivers

V neděli 20. dubna 2025, v hlavním vysílacím čase od 19:00, uvedl britský televizní kanál BBC One novou epizodu v rámci ambiciózního sedmiletého projektu Our Changing Planet (Naše měnící se planeta), započatého v roce 2022. Stejně jako loni, i letos vychází v rámci série jen jeden díl, zaměřený na problémy v konkrétním prostředí - a zatímco loni se jednalo o korálové útesy, letos se tým Our Changing Planet zaměřil na řeky a jejich znečištění. Our Changing Planet: Restoring Our Rivers (Naše měnící se planeta: Záchrana našich řek) je 58 minut dlouhým filmem, kterým provází Liz Bonnin (Bang Goes the Theory, The Island - 1.8 Billion Years in the Making, Drowning in Plastic) a Ade Adepitan (Africa with Ade Adepitan, New York: America's Busiest City). Liz se vrací do Kalifornie, která byla v prvních dvou sériích její základnou, a představí divákům projekt na oživení řeky Klamath v severní části státu. Vodní elektrárny bohužel narušily tamní migraci lososů; počty lososa čavyči v oblasti spadly o 90 %. Diváci se dozví, jak spád lososí populace ovlivnil původní obyvatelstvo z kmenů Yurok a Karuk, a jakým způsobem se Klamath River Renewal Corporation zasazuje o boření přehrad s cílem zajistit lososům bezpečnou migraci do čtyř měsíců (do podzimu). S ochráncem přírody M. Sanjayanem se diváci podívají na ničení přehrady Copco No 1 pomocí dynamitu. Ade se v Restoring Our Rivers nevrací do Keni, ze které moderoval segmenty v prvních dvou sériích, ale míří do Francie, aby divákům představil problémy řeky Seiny. Řeky protékající velkými městy jsou obecně těmi nejvíce znečištěnými na planetě, a Seina se může "pochlubit" množstvím bakterií Escherischia coli 500krát vyšším, než kolik jsou limity bezpečnosti. Ade se setká s vědcem Fabienem Esculierem, který se snaží přijít na způsob zmenšení zatížení kanalizace, a zjistí, jak olympiáda a paralympiáda v roce 2024 přispěly ke znečištění Seiny. V neposlední řadě se Ade bude věnovat i biodiverzitě Seiny po boku biologa Billa Françoise. Režisérkou Restoring Our Rivers je Caroline El-Marazki (Dreamflight). Výkonnou producentkou je Rosemary Edwards (Our Wild Adventures), producentkou seriálu je pak Joanne Stevens (Nature's Weirdest Events). 


The Future of Nature

Nový čtyřdílný seriál The Future of Nature (Budoucnost přírody) byl premiérově vysílán na americké televizní stanici PBS od středy 26. března do čtvrtka 17. dubna 2025. Dokumentuje ochranu přírody a péči o environment v různých částech světa a vyzdvihuje projekty různých vědců, ochranářů a komunit, snažících se udržet naši planetu za současné environmentální krize tak diverzní a funkční, jak je třeba. První epizoda, Oceans (Oceány), nahlíží na vztah uhlíku k mořím a oceánům naší planety a na způsoby, jak nadměrné množství uhlíku z oceánů odstranit. S doktorkou Stephanie Henson se diváci ponoří do světa fytoplanktonu a s doktorkou Laurou Lorenzoni, která pracuje pro NASA, se podívají na naše oceány z kosmu, aby lépe pochopili, jaký dopad má to, co se děje naší atmosféře, na ty obrovské vodní plochy zabírající 70 % Země. Druhý díl, Grasslands (Travnaté pláně), vrhá diváky do oblastí, v nichž žijí největší současní živočichové, mj. obyvatelé afrických savan. Jaký mají velcí býložraví savci vztah k uhlíku? Nové vědecké výzkumy ukazují, že ochrana těchto spásačů může mít pozitivní dopad na zmírňování klimatické změny. V této epizodě vystupují například doktor Albert Salemgareye, který studuje býložravé savce na stepích Kazachstánu, či profesor Torben Christensen, monitorující tundru na severovýchodě Grónska. Třetí epizoda, Forests (Lesy), se zabývá důležitostí lesů v ohledu na uhlík, a seznamuje diváky například s prací profesora Yadvindera Malhiho z Oxfordské univerzity, který studuje lokalitu Wytham Woods (prohlášenou za Site of Special Scientific Interest) už 20 let. Diváci se dozví také něco o vysazování nových lesních porostů. Poslední díl, Humans (Lidé), zavádí diváky do obřích měst Číny, do favel brazilského Rio de Janeira a do bažin Irska, aby ukázal, jak se místní komunity starají o své životní prostředí. Jak je na tom mangrovový les na Chaj-nanu? Jak je chráněno rašeliniště na Black Mountain u Belfastu? To a mnohem víc v tomto dílu. Každá epizoda má stopáž 54 minut. Vypravěčkou The Future of Nature je americká herečka Uma Thurman, kterou si můžete pamatovat jako Poison Ivy z filmu Batman & Robin. Režiséry série jsou Nicola Brown (ta je též scénáristkou) a Rob Myler (Drain the Oceans). Na produkci se kromě nich podíleli také Giulio Boccaletti (H20: The Molecule That Made Us), Patrick Morris nebo Verity White (Hidden Kingdoms). Máte-li americkou IP adresu, pak můžete všechny čtyři epizody zhlédnout na oficiálním webu The Future of Nature


Pangolin: Kulu's Journey

Celovečerní, 88 minut dlouhý dokumentární snímek Pangolin: Kulu's Journey (Luskoun: Kuluova cesta) režisérky Pippy Ehrlich, proslavené zejména dokumentem My Octopus Teacher (2020), byl uveden na streamovací službě Netflix v pondělí 21. dubna 2025. Film dokumentuje vztah Garetha Thomase, bývalého hráče pokeru a nyní ochránce luskounů, s luskouním mládětem Kulu, které bylo zachráněno z rukou ilegálních prodejců těchto zvířat. Podvyživený luskoun byl převezen do rezervace Lapalala v Jihoafrické republice, kde se ho Gareth ujímá a snaží se vytvořit mu co nejlepší život. Přitom sám nachází v péči o malého luskouna tolik potřebné přátelství - o všechny své blízké přátele totiž přišel, a nějakou dobu mu chyběl emočně smysluplný život. Kulua musí chránit před predátory, tráví tedy noci u luskouní nory, ale také se se svým ošupiněným kamarádem mazlí a hraje si s ním. V dokumentu vystupuje dotkor Caswell Munyai, jenž je expertem na mravence, oblíbenou potravu luskounů, a tak má divák šanci dozvědět se něco nejen o luskounech samotných, ale i o jejich kořisti. Nemalá část filmu je také věnována ohrožení luskounů kvůli poptávce po jejich šupinách na čínském trhu. Spolu s Pippou Ehrlich film produkovali například George Chignell (The Mountain Within Me), Craig Foster (Into the Dragon's Lair), Jessica Grimshaw (Union) nebo Nick Shumaker (5 Seasons of Revolution). Hudbu k Pangolin: Kulu's Journey složila Anne Nikitin (Checkpoint Zoo). Kromě Garetha Thomase jsou kameramany snímku ještě Steven Dover (Living with Leopards) a Warren Smart (Wild Coast Warriors). Film je dílem společností Anonymous Content, Dog Star Films a Water Fortune. Oficiální trailer můžete zhlédnout zde


Flyway of Life

Snímek Flyway of Life (Letecká cesta života) režiséra, scénáristy a kameramana Tomase Koecka (Sentinels of the Boreal, Nature: Season of the Osprey) měl světovou premiéru na Den Země, 22. dubna 2025, v promítacím sále Sacred Heart University Community Theatre ve Fairfieldu v americkém státě Connecticut. Tento celovečerní dokument se zabývá atlantickou leteckou cestou neboli Atlantic Flyway, tedy severojižním průletem stěhovavých ptáků Severní Ameriky, začínajícím v Grónsku a pokračujícím přes atlantické pobřeží Kanady a Spojených států až do Karibiku a dále na jih na jihoamerický kontinent. Film seznamuje diváky s řadou ptačích migrantů, od papuchalků přes ústřičníky po sovy sněžné, kterým tato migrační cesta (jedna ze čtyř hlavních migračních cest severoamerického ptactva) v podstatě patří. Tomas Koeck, který filmem provází, se věnuje také řadě ochranářských projektů a vyzdvihuje práci lidí, kteří v rámci nich napomáhají ke sčítání a monitoringu stěhovavých ptáků. Před kamerou ve Flyway of Life vystupují také John Dodd (When Sharks Attack... And Why), Jeff Wells (The Issue with Tissue - A Boreal Love Story), Judy Richardson nebo Kelly Cox (Keepers of the Blue). Doplňující záběry pro film natočil Eric Torrens. Hudbu pro film složil Matt Oestreicher (Where Land Ends). Flyway of Life je dílem Sacred Heart University ve spolupráci se společnostmi Canon, Cotopaxi a Audubon Americas. V dubnu vyšla k filmu doplňková kniha Flyway of Life: Love Letters to the Natural World (Letecká cesta života: Láskyplné dopisy přírodnímu světu) s více než 200 fotografiemi přírodovědců, kteří se na produkci filmu podíleli; nechybí v ní ani spousta fotografií ptáků, žraloků či vlků od Tomase Koecka. Trailer k Flyway of Life můžete zhlédnout zde.


The White House Effect

Letošní DC Environmental Film Festival v hlavním městě USA začal 20. března promítáním dokumentárního filmu The White House Effect (Dopad Bílého domu na životní prostředí), který byl nicméně zcela premiérově uveden již 31. srpna minulého roku na filmovém festivalu v Telluride. Dne 22. března 2025 byl promítán také na dánském dokumentárním festivalu CPH DOX (Copenhagen International Documentary Film Festival). Film vypráví dramatický příběh o vnitřním boji v administrativě amerického prezidenta George H. W. Bushe v letech 1989 až 1993, který měl nakonec zásadní vliv na podobu současné změny klimatu. Stopuje, jak se americká politika ohledně klimatické změny proměnila z dobrých úmyslů založených na akceptanci vědeckých faktů v naprosté popírání samotného fenoménu změny klimatu. K této proměně, která měla vliv na celé environmentální hnutí i na globální klimatickou politiku posledních více než 30 let, skutečně došlo během krátkého časového období. Celý dokument je sestaven pouze z archivních záběrů bez komentáře jakéhokoli vypravěče či hostů. Začíná flashbackem z roku 1988, kdy se v populární kultuře začínal objevovat pojem "skleníkový efekt". Na konci je divák zděšen, jak za čtyři roky George H. W. Bush změnil svou rétoriku o klimatické změně kvůli tlaku ze strany ropného průmyslu a kapitalistů obecně. The White House Effect je filmem o délce 94 minut. Kromě Bushe nebo předchozího prezidenta, pochybného Ronalda Reagana, v něm divák uvidí i již zesnulého klimatologa Stephena Schneidera, kritizujícího učiněné kroky. Film režírovali Bonni Cohen (In Waves and War), Pedro Kos (In Our Blood) a Jon Shenk (National Geographic Special: Skin). Kromě nich se na produkci podíleli například Daniel Claridge (The Queen's Man), Maiken Baird (Icarus) a Justice Nagan (Typeface). Hudbu k filmu složila Ariel Marx (Kangaroo Island). Rozhovor s Jonem Shenkem a Justice Nagan, vedený režisérkou Jennifer Redfearn (Apart), na téma tohoto filmu můžete zhlédnout zde


Never Too Late

V sobotu 12. dubna 2025 měl na 49. ročníku festivalu Hong Kong International Film Festival světovou premiéru snímek Never Too Late (Nikdy není pozdě) o vztahu hongkongských obyvatel k přírodě a životnímu prostředí. Dokumentuje životy spisovatele, ekologického fotografa, modelky a plavkyně a realitního kancléře, kteří mají rozdílné vztahy k živočichům, rostlinám a přírodnímu světu vůbec, a každý se pro něj snaží dělat něco jiného. Režisérem filmu je Ricky Choy (Hong Kong Moments), jenž byl vybrán pro Program mladých režisérů (Young Directors Program) televizní stanice Phoenix TV, z jejíž dílny snímek Never Too Late pochází. Jedná se o první dokumentární film, který Phoenix Media Group vypustila do hongkongských kin. V průběhu festivalu byl dokument promítán ještě 17. a 19. dubna, následně má být viděn ve vybraných lokálních kinech. Výkonným producentem Never Too Late je Miney Ye. Hudbu k filmu složil Keith Chan a jeho úvodní znělku zpívá hongkongská zpěvačka a herečka Gigi Leung (7 Assassins). Web China Daily uvedl, že v budoucnu má být s podporou hongkongského environmentálního vedení vyrobeno více dokumentárních filmů tohoto ražení.


Secrets of the Penguins

V pondělí 21. dubna 2025 uvedly streamovací služby Disney+ a Hulu novou dokumentární trilogii Secrets of the Penguins (Tajemství tučňáků), mezi jejímiž výkonnými producenty se nachází hollywoodský režisér James Cameron (Avatar). Volně navazuje na předchozí trilogie Secrets of the Whales (2021) a Secrets of the Elephants (2023), jež byly též vydány v obdobích okolo Dne Země. Tento cyklus, natáčený po dobu tří let, nahlíží do životů různých tučňáčích druhů, ať už na antarktickém kontinentu, nebo třeba na jihu Afriky. Provází jím dobrodruh a filmař zvířat Bertie Gregory, který se v posledních letech stal oblíbeným díky seriálům Epic Adventures with Bertie Gregory (2022) nebo Animals Up Close (2023). Bertie s pomocí špičkové filmové technologie zachycuje osudy tučnáků v jejich koloniích a pomáhá divákům představit chování, která dříve nebyla natočena. První epizoda, Heart of the Emperors (Srdce císařů), byla natáčena na Antarktidě, a zabývá se jejím nejznámějším endemitem, totiž tučňákem císařským, největším žijícím zástupcem řádu. Druhý díl, Survival of the Smartest (Přežití nejchytřejšího), je věnován tučňákům jihoafrického a jihoamerického kontinentu. Ve třetí epizodě, Rebels with a Cause (Rebelové s pádnými důvody), vrhá diváka na subantarktické ostrovy v Jižním oceánu, včetně Jižní Georgie, na kterých jej pak Bertie seznamuje s tučňáky žlutorohými nebo tučňáky oslími. Série se snaží pokrýt vše od lovu ryb až po vyvádění mláďat. Vypravěčkou Secrets of the Penguins je herečka Blake Lively (Green Lantern). Kromě výše zmíněného Jamese Camerona jsou producenty série ještě Martin Williams (David Attenborough's First Life, The Real T-Rex with Chris Packham), Serena Davies (Climate Change: The Facts), Ruth Roberts (Rise of Animals: Triumph of the Vertebrates) a Alex Ponniah (Our Great National Parks). Kromě Bertieho byl za kamerou ještě Dan Beecham (Planet Earth III). Secrets of the Penguins je dílem společností National Geographic a Talesmith. Oficiální trailer můžete zhlédnout zde


Sea Lions of the Galapagos

Další letošní novinkou vydanou k příležitosti Dne Země na streamovací službě Disney+ je snímek Sea Lions of the Galapagos (Lachtani Galapág) z dílny Disneynature. Tento dramatický celovečerní snímek o délce 83 minut sleduje život samečka lachtana mořského pojmenovaného Leo, který se pod ochranou své matky Luny musí naučit navigovat životem. Snímek dokumentuje jeho životní cestu od prvních plaveckých hrátek přes lovecké výpravy na moře až po opuštění mateřské kolonie a setkání s mnoha nebezpečími, kterým se musí postavit. Jeho antagonisty se při dospívání stávají galapážští žraloci, na plážích se mladý lachtan musí vypořádat s hady rodu Pseudalsophis, a v jeho životě nechybí ani mořští leguáni. Ačkoliv je pro něj galapážské souostroví takovým hřištěm, není v něm vždy bezpečný. V anglickém originále vypráví snímek Sea Lions of the Galapagos herec Brendan Fraser (Titans, Doom Patrol). Jeho režiséry jsou Keith Scholey (Our Planet) a Hugh Wilson (Perpetual Planet: Heroes of the Oceans). Spolu s druhým jmenovaným na scénáři pro film pracovali Richard Wollocombe (South Pacific) a David Fowler (Tiny World). Asistentkou producentů a režisérů byla Ellie De Cent (David Attenborough: A Life on Our Planet). Na hudbě pro snímek pracovali Jon Bower (Tiger) a Jack McKenzie (Kalu: Growing Up Wild). Film byl premiérově uveden 22. dubna 2025, zároveň s ním na Disney+ vyšel i speciál Guardians of the Galapagos (Strážci Galapág) vyprávěný Blairem Underwoodem (Origin). Oficiální trailer zde.


Katavi: Africa's Fallen Paradise

Trilogie Katavi: Africa's Fallen Paradise (Katavi: Padlý ráj Afriky) tvořila 10., 11. a 12. epizodu 43. série cyklu Nature na americké televizní stanici PBS, a byla odvysílána ve středy 2., 9. a 16. dubna 2025. Tato obdivuhodná série, s každým dílem o délce 54 minut, nabízí divákům vhled do Národního parku Katavi v Tanzanii, nacházejícího se v srdci Velké příkopové propadliny. Byla natáčena v době neobvyklého sucha, po němž následovaly nezvykle silné deště. Drastická proměna Katavi, jaká nikdy nebyla v dokumentárním filmu vidět dříve, je už sama o sobě lákadlem tohoto díla. První epizoda, Sanctuary (Svatyně), dokumentuje postupný nárůst sucha v národním parku a snahy jeho zvířecích obyvatel - včetně lvů, hrochů a krokodýlů - udržet se při životě. Ve druhém dílu, Purgatory (Očistec), se souboje hrochů ve zmenšujících se tocích a jejich útoky na krokodýly, kteří v porovnání s nimi působí jako svatoušci, stávají v průběhu období sucha čím dál brutálnější. Poslední epizoda, Salvation (Spása), se zabývá návratem dešťů, který ale pro zvířata také nepřináší nic lehkého. Vypravěčem Katavi: Africa's Fallen Paradise je herečka Nimmy March, která propůjčila svůj hlas řadě postav v hlasových dramatech ze světa Doctor Who; například Telokni v UNIT: The New Series nebo plukovnici Aesillor Zyre v Doctor Who: The Fourth Doctor Adventures. Scénáristou, režisérem a kameramanem dokumentu je Owen Prümm (Terra Matter, The Bastard King). Spolu s ním jej produkovala Sarita Sharma. Komentář k filmu napsala Hannah Hoare. Hudbu složil Barnaby Taylor (Wild New World, Europe: A Natural History, Terra Matter). Dokument je dílem společností WNET Group, Terra Matter Studios a Shibumi Films v asociaci s televizními společnosti ARTE a WDR. Oficiální trailer můžete zhlédnout zde


Malawi Wildlife Rescue: Season 2

Ohledně pokračování dokumentární série Malawi Wildlife Rescue (Záchrana divoké zvěře v Malawi) jsem nejprve cítil nejistotu; podle IMDb totiž 2. série tohoto pořadu byla vyrobena již v roce 2022, tři roky po odvysílání první řady. Přitom ji však weby informující o dění ve filmovém průmyslu v prvních měsících tohoto roku považovaly za cosi zbrusu nového. Faktem je, že 2. řada Malawi Wildlife Rescue byla vyrobena již před třemi roky, ale teprve na začátku letošního března byla v premiéře vysílána na americké verzi kanálu Nat Geo Wild. Její první epizoda byla uvedena 2. března 2025, a následujícího dne pak byla umístěna na streamovací služby Disney+ a Hulu. Malawi Wildlife Rescue je dokumentem sledujícím dění v jediné záchranné stanici pro divoká zvířata v africkém státu Malawi - Lilongwe Wildlife Centre. V ní se veterináři pod vedením doktorky Amandy Salb starají o plejádu živočichů v nouzi, od krokodýlů impal přes paviány, komby, luskouny a ježky až po varany a krajty. Druhá řada sestává z šesti dílů o délce zhruba pětačtyřiceti minut. Jejich názvy jsou následující: How to Catch a Lizard (Jak chytit ještěra), An Island Home (Ostrovní domov), Walking with a Pangolin (Procházka s luskounem), Tsiba's New Mum (Nová matka Tsiby), A Pangolin's Plight (Nebezpečí pro luskouny) a Crocodile Capers (Poskoci krokodýlů). Vypravěčkou nové série je herečka Helen Baxendale (Law & Order: UK). Producenty jsou mj. Jo Robinson (Monkey Life) a Belinda Cherrington (Penguin Town). 


Amazing Expeditions with Liz Bonnin

Tento příspěvek skončíme seznámením s novým dokumentem, kterým provází Liz Bonnin, moderátorka prvního zde uvedeného, totiž Our Changing Planet: Restoring Our Rivers. Na oficiálním YouTube kanálu společnosti National Geographic začal 17. dubna 2025 začal vycházet nový seriál Amazing Expeditions with Liz Bonnin (Úžasné expedice z Liz Bonnin), tvořený třiadvacetiminutovými epizodami. První (a zatím jediný uvedený) díl, Ultimate Galapágos Adventure (Ultimátní galapážské dobrodružství), dokumentuje návrat oblíbené moderátorky dokumentárních pořadů na jedno z nejzajímavějších souostroví naší planety, inherentně spjaté se jménem největšího přírodovědce všech dob, Charlese Darwina. Liz v roce 2017 natočila čtyřdílnou sérii Galapagos pro BBC, a v tomto filmu se vrací, aby se znovu setkala s některými typickými obyvateli Galapág. Zaplave si s lachtany, stane tváří v tvář zlodušským fregatkám i želvám sloním a podívá se na kolonii mořských leguánů. Setká se také s vědeckými odborníky, kteří se studiem těchto zvířat zabývají. Epizoda je protkána animacemi, jež pomáhají dovysvětlit například to, jak se mořští leguáni fyzicky zcvrkávají v době nedostatku potravy, a nechybí také přehledné mapy lokalit, na něž Liz při natáčení zavítala. Celou epizodu můžete zhlédnout zde. Postupem času by na YouTube kanál National Geographic měly přibývat další díly. Producentkou Amazing Expeditions with Liz Bonnin je Alex Brady (Gorongosa: Paradise Reborn). Galapážský díl sestříhal Denzel Dykes a jeho kameramanem byl Patrick Anderson. Pro National Geographic seriál vyrobila společnost Yellow Border Production Services.


Tolik tedy vyčerpávající popis jedenácti nových dokumentů o přírodě! Tím ale jarní až jarně letní dokumentární mánie nekončí. Příští měsíc, v květnu, bude na americké stanici PBS vydán dokument Hummingbirds of Hollywood v rámci cyklu Nature. Čeká nás také nová série Springwatch na BBC Two, vysílaná z nové lokace (nikoliv z RSPB Arne, která byla základnou Watches mezi Springwatch 2023 a Winterwatch 2025). V den 99. narozenin dokumentární legendy Davida Attenborougha vyjde v kinech celovečerní, 95 minut dlouhý snímek David Attenborough: Ocean z dílny Silverback Films. A přinejmenším je již známo, že koproducent Putování s dinosaury 2, opět PBS, uvede novou dinosauří sérii 16. června (BBC ji snad v Británii odvysílá do té doby). Co se dokumentů ve výrobě týče, mohu uvést, že Nigel Marven se nedávno vrátil do Bangladéše a pokračoval v natáčení filmu Wild Bangladesh pro streamovací službu MagellanTV. 

Dalších dokumentárních novinek se dočkáte snad na konci června nebo na začátku července, a vězte, že jich opět nebude málo!

pondělí 28. dubna 2025

Dva nové druhy současných krokodýlů identifikovány na základě genetických odlišností

Pokaždé, když je popsán nový velký druh obratlovce, popularizační média ožijí. Navzdory tomu, co si někteří laici mohou myslet, v dnešní době nehrozí, že by někde v nitru deštných lesů či na odlehlém, neprozkoumaném ostrově žil nějaký velký druh zvířete, které ještě nebylo popsáno a zkoumáno. Existují však kryptické druhy - nikoliv pochybné kryptidy, kterými se zabývá pavěda kryptozoologie, ale druhy, které jsou klasifikovány jako zástupci jiné, dříve popsané specie. Kupříkladu loni se ukázalo, že s anakondou velkou (Eunectes murinus) to není tak jednoduché, a že existuje další velký druh anakondy, Eunectes akayima, jehož mitochondriální DNA je odlišná o 5,5 %, a jehož zástupci byli dříve identifikováni zkrátka jako anakondy velké. Obdobně se nyní ukázalo, že na seznam krokodýlovitých (Crocodylidae) mohou přibýt dva kryptické druhy krokodýlů z neotropické oblasti. 

Donedávna se mělo za to, že v současné době obývají americký kontinent čtyři žijící druhy krokodýlů. Větší krokodýl americký (Crocodylus acutus), jehož samci dorůstají délky i přes 7 metrů a mohou vážit více než tunu, obývá širokou oblast od jižní Floridy přes mnoho ostrovů Karibského moře a pobřeží Střední Ameriky přes Kolumbii, Venezuelu a Peru až po Ekvádor. Žije ve velmi slané vodě i v říčních tocích, ve vnitrozemí i na ostrovech; jeho největší populace na světě je doma u hypersalinního jezera Lago Enriquillo v Dominikánské republice. Obdobně velký krokodýl orinocký (Crocodylus intermedius), kriticky ohrožený endemit pánve řeky Orinoko ve Venezuele, dorůstá maximální délky 6,8 metru a váhy přes tunu. Menší krokodýl Moreletův (Crocodylus moreletii), obvykle dorůstající třímetrové délky a vážící něco přes metrák, žije v Mexiku, Belizi a Guatemale; k nalezení je v říčních tocích v borovicových lesích, na travnatých savanách Yucatánu i v brakické vodě při pobřeží Mexického zálivu. Z Guatemaly pocházejí také jeho fosilie, staré asi 100 000 let. Nejmenším z amerických krokodýlovitých je krokodýl kubánský (Crocodylus rhombifer), mající obvyklou maximální délku 2,3 metru (výjimečně ale i 3,5 metru) a hmotnost 70 až 120 kilogramů (v případě velkých samců ale i více než 215 kilogramů), byl dříve doma i na Bahamách, Hispaniole a na Kajmanských ostrovech, jak dokládají fosilie, ale dnes je jeho výskyt omezen na Kubu. Tolik tedy čtyři dosud známé krokodýlí druhy z Nového světa. Krokodýlovití se na západní polokouli dostali z afrického kontinentu asi před 5 miliony roky a začali se diverzifikovat. Ve středním pliocénu žil na území Venezuely druh Crocodylus falconensis, nejbazálnější z novosvětských krokodýlů; fylogeneticky byl nejblíže druhu C. checchiai z pozdního miocénu až raného pliocénu Libye a Keni. I když výzkumy vztahů mezi jednotlivými neotropickými krokodýly byly již několikrát provedeny, teprve nedávno byla učiněna extenzivní studie genomické a anatomické variability amerických krokodýlovitých. Mezinárodní tým vědců z Kanady, Mexika a Kanady vedený Hansem C. E. Larssenem, Hoai-Nam Bui a Josém Avila-Cervantesem z MgGill University v Quebecu nalezl překvapivou genetickou diverzitu neotropických krokodýlů a identifikoval dva kryptické druhy, z nichž oba mohou být na pokraji vyhynutí.

Dva krokodýlové američtí (Crocodylus acutus) na břehu říčního toku v kostarickém Garabitu. Fotografie Maartena Langbroeka z webu Observation.org

Tým pracoval se vzorky tkání nasbíranými na osmi lokalitách v Mexiku. Hlavními oblastmi, na které byl výzkum zaměřen, byly atolový útes Bancho Chinchorro a ostrov Cozumel v Karibském moři. Krokodýl americký byl reprezentován 71 vzorky, krokodýl Moreletův 24 vzorky a krokodýl kubánský pak 5 vzorky (krokodýl orinocký samozřejmě vzhledem ke svému areálu rozšíření nemohl být v tomto výzkumu zahrnut). Z hybridní zóny krokodýla amerického a krokodýla Moreletova ve vnitrozemí poloostrova Yucatán nebyly pořízeny žádné vzorky. V laboratořích došlo k extrakci DNA, spočítaly se genetické statistiky, s pomocí dvou klastrových metod byla zkoumána genetická struktura mezi populacemi, byla zrekonstruována fylogenetická historie těchto krokodýlů, dále demografické modelování a geometrické morfometriky. Genetický výzkum poukázal na to, že krokodýl americký a krokodýl kubánský jsou si vskutku blízcí. Důležité však je, že porováním genetických sekvencí došel tým k závěru, že Mexiko je domovem dvou kryptických krokodýlích druhů, jež zatím ani nemají pojmenování. Jeden z těchto druhů je doma právě v Bancho Chinchorro a druhý na Cozumelu. Obě tyto populace mají nejvyšší počet alel, nejvyšší nukleotidovou diverzitu a nízké koeficienty inbreedingu, takže si udržují rozmanitý genetický fond. Od krokodýla amerického, za kterého byli dříve "zaměňováni", ale i krokodýla Moreletova a krokodýla kubánského, se geneticky výrazně odlišují. Doktor Avila-Cervantes pro web Sci.News uvedl následující: "Tyto výsledky byly naprosto nečekané. Předpokládali jsme, že Crocodylus acutus je jediný druh, který se vyskytuje od Kalifornského poloostrova po Venezuelu a napříč Karibikem." Pro stejný web komentoval profesor Larssen tento výzkum následujícími slovy: "Biodiverzita mizí rychleji, než si dokážeme uvědomit, co ztrácíme. Většina druhů krokodýlů je již ohrožena a rychlý rozvoj pobřežních oblastí ohrožuje téměř každou populaci. Cílem našeho výzkumu bylo odhalit skutečnou rozmanitost krokodýlů na těchto izolovaných ostrovech. Rychlou ztrátu biodiverzity lze zpomalit pouze tehdy, budeme-li vědět, které druhy jsou nejvíce ohroženy. Nyní, když tyto krokodýly uznáváme za samostatné druhy, je zásadní chránit jejich stanoviště. Omezení rozvoje půdy a zavedení pečlivých strategií ochrany přírody na Cozumelu a v Banco Chinchorro bude klíčové pro zajištění jejich přežití.

Banco Chinchorro je dobře známou lokací pro potápění s "krokodýli americkými"; vždyť na ni zavítal i Steve Backshall se svým štábem při natáčení seriálu Divocí! (Fierce!). Fotografie Leightona Luma z webu Oceanographic Magazine

Obě populace nově identifikovaných a zatím nepojmenovaných krokodýlích druhů tvoří méně než 1000 jedinců. Vzhledem k tomu, že jsou to ostrovní druhy a mají tedy malý areál rozšíření, by se mohly v brzké době dočkat klasifikace coby kriticky ohrožených druhů a mohly by se tedy zavést programy na jejich ochranu. Bancho Chinchorro je již chráněnou oblastí, a to sice biosférickou rezervací (ty určuje UNESCO). Cozumel je ale chráněn jen zčásti a navštěvuje ho velké množství turistů. Uvidíme, jak se to s ochranou domovin těchto krokodýlích druhů bude mít do budoucna. Zajímavé je, že krokodýli z Banco Chinchorro kladou snůšky o menším počtu vajec než krokodýli američtí; jejich vejce jsou také mnohem menší. Přitom mají vysoký hnízdní úspěch, kvůli absenci hnízdních predátorů, a největšími nebezpečími pro jejich vajíčka jsou v podstatě tropické bouře a silný déšť. Jinak jsou tito krokodýlové menší a jejich samice jsou pohlavně dospělé v menší velikosti než u krokodýlů amerických. Za tento velikostní rozdíl vděčí nejspíše lokálním podmínkám prostředí. Na závěr ještě jedna informace - idea, že krokodýl americký může být složen z celé řady kryptických druhů není nikterak nová. Ve vědecké literatuře se o této možnosti zmínili někteří autoři už v letech 2008, 2018 a 2020, nicméně toto je první jasný důkaz. Článek profesora Larssena a jeho kolegů byl publikován online ve vědeckém časopise Molecular Phylogenetics and Evolution s koncem dubna 2025; má být součástí 207. svazku, který ve fyzické podobě vyjde v červnu tohoto roku. V budoucnu budou možná zájemci o současné archosaury svědky rozdělení tohoto druhu na několik specií a tedy i nárůstu počtu krokodýlovitých žijících v neotropech. Velkou výzvou bude některé z nich udržet mezi žijícími druhy.

Zdroje informací pro tento článek:
American crocodile (Wikipedia)
Cuban crocodile (Wikipedia)
Orinoco crocodile (Wikipedia)

neděle 27. dubna 2025

Správné odpovědi Ptačího kvízu

Na dnešek jsem sice plánoval napsání jiného článku, ale tak nějak mi na to nezbyl čas. Radost z participace na něčem tak úspěšném, jako bylo zablokování pochodu tmářů hlavním městem ČR, s tím má určitě dost co do činění! Plánovaného příspěvku se dočkáte v příštích dnech, aby však na mém blogu něco v neděli sedmadvacátého dubna bylo, přináším slíbené správné odpovědi k Ptačímu kvízu, který jsem zveřejnil 13. března. V jeho závěru jsem uvedl, že se správných odpovědí na jeho deset otázek dočkáte, ale dosud jsem na to tak trochu pozapomněl. 😆 No, teď jsou tu. Můžete se na ně podívat!

1. Kolik žije na naší planetě druhů ptáků?
Správná odpověď: b) 11 000

2. Který ptačí řád je druhově nejpočetnější?
Správná odpověď: c) pěvci

3. Vyberte z možností, čím se žádný pták běžně neživí:
Správná odpověď: c) lidmi

4. Na kterém z těchto světadílů nežijí kolibříci?
Správná odpověď: a) Afrika

5. Kukačky jsou:
Správná odpověď: b) hnízdní parazité

6. Fregatky váží zhruba:
Správná odpověď: a) 1 až 1,5 kilogramu

7. Confuciusornis žil:
Správná odpověď: c) před 125 až 120 miliony lety

8. Která skupina současných ptáků je fylogeneticky nejblíže děsoptákům z čeledi Phorusrhacidae?
Správná odpověď: c) seriemy

9. O rodu Teratornis platí, že...
Správná odpověď: a) byl větší než kondor andský

10. Který druh ptáka se nachází na tomto obrázku?
Správná odpověď: b) potápka černokrká

Kolik jste tedy skórovali? Deset bodů? Jistě, bylo to nadmíru lehké. Příštím kvízem se vás už budu snažit více otestovat. Nemohu však slíbit, že se zde objeví zrovna brzy.

sobota 26. dubna 2025

Vyjádření nesouhlasu s klerofašismem a antigenderem

Ve chvíli, kdy tento článek vychází, nacházím se v ulicích Prahy. Hlavním městem České republiky se totiž chystají projít klerofašisti, které je nutno blokovat. Ano, protiženská sebranka ultrakatolických zpátečníků, kteří si jednadvacáté století spletli se středověkem, si hodlá vyrazit na svůj další pochod v dogmatickém tažení proti vybojovaným lidským právům. Není to poprvé, co se účastním protiakce, a jsem si vcelku jist, že ani ne naposledy. Opravdu nemám rád tmáře všeho druhu - ale tihle jsou obzvlášť zákeřní. A pokud by jim nikdo neukázal, že s nimi nesouhlasí, asi by se jim ta arogantní bublina, ve které žijí, ještě nezdravěji nafoukla. 

Dlouhodobí čtenáři blogu Blogorgonopsid vědí, že jeho autor je na libertariánské levici a že nenávidí jakýkoliv útlak. Loni jsem o své účasti na protiakci k pochodu klerofašistů napsal článek, a myslím si, že není špatný nápad napsat příspěvek o nutnosti vyjít do ulic proti bigotům i tentokrát. Víte, správný paleogeek už z podstaty nemá rád nějaká křesťanská dogmata, kterými se ohánějí ti, kteří dnes přišli oxidovat do pražských ulic s řetězy papírových mimin (ano, tak ta pronatalistická katolibánská sebranka poklesla). Pravdou ale je, že existuje spousta věřících lidí, co ty pochybné ultrakatolíky také nemá rádo, včetně mnoha, kteří měli rádi zesnulého papeže Františka aneb "woke papeže", jak ho označil politický streamer Vaush. Organizátoři toho dnešního Pochodu o život (po jejich cynických, naprosto ohavných výrocích o Ukrajinkách ublížených ruskými vojáky v roce 2022 jim totiž na těchto pochodech klesá počet účastníků a účastnic, a vskutku bojují o možnost komukoliv se trošku zalíbit) totiž nejsou oblíbení u spousty lidí - ani pravicoví liberálové je nemají rádi. Loserská nátura klerofašistů se zkrátka ukazuje být tmelem společnosti lidí s otevřenou myslí. Je málo věcí, na kterých se shodnu s průměrným křesťanem nebo s průměrným pravičákem, ale názor na protipotratové a antigenderové HpŽ budeme mít dosti podobný. Jsou to prostě trosky.

Bylo by fajn, kdybychom žili ve společnosti založené na racionalitě a na vzájemné akceptanci. Náboženští fundamentalisté, kteří útočí na práva LGBTQIA+ lidí a na práva žen, v takové společnosti nemají co dělat. A tak se dostávám k tomu, proč na rozdíl od striktně darwinistického nebo nietzscheánského pravičáka jen nemávnu nad klerofašouny rukou a nenechám je volně se trádovat, kde se jim to zlíbí. Chceme-li opravdu otevřenou společnost, ve které má každý své místo a ve které má mít každý zajištěna svá práva, pak je třeba vytvářet ji už teď. Proto je třeba jít do ulic, vyjádřit svůj názor, postavit se těm fundamentalistům do cesty a ukázat jim, že jejich vizi světa jako společnost, tvořená demokraticky založenými a lidská práva podporujícími lidmi, odmítáme. 

Nechci žít ve světě, jak si ho chtějí přetvořit ultrakatolíci z protipotratových a antigenderových organizací. Je odporné, o co se snaží a jak chtějí lidem ničit životy, podrývat naše práva a brát nám tvrdě vybojované svobody. Nechci autoritářství a nechci, aby naše životy jakkoliv ovlivňovaly jejich protilidské politiky. Křesťanskou pravici považuji za velké nebezpečí pro demokracii, svobodu a racionalitu. A v žádném případě nejsem sám. Když píši tato slova večer předešlého dne, nepochybuji o tom, že ve chvíli, kdy se objevují na hlavní stránce mého blogu, stojím na místě setkání účastníků protiakce mezi stovkami dalšími. 

Faktem je, že organizátoři Pochodu o život mají peníze z východu. Výzkum Evropského parlamentu v roce 2021 došel ke zjištění, že antigenderové hnutí má peníze z Ruska. O napojení pro-life hnutí na Putinovu zemi hovořil před třemi roky v České televizi i Neil Datta z Evropského parlamentárního fóra pro sexuální a reprodukční práva. Podle studie z roku 2021 šlo mezi lety 2009 a 2018 do evropských protipotratových a konzervativních organizací nemalých 180 milionů eur právě z Ruské federace. Putinův režim je dlouhodobě nepřátelský vůči ženám, LGBTQIA+ lidem a dalším menšinám ve společnosti; jak už jsem několikrát na svém blogu zmiňoval, v Rusku dokonce platí zákony namířené proti ace lidem. Rozvíjející se křesťanská pravice v Evropě je tvořena sítěmi snažícími se zničit liberální demokracii na tomto kontinentu, který je nám domovem. Více se o jejích praktikách dočtete v brilantní knize politologa Gionathana Lo Mascola, zabývajícího se intersekcí krajně pravicové politiky, náboženství a eroze demokracie v Evropě, nazvané The Christian Right in Europe: Movements, Networks and Denominations a vydané v roce 2023. 

Zvláště v současné době, kdy se náš svět fašizuje a den po dni směřuje k autoritářství, je důležité postavit se za lidská práva a jasně ukázat, že s jejich omezováním nesouhlasíme. Že nepřijmeme hloupé, zpátečnické smyšlenky klerofašounských tmářů. A že si vydobytá lidská práva nenecháme vzít. Za současné globální vlny transfobie, rasismu, potlačování práv a svobod je to zvláště důležité. Tmářům z HpŽ se můžeme smát, že v životě ani nepochopili ideologii, ke které se hlásí - totiž ideologii křesťanskou, jejíž zakladatel byl tak trochu liberál, tak trochu pacifista a také protokomunista - ale výsměch není naším jediným prostředkem, jak s nimi ukázat nesouhlas. Akce v ulicích je prostředkem ještě lepším.

pátek 25. dubna 2025

Obrázek týdne 25. 4. 2025

Duben se nám pomalu chýlí ke konci. Tento příspěvek do obrázkové rubriky je v tomto měsíci již poslední. Vzhledem k tomu, že před několika dny bylo ohlášeno zářijové vydání brilantně působící knihy The Secret Lives of Dinosaurs: Unearthing the Real Behaviors of Prehistoric Animals paleontologa Deana Lomaxe, řekl jsem si, že tentokrát do Obrázků týdne zamíří některé z děl ilustrátora této nadšeně očekávané publikace. Výtečný paleoartista Bob Nicholls umístil před třemi dny na svůj účet na Mastodonu toto dílo z jiné oblíbené knihy, kterou dal dohromady s Deanem Lomaxem. Jak se vám tento obraz líbí?


Popisek k obrázku: Kolonie pterosaurů druhu Hamipterus tianshanensis čelí nepříjemnému vichru a dešti na pobřeží pozdější východní Asie. Bezpočet těchto středně velkých létajících plazů, majících rozpětí křídel 1,5 až 3,5 metru, se takřka naráz zvedl ze země. Jejich vejce, jemně zahrabaná v jemném písku, jsou nyní zčásti exponována ničitelským vlivům bouře. Hlasitý povyk poděšených, smáčených hamipterů skoro vybízí další členy kolonie, aby se přestali držet země a nechali se unést. To by však pro ně mohla být prohra. Čím silnější vichr je, čím více prší a čím více se moře bouří, tím je nebezpečí pro budoucí generaci hamipterů větší. A žádný z ptakoještěrů nechce, aby všechny ty dny hladovění a zahřívání vajec vyšly vniveč. Příroda dokáže být nemilosrdná, a některá vejce jsou již příbojem odnášena. Takový je zkrátka život. Zda někteří z hamipterů sedících v popředí a zůstávajících stále na svých vejcích budou míc více štěstěny než mnozí z jejich druhů, to ukáží již brzké chvíle. Boj s přírodním živlem zde může vyhrát ten nejzkušenější pterosaurus, který z předchozích hnízdních sezón ví, jak se v takovéto situaci chovat. Hamipterus je znám z čínského souvrství označovaného anglicky Shengjinkou, jehož horniny jsou spodnokřídového stáří. Tato scéna, odehrávající se před 135 miliony let, zobrazuje poslední chvíle kolonie hamipterů, jejíž pozůstatky se skutečně našly - šlo o jednu z největších koncentrací pterosauřích fosilií na jednom místě. Pohromadě byly nalezeny pozůstatky alespoň 40 jedinců.

Tento obraz od Boba Nichollse naleznete v knize Locked in Time: Animal Behaviour Unearthed in 50 Extraordinary Fossils. Pokud ji náhodou vlastníte, čímž se osobně zatím bohužel chlubit nemohu, pak je vám určitě dobře známá. 
Co můžete na tomto blogu čekat do konce dubna? Zcela jistě vyjde článek o nových dokumentárních filmech a seriálech s přírodopisnou tématikou vydaných v posledních týdnech. Máte, na co se těšit - na článku se už pracuje, a ujišťuji vás, že těch dokumentů není málo (obecně jich přece každý rok v době okolo Dnu Země vychází velké množství). Také chystám příspěvek o jedné knize, která vyjde příští měsíc, a která bude věnována nejznámějšímu ze všech dinosaurů. 

čtvrtek 24. dubna 2025

Nejistá budoucnost Národní památky Sáttítla v severní Kalifornii

O nejen environmentální destruktivitě Trumpovy administrativy nelze pochybovat. Pouhých šest týdnů po Trumpově inauguraci, na které se dokonce hajlovalo, zaútočila administrativa na národní parky USA, a podle Los Angeles Times byla do začátku dubna zodpovědná za propuštění více než 1500 jejich zaměstnanců. Země, která se roku 1872 dezignací Yellowstonského národního parku, prvního národního parku v historii, stala průkopníkem ochrany přírody, je nyní ovládána lidmi, kteří o zachování přírodního bohatství nemají nejmenší zájem. Vyhazovy zaměstnanců National Park Service nejsou rozhodně posledním zdviženým prostředníčkem, který Trumpova administrativa chráněným územím a životnímu prostředí celkově ukázala. 

Na webu Mongabay (neboli Conservation and environmental science news) dnes vyšel článek nezávislé žurnalistky Mayi L. Kapoor, která se ve své práci věnuje klimatické změně a environmentální spravedlnosti, s názvem "Původní obyvatelstvo bojovalo za novou národní památku. Přežije Trumpa?" (Indigenous nations fought for a new national monument. Will it survive Trump?). Týká se nejisté budoucnosti monumentu, který byl předchozím prezidentem Joem Bidenem vytvořen 14. ledna 2025 po desítkách let tvrdé práce aktivistů kmene od Pit River v severovýchodní Kalifornii. Lidé hovořící jazyky Ajumawi a Atsugewi si po dlouhou dobu přáli, aby jejich původní domovina byla chráněna před těžbou, vandalismem, krádežemi a znečištěním. Značná čistota vody vulkanického Léčivého jezera (anglicky Medicine Lake), pitné bez nutnosti filtrace, je nepochybně něčím, co má cenu udržet i pro příští generace. Chráněné území dále zahrnuje Národní les Klamath, tvořený pozoruhodným společenstvem borovic těžkých (Pinus ponderosa), borovic pokroucených (P. contorta), pazeravů (Calocedrus sp.) a dalších dřevin, a dále Národní les Shasta-Trinity a Národní les Modoc. Celé území, jehož ochrana byla ztvrzena Joem Bidenem, nese název Sáttítla Highlands National Monument. Slovo Sáttítla přitom vychází z jazyka lidu Ajumawi, a znamená "obsidiánové místo". Odkazuje na jeho vulkanický původ; obsidián je samozřejmě sopečným sklem. Národní památka Sáttítla se může chlubit lávovými poli, sypanými kužely a největším systémem lávových tunelů (pyroduktů) na světě! Není pochyb, že takové území, navíc kulturně důležité pro původní obyvatelstvo, si zaslouží ochranu. Trumpova administrativa však hrozí tím, že tuto národní památku zruší.

Okouzlující Národní památka Sáttítla v severní části Kalifornie. Kvůli Trumpově administrativě už nemusí být chráněna dlouho. Fotografie od Protect Sáttítla, převzatá z webu Mongabay

Trump uvedl 15. března tohoto roku, že chráněný status Sáttítle a rovněž tak Chuckwalle, národní památce v jižní Kalifornii dezignované též Bidenem v lednu, zruší. Plánovaný krok zpět byl odůvodněn tím, že obě území "uzamykají rozsáhlé plochy ekonomickému rozvoji a výrobě energie." Zrušení národní památky sice není v USA legální, ale to neznamená, že by v budoucnu nemohlo k něčemu takovému dojít. Trump původní zprávy o plánovaném zrušení vymazal, možná proto, že byl svými obdobně zmatenými spolupracovníky informován o tom, že to zatím nelze. Kdo ale může říci, že Sáttítla o status chráněného území nepřijde někdy v příštích měsících či letech? Republikánští členové amerického Kongresu se léta nechávají znát, že by rádi deregulovali vládní území a omezili možnost prezidentů země deklarovat určité oblasti chráněnými na základě aktu Antiquites Act, který byl v roce 1906 vepsán do legislativy tehdejším republikánským prezidentem a kontroverzním ochráncem přírody Theodorem Rooseveltem (jeho označení coby ochránce přírody je třeba brát s rezervou; sebeprofilující se milovník přírody totiž jezdil do subsaharské Afriky vraždit slony). V roce 2022 podal stát Utah žalobu ohledně zformování Národní památky Bears Ears prezidentem Barrackem Obamou 28. prosince 2016, s tím, že si státní zástupci stěžovali na to, že chráněné území je "příliš velké". Trump za svého prvního prezidentování v letech 2016 a 2020 národní památky nikterak nešetřil, a schválně zmenšoval jejich velikosti; právě monument Bears Ears byl na začátku prosince 2017 zredukován o drastických 85 %. Přitom jde o území důležité pro původní obyvatelstvo lidů Ute, Navajo a Zuni. Ohrožování národních památek majících význam pro indigenní lid není pro Trumpa ničím novým, tyto nespravedlnosti zkrátka již prováděl před lety; dalším dobrým příkladem je jeho zredukování rozlohy utažské Národní památky Grand Staircase-Escalante o polovinu, nicméně za Bidenovy administrativy, v roce 2021, byla původní rozloha památky obnovena. V době rekordních ztrát přírodních zdrojů je takové chování Trumpovy administrativy neomluvitelné.

Léčivé jezero (Medicine Lake), součást Národní památky Sáttítla, opěvované pro svou čistotu. Fotografie z webu Discover Siskiyou

Chráněných území vytvořených v USA na základě spolupráce vlády a původního obyvatelstva severoamerického kontinentu není mnoho. I proto je Sáttítla tak důležitá. S 80 000 hektary opuštěné divočiny je navíc jedním z mála nedotčených oblastí Kalifornie. Je domovem federálně chráněného puštíka karibského severního (Strix occidentalis caurina) a axolotla dlouhoprstého (Ambystoma macrodactylum), který má rád jehličnaté lesy i alpinské louky. A lidé kmene od Pit River, jakož i jeho předchůdci, žili v Sáttítle po tisíce roků. Vše je nyní v ohrožení kvůli narcisistnímu, nevzdělanému a nesnášenlivému Donaldu Trumpovi a jeho asociální administrativě republikánských bigotů. Na závěr zde uvedu slova Brandy McDaniels z lidu Ajumawi-Atsugewi, která je zvolenou kulturní reprezentatkou kmene Madesi: "Nesli jsme těžké břemeno - tíhu ochrany těchto zdrojů, které si mnoho lidí užívá, aniž by chápali nebo věděli, kdo za nimi stojí, kdo je pro ně zachoval a ochránil, že? Zavedlo se dlouhodobé ochranné řešení pro tuto oblast, aby naše děti a vnoučata nemuseli trávit své životy snahou ji bránit, aby ji mohli využívat tak, jak pro ně byla určena, k léčení, modlitbám, obřadům a tak dále, a nemuseli trávit veškerý svůj čas, zdroje a životy bojem za její ochranu." Vyjde všechno úsilí aktivistů z řad původního obyvatelstva vniveč? Přispěje Trump ke zničení jejich kulturního dědictví? A pomůže zničit unikátní oblast, která nemá nikde v Severní Americe obdoby?

Zdroje informací pro tento článek:
Parks Are Being Dismantled Before Our Very Eyes (National Parks Conservation Association)
Pit River Tribe (Wikipedia)

středa 23. dubna 2025

Americká pravice má problém s autismem - stigmatizuje ho i během Měsíce akceptance autismu

Před dvaceti dny, 3. dubna, jsem napsal článek na téma Měsíce akceptance autismu. Práva autistů jsou lidská práva, a je třeba o nich hovořit a zasazovat se o jejich rozšiřování. Sice se na autistickém spektru nenacházím, ale znám lidi, kteří autisty jsou, a rozhodně ode mne mohou čekat podporu, stejně jako celé neurodiverzitní hnutí. Nic mě jako člověka, který nemá rád útlak a diskriminaci, nevytočí tolik, jako iracionální nesnášenlivost, ať už je homofobní, transfobní, acefobní, rasistická nebo právě anti-autistická či šíře ableistická. Autisté se potkávají se škodlivými narativy, se stigmatizací, šikanou a násilím v různých formách, a to mě jako spojence vytáčí. A opravdu ohavné je to, jak nyní autistické spektrum prezentují lidé z Trumpovy ničitelské, asociální administrativy, jmenovitě pak anti-intelektuální, skřehotající pytel lidského odpadu jménem Robert F. Kennedy Jr.

Nesmírně kontroverzní republikánský ministr zdravotnictví byl v minulosti kritizován za šíření dezinformací o fluoridu (který vinil za rakovinu kostí či ztrátu IQ, přitom každý z nás ví, že fluorid je dobrý pro zdraví zubů a žádné výrazné problémy člověku nezpůsobuje) či o onemocnění COVID-19 (prohlásil, že onemocnění bylo útokem na "bílé" osoby a na Afroameričany, ale že Židé a Číňané jsou vůči němu imunní; přitom COVID-19 nebyl pro žádnou konkrétní etnickou skupinu nebezpečnější, než pro jinou). Z toho, že se takový člověk dostane až k postu ministra zdravotnictví, se chce člověku vážně kroutit hlavou. RFK Jr. je odpudivě hloupý a jeho výroky se mohou líbit maximálně konspiračním teoretikům naprosto izolovaným od zbytku společnosti. A nyní, když je u moci, jde ve svém škodlivém tažení ještě dál. Včera, 22. dubna, sklidil patřičnou kritiku za své další vyjádření o lidech na autistickém spektru. Pokud vám to není známo, RFK Jr. patří do onoho legračního klastru krajních pravičáků, kteří si myslí, že autismus způsobují očkování proti nemocem. To samozřejmě vědecké výzkumy mnohokrát vyvrátily, ale hloupí lidé se často prostě nenechají přesvědčit, a co u nich vítězí je nikoliv informovanost a akceptance informací o dané problematice, ale jen jejich omezenost a tvrdohlavost. Nyní však nejde už jen o Kennedyho názor na původ autismu, tedy kognitivní odlišnosti, která je zcela validní a která určitě není žádnou "poruchou". Ve svém prohlášení z 16. dubna totiž používal přímo ableistický jazyk: "Je to také individuální tragédie. Autismus ničí rodiny a hlavně ničí naše hlavní zdroje, což jsou naše děti. Tyto děti by neměly tímto způsobem trpět. Mnohé z těchto dětí byly plně funkční a prošly regresí k autismu kvůli nějakému environmentálnímu vystavení, když jim byly dva roky. A tyto děti nikdy nebudou platit daně, nikdy si neudrží práci, nikdy nebudou hrát baseball, nikdy nenapíší báseň, nikdy nepůjdou na rande a mnohé z nich nikdy nepůjdou na záchod bez asistence." Toto je, prosím, výsměch. Jsou to tak ohavná slova, je to taková stigmatizace autismu, že si snad tento patetický živoucí odpadek zaslouží, aby se na něm zaživa dělaly nějaké testy. Bolestivé testy. Anti-autismus do naší společnosti nepatří, a každý, kdo takto o autistech hovoří, má dostat přes hubu tak moc, že už v životě nepromluví.

Autističtí aktivisté protestující proti eugenice a potenciálním pokusům o vyhlazení autismu před výzkumným střediskem Cambridgské univerzity, která prováděla kontroverzní a nakonec zrušenou studii Spectrum 10K, v roce 2021. Fotografie z webu Disability News Service

Dovolím si pár poznámek k těm jedovatým slovům chraptícího synka jednoho z bratrů Johna F. Kennedyho. Autismus není žádná tragédie, individuální či jakákoli jiná. Pokud má někdo blízké nebo kamarády, kteří jsou na autistickém spektru, a považuje jejich neurodivergentnost za tragickou, pak je zkrátka ableista a jen reprodukuje útlak autistů. Pokud něco takového tvrdí někdo, kdo na autistickém spektru je, pak má internalizovány anti-autistické narativy, za což může náš ableistický systém. Autismus neničí rodiny, pokud tedy nejde o rodiny nesnášenlivých blbečků, kteří nejspíše ani neměli mít děti, protože nedokáží své potomky přijmout takové, jací jsou. Autismus jako takový nezpůsobuje nikomu nějaké "utrpení", ale šikana a diskriminace zvenčí, reprodukovaný anti-autistický útlak nebo dokonce sexuální zneužívání, to jsou důvody, proč má mnoho lidí na spektru těžké životy (a třeba i PTSD z neustálého odmítání a šikany ostatními). Žádná regrese, žádná změna ve věku dvou let. Kde vůbec RFK Jr. na takové blbosti přišel? Lidé se s autismem rodí - a opět, není to žádná nemoc nebo tak něco, je to jen kognitivní odlišnost od nějaké vykonstruované normy. Environmentální vystavení určitě nehraje roli v manifestaci této odlišnosti. Ví se, že autismus je dědičný. Co tu máme dále? Ty kecy o tom, že autisté "nebudou platit daně", "nepůjdou na rande" a "nepůjdou na záchod"? Jsem si vcelku jistý, že mnoho lidí na autistickém spektru daně platí, protože jsou pracujícími lidmi - a tím neobhajuji práci, vlastně jsem proto, aby se práce zrušila, protože v kapitalismu jsme vykořisťováni a většina užitku z naší práce jde přece našim utlačovatelům, bossům, kapitalistům. Baseball a básně? Prosím, ne každý musí mít takové zájmy. Že nepůjdou na rande? Zaprvé, RFK Jr. je amatonormativní a myslí si, že lidé potřebují romantické vztahy nebo že je od nich očekáváno, že je budou vytvářet. Newsflash, můžete být heteroromantický heterosexuál a v životě s nikým nechodit a nežít, a budete šťastní. Důvod, proč jsou incelové, krajně pravicoví muži "frustrovaní" z neexistence svého sexuálního života, tak mizerní, jsou jejich vlastní mentální problémy, omezenost a neschopnost dekonstruovat svou sexualitu plus propadnutí utlačovatelským narativům vycházejícím z povinné sexuality. Nikdo nepotřebuje vztahy - jen vykořisťovatelský ekonomický systém, ve kterém žijeme, potřebuje, aby se pracující lidé rozmnožovali a rostl tak počet těch, jež se dají vykořisťovat. Zadruhé, spousta autistů se na rande dostane za život víckrát, než kdekdo "neurotypický". Tato snaha vykreslit autisty v amatonormativním světle jako nějaké "vztahové losery" je vážně vtip. A k těm záchodům - to je zkrátka další stigmatizující výrok, který má méně váhy, než Kennedyho seschlé koule.

Jenže to není jen o jeho výrocích, které byly kritizovány například doktorem Brianem Suttererem jako "důvod, proč by měl být vyhozen". RFK Jr. už minulý měsíc nařídil národnímu institutu Centers for Disease and Control Prevention, aby provedl studii o onom čistě nevědeckém "možném vztahu" očkování a autismu (pro více informací o tomto mýtu doporučuji přečíst článek Michaela Davidsona z Dialogues in Critical Neuroscience z roku 2017). Takto za Trumpa vypadá americká "věda" - evoluční biologové se začínají bát psát do vědeckých periodik o evoluci, výzkumníkům provádějícím queer a genderová studia je v amerických vědeckých časopisech zakázáno používat slova popisující sexuální a genderové identity (jak se ta pravice vybarvuje jako velký advokát svobodného projevu, co?) a peníze daňových poplatníků mají jít do výzkumů s cílem potvrdit mýty a konspirační teorie. Je to otřesné. A dnes kolují médii zprávy o tom, že pro tuto velkou "studii autismu" bude použito ohromné množství soukromých informací občanů USA majících oficiální diagnózy na autistickém spektru. Má být vytvořena jakási spisovna nemocí, a ta má doslova stopovat (či monitorovat) autisty. Pečlivě vybraní vědečtí výzkumníci mají dostat přístup k soukromým datům a studovat je, aniž by si to opačná strana přála. Zjednodušeně - vláda Spojených států amerických bude mít k dispozici seznam občanů nacházejících se na autistickém spektru. Není to náhodou další zasahování do životů lidí? A k čemu se takový seznam dá využít?

Celý den kvůli těmto zprávám myslím na příběh filmu X-Men z roku 2000, na kterém jsem vyrůstal a který dodnes patří k mým nejoblíbenějším filmům. Republikánský senátor Robert Kelly v něm usiloval o prosazení Aktu registrace mutantů, který by americké vládě umožnil vytvořit seznam všech mutantů žijících v zemi. Třetí scéna filmu je jasnou paralelou k éře mccarthismu, tedy druhému Rudému zděšení v 50. letech minulého století, jež započalo republikánským senátorem McCarthym mávajícím papírem s údajným seznamem komunistických špionů v USA; žádný seznam neměl, ale morální panika z antikapitalistické levice poznamenala zemi natolik, že přišla o většinu socialistických alternativ (s tehdejším Rudým zděšením se pojilo i Levandulové zděšení, které se na základě konspirační teorie snažilo spojit komunismus s gayi a lesbami pracujícími v administrativě, byť málo z nich bylo sympatizanty Komunistické strany USA). Bojovník za osvobození mutantstva Magneto, hraný Ianem McKellenem, se rozhodne provést něco radikálního, co má Kellyho naučit, jaké to je být diskriminován - změní ho v mutanta. A v brilantním vystřiženém monologu z filmu, který si nicméně můžete poslechnout v dokumentu o natáčení a přečíst v oficiální komiksové adaptaci, pak pán magnetismu a přeživší Holocaustu sděluje republikánskému senátorovi bránícímu Akt registrace mutantů toto: "Záměry? Záměry?! Všichni víme, jaká cesta vede do pekel a čím je zbudována, ale my tu nemluvíme o záměrech. Mluvíme o lidském druhu a jeho strachu. A mohu vás ujistit, že to bude jen předmětem času, než budou mutanti vehnáni do táborů, než budou studovány jejich slabiny, a nakonec budou vyhlazeni z povrchu Země." X-Menovští fanoušci vědí, že Magneto měl vždy pravdu; i v rámci filmové série se jeho varování naplnilo snímkem Budoucí minulost (2014), který začíná v koncentračních táborech v dystopické budoucnosti, v nichž jsou "nežádoucí" masově odstraňováni. 

Když mají pravicoví vlci seznamy těch, které označují za nemocné, nežádoucí nebo za nepřátele, jak to nakonec dopadne? Nechci si ani představovat, co je Trumpova fašistická administrativa - posílající nevinné občany do gulagu v Salvadoru - schopná provádět lidem na autistickém spektru. Zavání to ale eugenikou. Pravice neurodivergentnost nenávidí, a ve svých extrémnějších podobách, jakou je současná americká administrativa, je schopná páchat neurodivergentním lidem hrozné věci. 

Zdroje informací pro tento článek:

úterý 22. dubna 2025

Skladatelem hudby pro film Jurassic World: Rebirth je Alexandre Desplat!

Dnes se nadšeným fanouškům jurské franšízy dostalo příjemné zprávy o tom, kdo pro nadcházející snímek Jurassic World: Rebirth, jenž jde do kin 2. července tohoto roku, skládá hudbu. Kdo z nás, jež vyrostli na původní trilogii Jurský park, kdy nemiloval nádherný soundtrack Johna Williamse k prvním dvěma snímkům a obdobně působivý (a krásně šumivý) soundtrack Dona Davise k třetímu dílu? V dobách, kdy jsem psal fanouškovský blog Jurassic Park Site, tedy před dvanácti až třinácti roky, jsem jejich skladby poslouchal každý den. A jako stále velkému fanouškovi jurskoparkovského světa mi rozhodně není jedno, čí hudbu uslyšíme v sedmém snímku série. Nutno podotknout, že skladatelem soundtracku pro Jurassic World: Rebirth je nadmíru talentovaný umělec.

Web Entertainment Weekly dnes, 22. dubna, informoval o tom, že hudbu pro Rebirth skládá francouzský hudebník Alexandre Desplat! Ten má na svém filmografickém seznamu takové filmy, jako Kód enigmy (The Imitation Game) o vynálezci počítače Alanu Turingovi, thriller Argo s Benem Affleckem, komedii Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom) nebo sci-fi komediální drama Asteroid City. Desplat je již čtvrtým skladatelem, jehož hudbu ve filmech z franšízy Jurský park uslyšíme. Vystřídá Michaela Giacchina, skladatele soundtracku jurskosvětovské trilogie z let 2015 až 2022, a dá se tedy očekávat, že letošní Znovuzrození v podání režiséra Garetha Edwardse (Godzilla) bude mít i díky hudbě zcela jinou atmosféru. Herečka Scarlett Johansson, ztvárňující hlavní postavu Zoru Bennett, se nedávno nechala znát, že nový snímek je takovým návratem k horrorovým elementům původních Spielbergových filmů. Desplatova hudba je určitě odlišná od té Giacchinovy, která si zakládá na melodičnosti. A liší se i od hudby původního skladatele. Pro EW nicméně sdělil, že se původních tónů složených legendárním Johnem Williamsem ve filmu dočkáme. Osobně doufám v to, že nebudou slyšet v každé druhé nebo třetí scéně, ale pouze tam, kde budou dávat naprostý smysl. Jednou z nejlepších věcí na mém nejoblíbenějším filmu série, Ztraceném světě: Jurském parku (The Lost World: Jurassic Park), je minimální využití znělek prvního filmu. Ty se prý Desplat při skládání hudby pro Rebirth snaží balancovat. 


Ve videu uveřejněném asi dvě hodiny předtím, než jsem usedl k počítači s cílem napsat tento příspěvek, na oficiálním YouTube kanálu Jurassic World, můžeme okusit první tease hudby z nového filmu. Osobně jsem nadšen. Desplatova hudba má přesně ten dobrodružný feel, jako soundtrack původní trilogie, a přece nezní úplně, jako by ji složil John Williams. Myslím si, že tvůrci Znovuzrození vybrali správného člověka. V rozhovoru pro EW Desplat poněkud skromně uvedl: "John Williams je ikonický skladatel, kterému nevoláte každé ráno, abyste se ho zeptali na názor na to, co sakra děláte. Takže bych se ho nikdy neodvážil na nic zeptat. Mám k němu příliš velkou úctu. Jsem příliš pokorný na to, abych si myslel, že by mi měl dát odpověď. Snažil jsem se být co nejlepší. Doufám, že až hudbu uslyší, bude spokojený a že tím, co jsem napsal, neudělám franšíze ostudu. John Williams má křídla nad námi, takže doufám, že si Spielberg hudbu užije. Uvidíme. Možná mě vyhodí! Člověk nikdy neví."

Do vydání Jurského světa: Znovuzrození zbývají jen asi dva a půl měsíce! Film patří mezi nejnadšeněji očekávané snímky tohoto léta, spolu se Supermanem Jamese Gunna (s hudbou Johna Murphyho a Davida Flemina) a Fantastickou čtyřkou Matta Shakmana, k níž skládá hudbu Michael Giacchino. Rozhodně nás čeká zajímavé kinematografické léto, a to i po soundtrackové stránce. Čí orchestr bude asi nejlepší?

pondělí 21. dubna 2025

Noví Lovci kryptidů: Svět bez legend (4/4)

Svět už možná nemá Lovce kryptidů, ale rozhodně se najdou lidé, kteří hodlají kráčet v jejich šlépějích. Wren Rivera a Winn Wilkinson jsou mladí záhadologové, pro které je zmizelý tým akčních hrdinů velkou inspirací. Poté, co spolu přežili hrozivé setkání s hrůzostrašnými metamorfy v lese u Creek City, se dva teenageři rozhodli založit nový tým Lovců kryptidů, a nyní mají dva úkoly: zaprvé zjistit, co jsou zač ta tajemná monstra, která je takřka zabila, a zadruhé odhalit tajemství zmizení Lovců kryptidů, ke kterému muselo dojít někdy ve 40. letech 21. století. Vybaveni vysokorychlostním letounem Winnova otce, vydali se teenageři uprostřed noci do nemocnice, aby se setkali s mužem, který byl setkáním s monstry významně poznamenán. Přišel o jazyk a nos, jeho tváře byly proděravěny, a pod očima má vyryté dvojici již známé obrazce. Setkání s ním nebylo tak nepříjemné, jak se Winn obával. Zatímco však zraněný muž poskytoval Wren psané odpovědi na její otázky, přišla do pokoje, v němž byl uložen, zdravotní sestra, a z ní se rázem vyklubala jedna z těch zabijáckých příšer. V ně se rovněž proměnily všechny ostatní zdravotní sestry na urgentním oddělení. Noví Lovci kryptidů jsou v pasti. Opět jim hrozí smrt. 

NOVÍ LOVCI KRYPTIDŮ

SVĚT BEZ LEGEND, ČÁST ČTVRTÁ:

Drápy se přibližovaly. Řev byl čím dál hlasitější. Občas některá z nestvůr zachrchala, když jí z úst vylezl klapavý svěrák. S každým krokem monstra rostla. Tyčila se nad nebohými oběťmi a pískala u toho radostí v zabijácké vášni.
Snad se na chvíli za jejich zástupem objevil nějaký lékař. Snad dokonce stačil v bolesti vykřiknout, když bylo jeho tělo rozhlodáváno zaživa. Snad se to na podlaze objevilo pár kapek jeho krve. Nahlodnutá ruka, nepečlivě oddělená od zbytku těla, mu nepochybně patřila, a kroutila se jako postřelený had.
Wren, Winn a jejich společník se krčili před skříňkou pod dřezem, vedle něhož byly naskládány čajové hrnečky. Každou chvíli očekávali smrtelný zásah.
Winn si náhle na něco vzpomněl. V kleče se napřímil a hbitě pohlédl na Wren. "Neměla bys ještě ten amulet se znakem Lovců kryptidů? Ten z meteokolosia?"
Wren, třesoucí se strachy, zakývala hlavou. "Ne," odpověděla, "nechala jsem ho u sebe v pokoji. Promiň, Winne."
Ovázaný muž zahučel. Zvuky, které hrdlem vyluzoval, byly plny hrůzy, bolesti a odmítnutí. Kdo ví, co si musel vytrpět. A nyní mu od těch monster hrozilo další utrpení. Další vteřiny brutality, krvácení, kroucení v agonii a proseb ke všem božstvům, aby to co nejdříve skončilo. 
Přední z nestvůr učinila několik kroků směrem k němu. Násilně popadla obvaz na jeho obličeji, a s hlasitým lupnutím ho strhla. Mužův řev byl ohlušující. Temenem se praštil o dvířka skříňky, manicky umístil dlaně rukou na své tváře, a šílel. Teprve nyní viděli Wren s Winnem plný rozsah jeho zranění. Chvěli se.
Obrovské kruhovité otvory v tvářích, pečlivě rozmístěné tak, že snad vytvářely jakýsi obrazec či mapu obrazců. Žádný nos, jen zaschlý černý knot nosní kosti. Místo horního rtu nabublaná, nafouklá černorudá kůže bez rozpoznatelného tvaru. Zrudlá kůže po celém obličeji, rudnoucí při kontaktu s nečistýma rukama.
Monstrum pohlédlo na své druhy, zvedlo odtržený obvaz a zahodilo ho. Zvuky, které pak netvoři kolektivně vyluzovali, připomínali posměch. Ohavný, zlomyslný posměch. Z mužova utrpení měli legraci.
"Hnusný bastardi!" zařval Winn, zvedl se, popadl do ruky jeden z hrnečků, a hodil ho mezi nestvůry. Jistě zasáhl některý cíl, a pak se rozbil při pádu o podlahu. "Jste odporní! Odpornější, než lidi!"
Ve vteřině byly na tři lidské oběti vztaženy hubené, drápaté ruce. Zamířily jim přímo k obličejům. Wren zavřela oči plné slz. Winn z plna hrdla zakřičel. Zraněný muž se pokusil zakrýt si celou tvář, a také křičel. Těly všech tří cosi prošlo. Rozechvěli se. Pocítili nepříjemné sevření, které jako by otočilo každý z jejich tělesných orgánů naruby. Bylo jim nevolno. Kůže jako by se jim obracela na svalech a kostech. A kosti samotné jako by se rozpouštěly! Bylo opodstatněné řvát. Pro všechny.
Když Wren otevřela oči a sípala u toho, Winn i zraněný společník stále bolestně křičeli. Přitom však jejich trýznitelé nebyli nikde k nalezení. Vůkol byla tma. Wren přejela očima po pohybujících se objektech v nevelké vzdálenosti. Byly to neolistěné větve keřů. Trojice se musela nacházet někde venku!
"Winne!" vykřikla Wren. "Nejsme v nemocnici. Nějak jsme se přemístili... sem."
Když se otočila, všimla si letounu Sand Martin X43. Nějakým způsobem se trojice musela přemístit do parku, kde Winn otcův letoun nechal. 
"Co-cože?!" vyhrkl Winn, a prudce vstal. Bez přemýšlení vytáhl z kapsy kalhot ovladač, a zmáčkl na něm tlačítko pro snížení schodů z paluby letounu. "Dovnitř, všichni!"
Nebylo důležité, jak se k letounu dostali. Hlavní bylo najít bezpečí, a tím měl být vzduch. Winn usedl za knipl, letoun nastartoval, a v několika vteřinách se pak Sand Martin nacházel osm set metrů nad parkem. 
"Co se stalo?! Jak to, že nejsme mrtví?!" ptal se Winn.
"Vůbec nevím," odpověděla Wren, "myslela jsem, že tentokrát už jim neunikneme. A pak najednou otevřu oči, a jsme... pryč."
Oba pohlédli na zraněného muže. Ve studu si zakrýval pořezaný obličej. 
"Winne, nemáte tu nějakou lékárničku?" zeptala se Wren.
"Ne-nevím. Zkus se podívat dozadu, jak jsou tam ty skříňky."
Muž se mezitím posadil na sedadlo. "Všechno bude v pohodě," uklidňoval ho Winn.
Wren se prohrabávala ve skříňkách v zadní části paluby. Vytahovala z nich sady kapesníčků, nářadí, prázdné kufříky pro bankovky a staré pet lahve, ale lékárničku ne a ne najít.
"Cítili... cítili jste taky takový ten... to divné? Jako by váma něco prošlo a zevnitř vás to přestavělo?" zeptal se Winn svých společníků.
"Jo," odpověděla Wren, "přesně tak jsem to cítila."
Muž zahučel a pokýval hlavou na znamení souhlasu. 
"Myslíte, že se nějak... dostali do nás? Že jsou třeba v našich tělech? Nebo do nich něco vložili? Mohli nás třeba nějak uspat, voperovat nám něco do těl, a my se probudili o hodinu později, pořád takhle v noci, v parku!" přemýšlel Winn a jezdil přitom rukama po svém těle.
"Nesmysl," ozval se dívčí hlas, "i když rozhodně zajímavý nesmysl."
Wren se prudce otočila. Winn vykulil oči. Na palubě se náhle nacházela svítivě modrá hologramová projekce mladé ženy hovořící anglicky s tvrdým londýnským přízvukem.
"Zachránila jsem vás," pokračovala, "jak mi to oplatíte?"


"Přestali krýt své mysli. Je jich tam alespoň deset. Cítím většinu z nich."
"Na služebně zdravotních sester, říkal jste?"
"Ano. Třetí patro."
"Stále jsou shromážděni v té místnosti?"
"Jsou. Mohu také číst myšlenky třech osob... třech lidí. Naši hledanci se k nim přibližují."
"Schválně. Co je to za lidi?"
"Náš známý. Zraněný muž. A dva teenageři, v jejichž myslích existují vzpomínky na setkání s vámi, agentko Kent-Lyons. Čerstvé vzpomínky."
"A to jsou naši noví Lovci kryptidů. Nezklamali. Udržuj s nimi spojení, agente R'onne."
"Mám je ujistit, že budou zachráněni, agentko?"
"To by bylo nejlepší," uchechtla se Marilla, a z okraje střechy nemocnice schodila lano, k němuž byla u pasu upoutána, "řekni jim něco ve smyslu, že je osvobodím už podruhé. Aby jim došlo, že na mě brzy znovu pohlédnou."
"To... nepůjde," řekl R'onn, a jeho rudé zraky přestaly zpoza přilby zářit, "ztratil jsem je."
"Cože?" zatvářila se zmateně Marilla.
"Dělejte, agentko!" zařval R'onn.
Marilla zakryla svou tvář krytem přilby, a spolu s deseti dalšími ozbrojenci slanila ze střechy. Jakmile se skupina objevila u okna služebny, začala pálit ze samopalů. Kulky z meteokolosia v setině sekundy proletěly sklem, a zkosily první dvě monstra vpředu. Ta byla dosud šokována náhlým zmizením lidské trojice. 
Kulky z nejsilnějšího kovu planety cinkaly po podlaze. Monstra padala. Kvílela u toho. Kroutila se všemi směry. Jejich modrá krev třísnila vše v okolí. Zžírala vše v okolí. Hrnečky vedle dřezu se rozpadaly. Nábytek na služebně tál. V podlaze se tvořily velké otvory. Ve chvíli se prostá služebna zdravotních sester proměnila v zakrvácenou hrobku. Rozhlodaného lékaře v té změti mrtvých monster ani nešlo spatřit.
Z oddělení se ozýval křik vystrašených pacientů, probuzených střelbou. Neustával ani poté, co se ozval poslední výstřel. Ozbrojenci pronikli oknem dovnitř, a počali překakovat rozmašírovaná těla monster. 
Marilla se jako jediná dále držela lana, a pouze do služebny nahlížela. "Agente R'onne! Jsou někde poblíž? Rivera a Wilkinson?"
"Necítím je tu," uslyšela v hlavě, "vytratili se. Nejsem schopný to vysvětlit."
"Zajistěte území!" zvolala agentka na své spolupracovníky, a vyhoupla se na dřez. Odpojila lano a seskočila na místo, na kterém se ještě před několika vteřinami krčili Wren s Winnem. 
"Máme informovat vedení nemocnice, že tu budeme pracovat?" zeptal se Marilly jeden z ozbrojenců, fotografující hromadu mrtvol.
"To proveďte, agente Lloyde," řekla mu rázně Marilla, "a hlavně jim sdělte, ať nám sem nikoho neposílají. Ať to nikdo nevidí."
"Prosím vás, co se tady děje?" ozvalo se zpoza rohu, a ke služebně náhle přistoupila zdravotní sestra. Byla to právě ta, kterou před Wren, Winnem a jejich ovázaným společníkem imitovaly nezávisle na sobě dvě nestvůry. 
Marilla vytáhla z kapsy kalhot tmavě zelenou kapsli a přes celou místnost ji s naprostou přesností hodila ženě do tváře. Z kapsle vytryskl omamný plyn, a sestra zavrávorala. Včas ji před pádem zachytil jeden člen Marillina týmu.
"Vymyslete pro ni někdo nějaké jméno!" řekla cynicky Marilla.
"Jmenuje se Linda Sader," řekl ozbrojenec, jenž sestru, pozbytou vědomí, držel.
"Tak nějak pokruťte písmena a udělejte jí nové jméno, agente Kleine," odpověděla Marilla, "mě právě nic nenapadá."
"Hele, vytáhněme něco z fikce," řekl agentu Kleinovi další ozbrojenec, hovořící vysokým ženským hlasem, "díval ses teď na nějaký film?"
"No, na jednu takovou starou blbost, na které jsem jako malý vyrůstal... heh, asi bych se tím neměl chlubit," odpověděl Klein.
"Proč? Stydíš se za to, co se ti líbí? Řekni!"
"Batman v. Superman: Úsvit spravedlnosti."
"No vidíš! Martha," dostalo se mu odpovědi, "tahle paní se odteď bude jmenovat Martha."
"Martha Snyder," zamyslel se Klein, "takhle ji pojmenujeme. OK, agentko Kent-Lyons, naše nová spolupracovnice už má identitu!"
"Agentko Kent-Lyons? Právě hovořím s ředitelem Creek City General Medical Center, panem Jackem Jenningsem. Nerozumí tomu, kdo jsme," řekl agent Lloyd, držící v rukou tablet, "nechce věřit tomu, že bychom měli být z FBI. Prý míří ze své ložnice do garáže, a do pár minut tu bude. Chce si pohovořit."
"Skvělé," uchechtla se Marilla, "ředitele nemocnice jsem ještě o vzpomínky na celý jeho život připravovat nemusela."
Rychle přeletěla očima všechny své spolupracovníky. "Lidi, dělejte! Do chvíle musíme dostat všechny ty potvory pryč ze služebny. Tak pohněte!"
Za oknem se objevil vysokorychlostní letoun. 
"A myslíte si, že ten pacienti neuvidí z oken? Většina z nich je, jak už jsme slyšeli, probuzených!" řekl agent Lloyd.
"Kruci, tak si snad naděláme nové členy ze všech pacientů téhle budovy! To je nádhera," zasmála se zlomyslně Marilla, "dělejte, naházejte na ty potvory popruhy, ať je můžeme protáhnout oknem a odletět s nima!"
"Ale agentko... tohle je vážná situace."
"Požádám agenta R'onna, ať jim vymaže recentní paměť. Jen se nebojte."


"Fajn, tohle je hodně divný," poznamenal Winn po chvíli mlčení, "říkáš, že jsi nás zachránila. A my jsme se o to prosili?"
"Winne, prosím tě," řekla Wren, a prostopila hologramem dívky, "máme ti, za co děkovat. Mohli jsme už být roztrhaní na kusy."
"Já vím," pousmála se dívka, "máte, za co mi děkovat."
"Kdo jsi? Jak se jmenuješ? A jak jsi tohle vůbec udělala?" zeptala se Wren.
"Jmenuju se Keira. Keira Kendrick. A jsem z Anglie. Ale víc zatím neřeknu," odpověděla dívka, "nemuselo by to být bezpečné. Jak jsem to udělala? No, když člověk vlastní takové technologie, jaké vlastním já, dokáže ledaccos. Třeba i teleportovat někoho, s kým jsem se nikdy nesetkala, na základě jeho energetické stopy změřené z hacknutého zařízení, jako je třeba mobilní telefon... chápete? Mám oči všude, kde je jenom chci mít."
"Tys nás špehovala? Jak dlouho? Pro koho pracuješ?!" vyhrkl Winn.
"Pro nikoho nepracuju," odpověděla Keira, "a tady z Wrenina mobilu jsem vás odposlouchávala možná... tři minuty?"
"Zná tvoje jméno," zašeptal Winn své kamarádce do ucha.
"Wren Rivera a Winn Wilkinson. Hodně zvučná jména. Jako Peter Parker, Bruce Banner, J'onn J'onnz nebo Wonder Woman. Je mi to sympatické," usmála se Keira.
"Keira Kendrick. KK. Wow, to je teda něco," řekla na to Wren, "rodiče naší generace jsou fakt pošuci."
"Ti, o které se zajímáš, měli v jedné podobě taky podobně zvučná jména. Tien Tang? Vilhelm Van Vais? To ti něco říká, že, Wren?"
"Jasně! Členové Týmu B Lovců kryptidů, aktivního v letech 2021 a 2022!"
"Jsi zblázněná do Lovců kryptidů. Hledáš si o nich spoustu informací..."
"Hele, hele... jak to víš, Keiro?" ozval se Winn. "Jak víš, co si Wren vyhledává? A o co se zajímá? Sleduješ takhle taky mně?"
"Kdepak," odpověděla Keira, "jenom jsem se dneska nudila, a tak jsem se svého nejlepšího kamaráda zeptala, aby mi ukázal, co se na pirátěném InfoProbe nejvíc vyhledává... co je největší datovou zátěží. A Lovci kryptidů byli v top trojce."
"Ty máš přístup do InfoProbe? Jako admin nebo co?" zeptal se zmateně Winn.
"Vlastním server, ze kterého tady Wren ten svůj InfoProbe stáhla."
Wren zvedla čelo a pomalu se otočila na Winna. "Tohle je obří, kámo."
"Jak je to obří? Není to obří! Týpka tě normálně šmíruje!" vykřikl s vyděšeným výrazem Winn.
"Tohle pro nás tolik znamená! Jsme vidět! Winne, ještě jsme nic nenašli, nic jsme nezjistili, a už jsme vidět! A máme spojence!"
"Spojence? Jak je tahle týpka náš spojenec? Mluví jako gangster z nějakého nízkorozpočtového britského filmu!"
Keira si odkašlala.
"Jo, sorry, zachránila nám život, jasně! Máme, za co děkovat, to jo... ale sakra, člověk si najednou připadá o dost míň bezpečně. Vždyť je tady jako hologram v letounu mého táty! Chápeš to, Wren? Nějaké osobní hranice by mohly být..."
"Prosím," řekla iritovaně Keira, "neberte mě furt jako nějakou zlodušku. Prostě jsem si vyhledala, kdo má zájem o Lovce kryptidů, pak jsem se napojila na osobní mobilní zařízení toho člověka, slyšela jsem z něj, že je v nesnázích, tak jsem identifikovala jeho energetickou stopu a energetické stopy těch okolo, zmáčkla jsem pěkné tlačítko někde tady, teď ho mám za loktem, a byli jste v bezpečí. Tam, kde bylo nemálo vašich energetických stop za poslední minuty, to znamená u letounu."
"Vlastníš nějaké satelity?" zeptala se nadšeně Wren.
"Jo, a nejen to," odpověděla Keira.
"To je úžasné! Staň se prosím členkou našeho týmu... prosím!"
"Wren, ty ses zbláznila," zašeptal Winn a nevěřícně zakroutil hlavou.
Keira zdvihla prst a zazubila se. "A přesně to jsem chtěla slyšet."
"Vážně?" zaradovala se Wren.
"Poslouchejte, mě to hledání Lovců kryptidů na InfoProbe zaujalo. Taky... taky o ně mám zájem. Už hodně dlouho. A možná o nich něco vím. Něco, co... co byste prostě na internetu, ani v jeho nejtemnějších zákoutích, nenašli. Žili přece... v mojí zemi," rozpovídala se Keira.
"No právě! Winne, tahle holka musí jít s náma!" usmívala se Wren.
"Je zločin, že se na ně tak pozapomnělo. Že se nikdo nechce zabývat tím, kým vlastně byli v posledních letech, kdy ještě byli aktivní. A že nikdo nikdy neřešil, co se s nimi stalo, a proč už se nikdy neozvali. Mám důvod se o ně zajímat. Neřeknu vám teď, jaký ten důvod je, ale... třeba vám to sdělím časem."
"Takže bereš? Tohle může být to naše odvděčení, o kterém jsi mluvila! Můžeš být Lovec kryptidů!" smála se Wren.
"Beru," řekla na to Keira, "a protože se mi teď tady před očima objevují transkripty vašeho nočního rozhovoru z... kde to je... sídla Sawyera Wilkinsona... vidím, že jste se skutečně rozhodli dát spolu dohromady tým, a kráčet ve šlépějích těch legend. Skvělé. Mohla bych třeba... mohla bych vás třeba posílat na výpravy. Nebo vám je pomáhat plánovat."
"Jestli budeme mít někoho, kdo má takovou technologickou výbavu, jako ty," řekla Wren, "kdo umí teleportovat jiné lidi, umí se hacknout do mobilu každýmu na planetě... pak budeš určitě velmi užitečnou členkou."
Wren se podívala na Winna, stále působícího jaksi vyděšeně, a krátce i na zraněného pána, který celý rozhovor už docela znuděně sledoval. Wren si vzpomněla, že by pro něj měla obstarat obvazy, a tak se vrátila k hledání lékárničky.
"A samozřejmě bych vám mohla pomoci najít odpověď i na otázku, co jsou zač ty potvory, se kterými jste se utkali," pokračovala Keira. 
"Zní to dobře," odpověděla Wren, "tak jestli nám na sebe dáš kontakt..."
"Checkněte zápisníky ve svých mobilech," odpověděla Keira a znovu se zazubila, "zatím čau, kolegové."
Wren vytáhla z kapsy mobil, otevřela zápisník a uviděla Keiřino telefonní číslo. Winn jen odfrkl. Zato Wren byla nadšená. Sevřela prsty pravé ruky v pěst, a s radostným "Ano!" jí uhodila vzduch.

Pokračování příště...

Nejčtenější